Skupno število ogledov strani

petek, 14. avgust 2015

Pojem totalne ustanove



Znanstveno zanimanje za totalne ustanove se je začelo v začetku šestdesetih let prejšnjega stoletja z deli Bartona (1959), Goffmana (1961) in Foucaulta (1961).[1] Ta dela so tudi prva konceptualizacija totalne ustanove in še vedno temelj našega razmišljanja o njej. Goffmanova in Foucaulteva motivacija ni bila kritika totalnih ustanov, pač pa za prvega sociološka dekonstrukcija procesov ustvarjanja identitete, pojmovanja samega sebe, saj so totalne ustanove ekstremni izraz tega, kako družbene strukture in procesi oblikujejo pojmovanje samega sebe oz. kako ga spremenijo. Foucaultev zastavek je bil filozofski, natančneje epistemološki – norišnice je obravnaval kot materialno orodje prevlade razuma, Zgodovina norosti v klasicizmu pa je pravzaprav kritika – ne toliko psihiatrije in totalnih ustanov – ampak racionalizma in kartezijanstva.[2] Pravzaprav je bil neposredno kritičen do institucije le prvi – Barton, ki je kot zdravnik opazil, da ljudje, ki živijo v ustanovi, razvijejo institucionalno nevrozo (skupek vedenj in drž, kot so: sključena hoja, drsajoči korak, odsoten pogled, pasivnost, nezainteresiranost, itn.) in pravilno sklepal, da ima institucionalizacija za ljudi škodljive posledice.[3] Vseeno pa sta Goffman in Foucault bistveno bolj vplivala na poznejšo kritiko ustanov, saj njuna dela natančno, očitno in osupljivo razgaljata njeno delovanje, kar je kljub temu, da njun namen ni bil kritizirati same ustanove (Goffman celo ugotavlja, da je totalna ustanova družbeno dejstvo, ki se ga ne moremo  izogniti in ga ne moremo spremeniti), učinkovalo kot kritika samo po sebi. Ne nazadnje lahko štejemo njuno delo kot, kljub temu da sta priskrbela orodja dekonstrukcije totalne ustanove, v času nastanka izraz epohe, ki je postala občutljiva na ta fenomen, ne pa toliko njen vzvod.

Sam izraz totalne ustanove moramo pripisati Goffmanu, čeprav ga je skoval eden izmed njegovih učiteljev Everett Hughes in je nastal na podlagi Etzionijeve analize totalne družbe oz. države (Burns, 1992). Prilastek »totalna« moramo razumeti najprej kot opis njenega delovanja, saj je ena od bistvenih značilnosti totalne ustanove totalno zajetje posameznika – vse njegove potrebe so zadovoljene pod eno samo streho, njegovo življenje ureja ena oblast in en set pravil. Šele potem moremo razumeti njihovo totalnost kot vzporednico totalitarizmu, kot družbenemu sistemu. Je pa res, da je totalitarizem pripeljal delovanje tovrstnih ustanov do ekstremov (koncentracijska taborišča), da so totalne ustanove njegov bistven del, je pa res, da so tudi bistven del klasičnega liberalizma in utilitarizma (Bentham), pa tudi to, da kritiko totalnih ustanov in dezinstitucionalizacijo lahko štejemo kot boj proti totalitarnosti – ne samo na politični ampak tudi na vsakdanji ravni.

Totalno zajetje vseh vidikov življenja je značilnost, ki totalne ustanove razlikuje od drugih ustanov. Ob tej osnovni razlikovalni značilnosti pa imajo še druge, ki so skupne totalnim ustanovam. Goffman (1968: 18*) npr. našteje še: »da vsaka faza dnevnih dejavnosti poteka vpričo velikega števila ljudi, ki so enako obravnavani in od katerih zahtevajo, da skupaj delajo isto stvar; da za vse dejavnosti obstaja urnik, ki ga od zgoraj vsiljuje telo uradnikov s sistemom eksplicitnih formalni pravi; da razne vsiljene dejavnosti sestavljajo enotni racionalni načrt za namenom, da je zadovoljeno uradnim ciljem ustanove«.

Foucault (1984) opisuje disciplinske tehnike kvadriliranja prostora (klasifikacije prostora in ljudi v njem),  vzpostavljanja odnosa med dejavnostjo in časom (urnik), zajemanje telesa in kombiniranja sil. Z njimi vzpostavlja disciplinske dispozitive, ki z razvojno logiko, normalizacijo in sankcijo, preizkusom in vpeljevanjem učinka vsevidnost, iz ljudi ustvarja posameznike, s katerimi je moč upravljati in oblast, ki ni vidna in osebna, je pa zelo učinkovita – pa čeprav je njen namen pogosto ravno to, da ljudi naredijo neučinkovite.

Foucaulteva analiza totalnih ustanov ima značilnost, ki je pomembna za razpravo o dezinstitucionalizaciji, totalno ustanovo umešča v celotno mrežo oblasti. Pokaže namreč, da institucije ne delujejo samo navznoter, temveč tudi navzven – z izločanjem ne le izvajajo etično čiščenje, sicer odprte družbe, ampak tudi postavlja opozorila zoper kršenje norm tistih, ki so zunaj ustanov. Ustanove tehnike in dispozitive discipliniranja izvažajo, Foucault pravi rojijo, in hkrati s kliničnim pogledom (Foucault, 1973) ustvarjajo vednost in znanje, ki zagotavlja ubogljivost prebivalstva (tudi če ne odgovarja resnici). Človek, ki noče ali ne more uživa v zadovoljstvih, ki mu jih pričara hedonistično usmerjena bio-oblast, in zato upoštevati aksiome normalnosti in pravilnega ravnanja, je pod grožnjo izločanja in predmet discipliniranja tudi, če ga še niso poslali v ustanovo – »na hladno«. Totalne ustanove so samo vir, ne pa tudi ekskluzivni teren discipliniranja in konformacije.

Hkrati pa so tudi naprava, ki, paradoksno, ampak tudi navidezno, zagotavlja delovanje družbe enakopravnih državljanov. Z reinvencijo totalne ustanove in njeno prilagoditvijo novim razmeram, je meščanska družba vzpostavila institut, ki je omogočal nadaljevanje skrbniške oblasti za skupine prebivalstva, ki jih ni moč vključiti med enakopravne državljane, ne zgolj s fizičnim odstranjevanjem in moralno diskvalifikacijo, temveč tudi z nadomestkom njihove avtentične volje, ki jo predstavljajo skrbniški poklici (zdravnice, socialne delavke, sestre ipd.) (Castel, 1976). [4]

Zato izhodiščna razlikovalna značilnost totalnega zajetja ne zadošča in moramo, ko obravnavamo ustanove in institucionalizme, upoštevati tudi druge značilnosti (sintezo raznih spiskov značilnosti ustanov navajamo spodaj). Obstajajo namreč ustanove, ki ne zajemajo življenj svojih varovancev totalno. Na primer, šola in tovarna – delavci in učenci v njih ne živijo in njihovo življenje poteka še pod drugimi oblastmi in režimi moči (za otroke velja, da so še pod družinsko, starševsko oblastjo, da ustvarjajo svoja razmerja moči na dvoriščih in drugih vrstniških prostorih, da so del javnosti in oblasti, ki jo narekujejo t. i. obšolske dejavnosti). Pa vendar ima šola veliko drugih značilnosti totalnih ustanov, ki jo po pravici vzpostavljajo vsaj kot semi-totalno ustanovo.[5] Obstajajo pa ustanove, ki konkretno, v doživetem življenjskem svetu posameznika, le bežno zajamejo njegovo telo in dejansko življenje. Sodišče je nedvomno institucija, ni pa totalna ustanova, pa čeprav lahko v veliki meri odloči o človekovem življenju. [6]

Citirana literatura

Barton, W.R. (1959) Institutional Neurosis. Bristol: John Wright & Sons.
Bowlby, J. (1951) Maternal care and mental health. Geneva: World Health Organisation.
Burns, T. (1992), Erving Goffman. London: Routledge.
Castel, R. (1976) L'ordre psychiatrique,Minuit, Paris.
Foucault, M. (1961), Histoire de la Folie. Paris: Plon.
Foucault, M. (1973), The Birth of the Clinic: An Archaeology of Medical Perception. London: Tavistock.
Foucault, M. (1976), History of Sexuality; Vol.1: Introduciton. New York: Random; original (1976), Histoire de sexualité: Volonte de savoir. Paris: Gallimard.
Foucault, M. (1978), Surveillir et punir, Naissance de la prison. Paris: Gallimard. slovenski prevod: (1984), Nadzorovanje in kaznovanje. Ljubljana: Delavska enotnost.
Goffman, E. (1961) Asylums, Doubleday, New York (Pelican edition 1968).




[1] Dela teh treh avtorjev so izšla sočasno, a povsem neodvisno eno od drugega. To kaže na to, da je začetek šestdesetih let prejšnjega stoletja bilo obdobje, ko je so medvojne izkušnje in povojna kritična poročila dozoreli za znanstveno artikulacijo in konceptualizacijo.
[2] Medtem ko se je Goffman v svojem nadaljnjem delu vračal k problemu institucij le obrobno in mimogrede, je Foucault izdal še eno pomembno delo, ki je bilo namenjeno prav njim – Nadzorovanje in kaznovanje (1978/ 1984).  V tem delu se je, še vedno z zastavkom dekonstrukcije vednosti in znanja usmeril v notranje delovanje ustanove (Panoptikon) in v ustanovo kot praktično proizvodnjo vednosti in oblasti oz. moči. To delo je verjetno še bolj pomembno za razumevanja delovanja samih ustanov, kakor je bila Zgodovina norosti. Skupaj s prvim delom Zgodovine spolnosti (1976) tvorita Foucaultevi deli o totalnih ustanovah trilogijo analize oblastnih dispozitivov – izločevanja, krotenja in  zapeljevanja.
[3] Še pred Bartonom je o destruktivnih učinkih institucij poročal John Bowlby v slavni monografiji o prikrajšanosti materinstva (1951). Opozarjal je tako na neposredne takojšnje učinke brezosebnega okolja sirotišnic in drugih ustanov za dojenčke in majhne otroke, pa tudi na dolgoročne posledice za razvoj osebnosti oz. duševnih motenj in stisk. Njegovo delo je imelo velik učinek na spremenjeno prakso na področju varstva in oskrbe otrok, konceptualno pa je ostalo omejeno na to področje in na psihoanalitičen diskurz o vzgoji, oblikovanju osebnosti itn.
[4] Prav zato je nujni sestavni del dezinstitucionalizacije tudi razprava o skrbništvu in poslovni sposobnosti in nadomeščanje teh institutov s skupnim odločanjem, zagovorništvom, metodami rekonstrukcije volje posameznika, ki jo težko izrazi.
[5] Opozoriti je treba tudi na značilnost takih ustanov, da hočejo vzpostaviti hegemonijo nad »civilnim« življenjem svojih varovancev – starši, vrstniki, društva in klubi naj bi (iz šolske perspektive) bili šoli podrejeni in delovali komplementarno šolanju.
[6] So pa seveda sodišča v tesnem razmerju s totalnimi ustanovami. Kazenskega prava si danes ne moremo zamišljati brez zapora, izrek sodbe, pa brez prostora zapiranja v sedanjem sistemu, ne velja kaj dosti – torej sodišče črpa moč iz totalnih ustanov. Tudi ko gre za civilne zadeve. Odloča o zapiranju oz. nameščanju v zaprte ustanove proti volji posameznika, pa tudi npr. odvzemu poslovne sposobnosti, izključevanju, ki je vzporedno z nameščanjem v ustanove. Iz perspektive dezinstitucionalizacije lahko predvidevamo, da bo sodišče dobilo restitutivno, pa tudi transformativno funkcijo, torej obnavljanja in vzpostavljanja možnosti, da človek samostojno odloča in živi skupaj z drugimi, in da bo v manjši meri kot doslej zgolj ugotavljalo formalno sposobnost življenja v skupnosti – torej tudi na civilnem področju retributivno (se maščevalo za pomanjkljivo ubogljivost in neupoštevanje norm, oz. reglementarno torej urejalo promet v človeških interakcijah).

Ni komentarjev:

Objavite komentar