Skupno število ogledov strani

četrtek, 17. september 2015

Temelj dezinstitucionalizacije - pravica do življenja v skupnosti (19. člen)



Po dveh tednih finiširanja vmesnega poročila (smo ga oddali) nadaljujemo z objavami delčkov našega pisanja.
                       
Evropske smernice (str. 10 in 21) v uvodu utemeljijo usmeritev k dezinstitucionalizaciji takole:
Več kot milijon otrok in odraslih živi v ustanovah po vsej Evropi (Mansell et al., 2007). Institucije so bile nekoč videti kot najboljši način za skrb za ranljive, ogrožene otroke in odrasle z raznimi potrebami po podpori in oskrbi. Dejstva pa kažejo, da je kakovost življenja ljudi, ki so v  zavodskem varstvu vedno slabša kot v primerjavi z ljudmi, ki uporabljajo kakovostne storitve v skupnosti. Zavodsko varstvo pogosto povzroči dosmrtno izključenost in izločenost (segregacijo) (Smyke, A.T. et al., 2007; Pashkina, 2001; Rutter, M. et al., 1998). Raziskovanje zgodnjega razvoja otrok kaže, da lahko, ko gre za zelo majhne otroke, tudi relativno kratek čas domskega varstva negativno vpliva na razvoj možganov in vseživljenjsko vpliva na čustveno dobrobit in vedenje (Bowlby, J., 1951; Matějček, Z. in Langmeier, J., 1964; Nelson, C. in Koga, S., 2004; Rutter, M. et al., 1998). Zaradi teh razlogov in zaradi sprejetja na Konvencije ZN o pravicah invalidov (CRPD), Konvencije o pravicah otrok, Evropske konvencije o človekovih pravicah in drugih instrumentov človekovih pravic, institucionalizacija vedno bolj velja kot slaba rešitev socialne politike in kršitev človekovih pravic.
V mnogih državah so se lotili procesa spreminja načina oskrbe in podpore otrok in odraslih tako, da so nadomestili nekatere ali vse ustanove za dolgotrajno bivanje z  oskrbo v družini in storitvami v skupnosti. Ključni izziv je zagotoviti, da proces dezinstitucionalizacije izvajamo tako, da bomo spoštovali pravice raznih skupin uporabnikov, zmanjševali tveganja in škodo in zagotavljali pozitivne učinke za vse udeležence. Proces mora zagotoviti, da novi sistemi oskrbe in podpore spoštujejo pravice, dostojanstvo, potrebe in želje vsakega posameznika in njihove družine.

Dezinstitucionalizacija torej temelji na spoznanju, da je institucionalno varstvo škodljiva, neučinkovita, neetična rešitev, ki krši človekove pravice. Zato ga je treba odpraviti in nadomestiti s storitvami v skupnosti, ki bodo upoštevale človekove pravice in zagotovile boljšo oskrbe, predvsem pa omogočile  ljudem, ki doživljajo (dolgotrajne) stiske, da živijo tako, kot drugi ljudje in skupaj z njimi, in na ta način dosežejo kakovost življenja, kot si jo želijo.

Pravno in politično torej dezinstitucionalizacijo utemeljujemo predvsem na človekovih pravicah. Med številnimi instrumenti, ki jih zagotavljajo, najbolj izrecno zapoveduje dezinstitucionalizacijo 19. Člen Konvencije ZN o pravicah invalidov. Ta se glasi (zaradi pomembnosti, ga navajamo v celoti):

19. člen
Samostojno življenje in vključenost v skupnost
Države pogodbenice te konvencije priznavajo enako pravico vsem invalidom, da živijo v skupnosti in enako kot drugi odločajo ter sprejemajo učinkovite in ustrezne ukrepe, ki jim omogočajo polno uživanje te pravice ter polno vključenost v skupnost in sodelovanje v njej, ter zagotavljajo, da: 

a) imajo invalidi enako kot drugi možnost izbrati stalno prebivališče in se odločiti, kje in s kom bodo živeli in jim ni treba bivati v posebnem okolju;
b) imajo invalidi dostop do različnih storitev na domu ter bivalnih in drugih podpornih storitev v skupnosti, vključno z osebno pomočjo, potrebno za življenje in vključitev v skupnost ter za preprečevanje osamljenosti ali izločevanja iz skupnosti;
c) so storitve v skupnosti ter objekti in naprave, ki so namenjeni vsem prebivalcem, enako dostopni invalidom in se prilagajajo njihovim potrebam.

Ta člen je izrecno proti-institucionalen in zapoveduje dezinstitucionalizacijo. Govori namreč ne le o tem, da morajo ljudje z invalidnostjo imeti »možnost izbirati stalno prebivališče in se odločiti, kje in s kom bodo živeli« temveč tudi dodaja, da »jim ni treba bivati v posebnem okolju (v angleškem originalu: »in a particular living arrangement«). Še več na voljo jim morajo biti skupnostne službe (naštejejo storitve na domu, namestitvene oz. bivalne (residential) in izrecno osebno pomoč ali asistenco (v originalu personal assistence), ki so potrebne za podporo pri življenju in vključevanju v skupnost (v originalu: »necessary to support living and inclusion in the community«) in za preprečevanje osamljenosti (ali bolje rečeno izolacije (ang. isolation)) in izločevanja iz skupnosti (segregation). Tega pa se ne more doseči, če bodo podpisnice, še vedno nameščale ljudi v ustanove (ES: 17).

Ta člen moramo brati in razumeti skupaj z uvodnimi členi, ki pravijo, da so podpisnice deklaracije dolžne sprejeti vse ukrepe, da morajo omogočiti izbiro, kar posledično pomeni tudi odpraviti večino, če že ne vseh, institucionalnih kapacitet. 

Povezave do konvencije in skupnih evropskih smernic:




Ni komentarjev:

Objavite komentar