Skupno število ogledov strani

ponedeljek, 30. marec 2020

Kdo naj načrtuje in kako zagotoviti izvajalce storitev? (pogled iz Makedonije 2. del)



Glede vlog, pooblastil in protokolov pri izvajanju koordinirane oskrbe je precej nesporazumov in negotovosti. V Makedoniji je ta načeloma mandat in obveznosti strokovnjakov državnih služb (centrov za socialno delo, zavodov za zaposlovanje). Vendar pa metodo, četudi samo rudimentarno, uporabljajo tudi praktiki v zavodih, ki so v procesu preoblikovanja, pa tudi v nevladnih organizacijah. (Pa bi morali še bolj.)

Zavodi v preoblikovanju morajo, denimo, oblikovati osebne preselitvene načrte. To je povsem logično, kot tudi da naj bi pri tem imeli pomembno vlogo. Očitno je tudi, da bi v procesu morali sodelovati delavci centrov za socialno delo. Centri, kot službe z javnimi pooblastili, bi se najmanj morali vključiti v načrtovanje, sodelovati pri potrjevanju načrta in spremljati njegovo izvajanje.

Se pa vloga centra za socialno delo lahko okrepi na vseh treh točkah procesa. Center je lahko (uradna) točka potrjevanja načrta, načrtovanje in koordinacijo pa lahko prenese na druge izvajalce. Lahko pa je nosilec izvedbe oz. koordinacije izvedbe načrta, medtem ko načrt zagotovi neka druga služba (po uporabnikovem izboru). Nenazadnje pa je lahko vodilna služba na vseh treh točkah – načrtovanju, potrjevanju in izvajanju načrta. Vendar pa je ta, zadnja, najmanj praktična rešitev, ne zgolj zato, ker so kapacitete centrov omejene, ampak tudi zaradi tega, ker je uporabnik največkrat na boljšem, če so vloge ločene.

Tudi druge službe – zavodi v procesu preoblikovanja, nevladne organizacije in zasebniki, pa tudi sami uporabniki in njihovi bližnji – se lahko menjavajo v opravljanju funkcij in vlog v procesu osebnega načrtovanja in izvajanja storitev. Katero vlogo naj bi prevzeli in opravljali, je odvisno od številnih okoliščin. Če gre za stanovalca, ki naj bi se preselil v neko, od zavoda precej oddaljeno okolje, vloga centra za socialno delo postane bolj pomembna; če je, na primer, obiskovanje dnevnega centra pomemben del načrta, postane bolj pomembna vloga tega centra, itn. Seveda pa je najbolj pomembna okoliščina izbira uporabnika, njegov odnos in zaupanje v neko službo.

Ključna razlika med centri za socialno delo in drugimi izvajalci je v tem, da centri morajo, vsaj kolikor-toliko, sodelovati v vseh točkah procesa. Drugim izvajalcem pa tega ni treba, ti so lahko, glede na načrt, lahko ključni tako za načrtovanje kakor za izvedbo, lahko pa pri načrtovanju in sodelovanju sploh ne sodelujejo. Seveda pa, pa čeprav se zgodi tudi to, da to spregledamo, mora na vseh točkah procesa sodelovati uporabniki in imeti venomer proces pod nadzorom. Vedno znova je treba ponoviti, da je uporabnik lastnik načrta, ne pa neka služba, ne glede na to, kakšna javna pooblastila in obveznosti ima. 


Še en zaplet pri tovrstnem zagotavljanju storitev je v vrsti in količini moči, ki jo ima načrtovalec ali koordinator. Ta se lahko stopnjuje od zgolj moči napotitve preko naročanja do kupovanja (in ustvarjanja) storitev.

V prvem primeru ima načrtovalec ali koordinator zgolj moč, da uporabnika napoti na ustrezno službo, ki zagotavlja storitve, ki jih načrt predvideva. Ta moč ni bistveno večja od moči pri klasičnem delu s posameznikom. Tudi ni toliko odvisna od nalepke, ki jo neka služba ima, kolikor od načrtovalčevega oz. koordinatorjevega poznavanja služb in storitev, ki so v ta namen na voljo, kakor tudi njegovih odnosov z izvajalci, ki pa, v takem primeru, nimajo kaj dosti več kot le splošno obveznost, da prevzamejo delo s tem konkretnim uporabnikom.

Naročanje pa, na drugi strani, pomeni, da ima načrtovalec oz. koordinator pravno zavezujočo moč naročanja storitev, ki jih načrt predvideva, izvajalec pa izrecno obveznost naročeno storitev izvajati. Kupovanje je najbrž najmočnejši način zagotavljanja, da se načrt izvede. Koordinator oskrbe ima budžet, ki ga lahko uporabi za nakup storitev različnih izvajalce ali pa celo za ustvarjanje, z sredstvi na voljo, najbolj ustreznih storitev po osebni meri. Neposredno financiranje, pri katerem uporabnik prejme neposredno denar in ga uporabi za potrebne storitve pa lahko imamo za način, ki uporabnika najbolj okrepi in ki je najbolj (stroškovno) učinkovit način tovrstnega izvajanja storitev.

V tem trenutku imajo načrtovalci in koordinatorji le malo več kot moč napotitve. Makedonski centri za socialno delo imajo dober položaj za naročanje osebne asistence in oskrbe na domu. Za druge storitve socialnega varstva, še posebej pa zunaj sektorja (v zdravstvu, izobraževanju) pa taki vzvodi primanjkujejo. Pomanjkanje moči je očitno v mnogih primerih, ko mora ministrstvo posredovati, ko nek izvajalec, ki prej ni izvajal storitev za tega uporabnika odkloni sodelovanje s centrom za socialno delo ali ustanovo v preobrazbi, pa naj bo to izvajalec socialnega ali zdravstvenega varstva ali stanovanjske oskrbe. Tak način reševanja »zapletov« je možen pri preseljevanju, saj ne gre za veliko število ljudi, pri večjem številu ljudi oz. drugih uporabnikih pa gotovo nefunkcionalen. Hkrati pa tako poslovanje obremenjuje ministrstvo in posledično odvrača pozornost, jemlje čas – potreben za zadeve strateškega pomena in razvojno delo, predvsem pa prevzema odgovornost in moč, ki naj bi jo imeli načrtovalci in koordinatorji.[1]


[1] Akcijski načrt uresničevanja strategije dezinstitucionalizacije predvideva pilotiranje »naročanja« in »nakupovanja« storitev v bližnji prihodnosti, kaj naj bi zgoraj opisana vprašanja rešilo na praktični in sistemski ravni.

Ni komentarjev:

Objavite komentar