Skupno število ogledov strani

torek, 18. avgust 2015

Kaj je in kaj ni dezinstitucionalizacija?

Dezinstitucionalizacija pomeni zapiranje totalnih ustanov in odpiranje služb v skupnosti, ki so blizu ljudem in odgovarjajo na njihove potrebe (Willer in Itagliata, 1984). Vendar gre pri dezinstitucionalizaciji tudi za spremembo odnosov med strokovnjaki in uporabniki, za prevzemanje novih družbenih vlog in vključevanje uporabnikov, za premik moči od strokovnjakov in institucij k uporabniku, pa tudi za spremembo epistemologije razumevanja dolgotrajnih stisk (Flaker 1998: 157, Flaker in sodelavke 2008, Flaker 2012a: 13, Ramon 1992, 1996, Rotelli 1999, Mezzina 2010b ).
Dezinstitucionalizacija torej spremeni pogled in vlogo ljudi z raznimi nalepkami. Ljudi, ki živijo v institucijah, spremeni v polnovredne državljane z vsemi človekovimi pravicami. Teh pravic pa, dokler ljudje živijo v institucijah, nikoli ne moremo popolnoma spoštovati (Johnson, 1998). Torej je proces dezinstitucionalizacije tudi proces vračanja državljanskih pravic ljudem, ki so več let preživeli v institucijah (Basaglia, 1967)
Dezinstitucionalizacijo povezujemo tudi z družbenimi gibanji in okoliščinami, ki spremljajo zapiranje institucij in vzpostavljanje skupnostnih služb. Povezana je s kritiko totalnih ustanov, aktivizmom in konkretnimi inovacijami, ki spremljajo preoblikovanje institucij v službe prijazne ljudem (Flaker 1998: 157, Rafaelič, Flaker 2012).  Dezinstitucionalizacija je torej družbeni proces, ki mobilizira vse akterje, ki sodelujejo pri zapiranju v ustanove in pri katerem postavimo kot prioriteto spremembe v odnosih moči med institucijo in njenimi uporabniki in uporabimo moč, ki jo imajo strokovnjaki in institucije, za doseganje sistemskih in političnih sprememb in sprememb v življenju uporabnikov (Rotelli 1992).
V državah kot so: Anglija, Italija, Avstralija in druge, kjer so proces zapiranja totalnih ustanov dosledno izpeljali, ugotavljajo, da je dezinstitucionalizacija, kot smo jo zgoraj definirali, le prvi korak. Proces je treba nadaljevati tudi v skupnosti in ga razumeti kot spremembe v odnosih moči in vlog, ki jih prevzemajo uporabniki (Mezzina 2010: 19).
Skupne evropske smernice za prehod od institucionalnega varstva k skupnostni oskrbi definirajo dezinstitucionalizacijo ne zgolj kot zapiranje ustanov, ampak sočasen razvoj palete služb v skupnosti, vključno s preventivo institucionalizaciji. Smernice se tudi sklicujejo na Unicefovo definicijo, ki pravi, da je dezinstitucionalizacija celosten proces načrtovanja preoblikovanja ustanov, zmanjšanja njihovih kapacitet in/ali njihovega ukinjanja, s sočasnim vzpostavljanjem služb v skupnosti, ki temeljijo na človekovih pravicah in standardih učinkovitosti..
Pogosto dezinstitucionalizacijo zamenjujemo in povezujemo tudi z drugimi pojmi, ki imajo nekatere skupne značilnosti s pojmom dezinstitucionalizacije, drugi pa so ravno njeno nasprotje.
Dehospitalizacija, na primer, pomeni zmanjšanje števila postelj oziroma kapacitet bolnišnic ali zavodov in ustvarjanje zunaj institucionalnih oblik zdravljenja ali oskrbe (Flaker 1998:157). Izkušnje kažejo, da dehospitalizacija redko privede do dezinstitucionalizacije. Uporabniki pogosto ostajajo v svojih vlogah, izolirani od zunanjega sveta v mini-institucijah v skupnosti (Ramon 1992:169). Je pa ena izmed nalog dezinstitucionalizacije preprečiti hospitalizacijo in zagotoviti podporo ljudem v stiski v skupnosti, tudi tistim, ki potrebujejo največ pomoči in podpore (Ramon 1996: 30).
Transinstitucionalizacija je premestitev uporabnikov iz ene ustanove v drugo, kar je seveda nasprotno namenu dezinstitucionalizacije. Pri zapiranju ene ustanove namreč njene stanovalce premestimo v druge bodisi enakega, navadno pa drugačnega tipa (npr. iz bolnišnic v zapore). Transinstitucionalizacija[1] je gotovo ena izmed izkušenj, ki jo moramo preprečiti in onemogočiti[2].
Ukinjanje ustanov (institutional closure) so ponekod na ravni socialne politike in praktični ravni definirali kot sopomenko dezinstitucionalizacije, drugje pa kot drug termin (Bigby in Fyffe 2006). V primeru, ko so uporabili zapiranje ustanov kot sopomenko dezinstitucionalizaciji je to pomenilo, da se je socialna politika odločila, da zaprejo neko ustanovo, ljudi preselijo iz njih in jim zagotovijo podporo v skupnosti. Dobre primere takih izkušenj z zapiranjem ustanov najdemo predvsem v Angliji in na Škotskem (Korman in Glennerster 1990, Knapp in sodelavci 1992, Ramon 1992, 1996, Dalrymple 1999, Parlalis 2011).  
V državah, kjer so pri razumevanju zapiranja ustanov, osredotočili predvsem na fizično zaprtje ustanov, je to pomenilo, da so neko ali več ustanov zaprli. Večji del stanovalcev ustanov so preselili v skupnost in jim tam zagotovili oskrbo, nekatere pa so preselili v druge ustanove, ki so še ostale odprte (Johnson 1998).
Tako so se sprva lotili dezinstitucionalizacije v Avstraliji. Slaba stran te izkušnje je bila, da se je izkazalo, da so se v skupnost preselili ljudje, ki so potrebovali manj oskrbe, v zavodih pa so ostajali »najzahtevnejši« uporabniki. Druga slaba stran je, da pogosto pri takem delovanju razmišljamo predvsem o organizaciji, o ustanovi in kako jo zapreti, pozabimo pa na ljudi, ki v njih delajo in živijo. Pozabimo lahko na potrebe osebja po novih znanjih, po spremembi ideologije in metod dela, še bolj verjetno pa je, da pozabimo na stanovalce, na njihove potrebe in želje in na prevrednotenje njihovih vlog (ibid. 1998). Izkušnje z dezinstitucionalizacijo otroških zavodov v Srbiji tudi kažejo na primanjkljaj takega načina preseljevanja v skupnost. Večina otrok se je v procesu dezinstitucionalizacije preselila v skupnost, nekateri (predvsem starejši mladostniki) pa so se transinstitucionalizirali v zavode za odrasle z intelektualnimi ovirami.
Pojem, ki pogosto spremlja dezinstitucionalizacijo, je tudi oskrba v skupnosti oziroma vzpostavljanje storitev v skupnosti (community based services). Vzpostavljanje oskrbe v skupnosti pomeni vzpostavljanje in spodbujanje neformalne in formalne, lokalne, usmerjene na družino in posameznika oskrbe ljudi, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo, v domačem okolju (Knapp in sodelavci 1992).
Vlade in centri odločanja ki želijo ohraniti status quo, pogosto uporabljajo vzpostavljanje skupnostnih služb namesto dezinstitucionalizacije. Skupnostne službe naj bi namreč bile namenjene preventivi institucionalizacije. Navidezna logika za tem je, da dokler ne bomo vzpostavili dovolj dobrih skupnostnih služb, ne moremo zagnati dezinstitucionalizacije. Na eni strani to kaže na zmotno razumevanje dezinstitucionalizacije in nepoznavanje delovanja mehanizmov institucionalizacije. Na drugi strani pa govori o krožni zanki, v kateri ostanemo ujeti. Ne moremo namreč vzpostaviti skupnostnih služb, dokler imamo institucije, saj zanje ni denarja, ker vsa sredstva namenimo za zavodsko oskrbo. Hkrati pa ne moremo ljudi preseliti, dokler ne bomo imeli dovolj dobrih storitev v skupnosti.
Dobre skupnostne službe so seveda cilj dezinstitucionalizacije, vendar ne moremo teh postaviti kot pogoj za preselitve, ampak moramo postopno utirati po njih. Ne moremo zahtevati od ljudi, da bodo najprej samostojni, potem pa jih bomo preselili iz zavodov, da bomo najprej imeli odlične službe v skupnosti, kamor bomo potem preselili ljudi, in skupnosti, ki bodo res solidarne in bodo za ljudi poskrbele kar same, še manj pa dovršen sistem dolgotrajne oskrbe, ki bo čez noč zamenjal starega. Vse to moramo postopno izgraditi. Zato moramo imeti ideale oziroma idealne cilje, ne smemo pa biti idealistični in pričakovati, da se bo stvarnost prilagodila našim idealom. Zato je poleg jasnih ciljev pomembna tudi pragmatičnost (Flaker in sodelavci 2015).
Izkušnje samo z vzpostavljanjem skupnostnih služb tako v Sloveniji kot drugod kažejo na to, da vzpostavljanje skupnostnih služb, v prvi vrsti ni dobra preventiva institucionalizaciji, v drugi vrsti pa ne povzroči dezinstitucionalizacije (Videmšek 2011, 2013, Curtis in Fraser 2000, Stalker in Hunter 1999). Vzpostavljanje skupnostnih služb sicer lahko zagotovi nekaterim ljudem, ki živijo v skupnosti, kakovostnejše življenje, ne zagotovi pa preselitve tistim ljudem, ki že leta in leta životarijo v ustanovah. Vzpostavljanje skupnostnih služb ima lahko tudi bumerang učinek, saj poveča pomen in pritisk na ustanove. Ustanove namreč ostanejo orodje discipliniranja skupnostnih služb. Ko ne zmorejo več prilagoditi svoje delo uporabnikom, jih lahko pošljejo v zavod. Hkrati pa ostajajo zavodi še vedno grožnja uporabnikom, da se morajo prilagoditi službam v skupnosti, da se izognejo institucionalizaciji.
Torej, če želimo zagnati mašino dezinstitucionalizacije, moramo ta proces zelo natančno razumeti in resno jemati. Ne moremo zanj uporabljati drugih izrazov, ker ti ne pomenijo isto, ampak definirajo druge, morda sorodne, procese. Tu je na mestu uporabiti krilatico enega izmed italijanskih reformatorjev psihiatrije Franca Rotellija (1983), da se moramo dezinstitucionalizacije resno lotiti in preprečiti preventivo (Prevenire la prevenzione!). Institucionalizacije in ustanov ne moremo preprečiti brez, da se sistemsko, natančno in dosledno lotimo dezinstitucionalizacije. Vsi drugi poskusi bodo Potemkinove vasi, ki bodo sicer morda prinesle manjše estetske spremembe v socialno in zdravstveno varstvo, ne bodo pa veliko spremenile v vsakdanjem življenju ljudi, ki doživljajo dolgotrajne stiske. Ljudje bodo sicer lahko prejeli več storitev, a še vedno bodo v zadnji fazi, ko bodo potrebovali več oziroma veliko pomoči ostali prepuščeni volji strokovnjakov in ustanov.
Dezinstitucionalizacijo smo torej definirali kot proces, ki  sočasno ukinjanja ustanove in vzpostavlja skupnostne službe. Je visoko etičen in moralen proces, ki zahteva neprekinjeno prevpraševanje in spreminjanje odnosov moči med strokovnjaki in uporabniki. Spremeni tako vloge strokovnjakov kot uporabnikov tako, da zahteva od strokovnjakov, da zagotovijo tako obliko pomoči, ki bodo pomagali uporabnikom pri prevzemanju novih, cenjenih vlog in podporo pri vračanju človekovih pravic. Je proces, ki poteka kontinuirano in odločno tudi po ukinitvi ustanov, saj je to edini način, da preprečimo vrnitev h ustaljenim vzorcem institucionalizacije.



[1] Milčinski in Novak (1987) ugotavljata, da se slovenska psihiatrija v sedemdesetih ni modernizirala na račun vzpostavljanja skupnostnih služb, temveč na račun transinstitucionalizacije dolgotrajnih stanovalcev psihiatričnih bolnišnic v socialne zavode. Tako je psihiatrija skrajšala ležalno dobo v psihiatričnih bolnišnicah, težišče kritike dolgotrajnega bivanja v ustanovah pa se je premaknilo iz psihiatrije v socialno varstvo. Na tak način se ji je tudi uspelo izogniti korenitejšim spremembam v psihiatriji oz. uvesti skupnostni model duševnega zdravja.
[2] V Sloveniji je eno izmed večjih tveganj dezinstitucionalizacije posebnih zavodov in varstveno delovnih centrov ravno transinstitucionalizacija v domove za stare, predvsem tiste, ki so bolj odročni in imajo, zaradi tega več prostih mest. 

Ni komentarjev:

Objavite komentar