Skupno število ogledov strani

četrtek, 3. september 2015

Kaskadna definicija dezinstitucionalizacije



Kako definirati dezinstitucionalizacijo je na tem mestu že pisala  Andreja. Dodajam še dograditev. 

Dezinstitucionalizacija je okorna beseda, ki jo je težko izgovoriti, včasih pa tudi razumeti. Definiramo jo lahko na razne načine. Obstajajo ožje in širše definicije. Najožje, in nezadostno, pojmovanje dezinstitucionalizacije je zapiranje oz. bolje rečeno ukinjanje ustanov. To, kot sama beseda pove, je tudi srž procesa, ki ga izraz opisuje, ni pa zadosti, da bi opisal proces v celoti. Pri dezinstitucionalizaciji gre namreč, vsaj še za proces nadomeščanja ustanov s skupnostnimi službami. Ne gre torej, da bi stanovalce zavodov kar postavili na cesto in jih prepustili samo njihovi lastni iznajdljivosti.

Osnovna definicija, ki jo uporabljajo tudi Evropske smernice (str. 27) je torej:

Dezinstitucionalizacija je ukinjanje (totalnih) institucij in proces razvijanja razpona skupnostnih služb, vključno s preventivnimi, da se izniči potreba po institucionalnemu varstvu. 

A je ta definicija tudi za smernice preozka, saj k tej začetni kvalifikaciji dodajajo Unicefovo definicijo, ki pravi, da je dezinstitucionalizacija »celosten proces načrtovanja preoblikovanja ustanov, zmanjšanja njihovih kapacitet in/ali njihovega ukinjanja, s sočasnim vzpostavljanjem služb v skupnosti, ki temeljijo na človekovih pravicah in standardih učinkovitosti.«
Ob tej osnovni definiciji pa obstaja tudi nuja, da dezinstitucionalizacijo definiramo še širše, saj gre tudi za spremembo odnosov med strokovnjaki in uporabniki, za prevzemanje novih družbenih vlog in vključevanje uporabnikov, za premik moči od strokovnjakov in institucij k uporabniku, pa tudi za spremembo epistemologije razumevanja dolgotrajnih stisk (Flaker 1998: 157, Flaker in sodelavke 2008, Flaker 2012a: 13, Ramon 1992, 1996, Rotelli 1999, Mezzina 2010b).
Glede na to, da je cilj dezinstitucionalizacije tudi okrepitev uporabnikov in vračanje državljanskih in človekovih pravic, jo lahko razumemo tudi kot proces vračanja državljanskih pravic ljudem, ki so več let preživeli v institucijah (Basaglia, 1967; Johnson, 1998).
Dezinstitucionalizacija je tudi družbeni proces, ki mobilizira vse akterje (skupine, gibanja, uporabniki svojci, strokovnjaki, in širša skupnosti), ki sodelujejo pri zapiranju v ustanove in razvoju služb, pri katerem postavimo kot prioriteto spremembe v odnosih moči med institucijo in njenimi uporabniki in uporabimo moč, ki jo imajo strokovnjaki in institucije, za doseganje sistemskih in političnih sprememb in sprememb v življenju uporabnikov (Rotelli 1992).
Vse vidike zgornjih definicij lahko sestavimo v kaskadno definicijo, ki hkrati širi pojmovanje (in delovanje) dezinstitucionalizacije od zgolj ukinjanja ustanov in ga usmerja tudi k glavnemu namenu – spremembam za boljše življenje uporabnikov, pa tudi drugih. 
Dezinstitucionalizacijo, podobno kot totalno ustanovo, lahko pojmujemo kot abstraktni stroj, le da je tokrat treba stroj vedno znova izumljati (Flaker, 2014). Stroj dezinstitucionalizacije mora biti hkrati polemičen in programski, sestavljajo ga hkrati cilji in tarče. Imeti mora jasne tarče kritike, kaj hoče razgraditi, porušiti, napasti, medtem ko beži stran od institucij. Bežeč k nečemu hoče proizvajati svoj program, izum in novosti. Niti polemika niti program, sama po sebi, nista dovolj.
Dezinstitucionalizacija je tudi konkreten proces in ga je, podobno kot totalno ustanovo začutiti: »humor, odprtost, možnosti, fleksibilnost, tovarištvo in druženje. Stroj dezinstitucionalizacije proizvaja gibanje, ampak tudi izraža veselje, pa tudi resnico – pridih dezinstitucionalizacije. Izzove gibanje in premike, proslavlja norost, da smo ljudje, in proizvaja moč, da smo skupaj« (Flaker, 2014).


Tipične tarče (polemike in programa) dezinstitucionalizacije povzemamo v spodnji tabeli. V prvi vrsti gre za odpravljanje zapiranja in odpiranje oziroma za omogočanje gibanja. Hkrati gre tudi za odločno prekinitev in zanikanje totalne ustanove, da nove službe ne bi postale zgolj njeno dopolnilo, temveč resnično nadomestilo oz. alternativa. Dezinstitucionalizacija ni omejena na nek privilegiran krog uporabnikov, ampak je namenjena vsem (tudi tistim, ki so bili zunaj ustanov). Z dezinstitucionalizacijo strokovnjaki in drugi zaposleni niso več posebna, ezoterična struktura družbenega telesa, ampak se povezujejo z drugimi deli v organsko celoto, presega odvisnost ali celo zatiranje uporabnikov in tvori z njimi enakopravna partnerstva.
Tabela 1: Stroj dezinstitucionalizacije (Vir: Flaker, 2014)
Namen in tarča
Napad, kritika in razgradnja
Program, izumi, inovacije
Prostor in gibanje
zapiranje, zajemanje prebivalstva
odpiranje, omogočanje gibanja
Tip programov                          
trdo jedro ustanov, ki ostaja; skupnostni programi za »lahke primere«
službe za vse, obogatitev celotne skupnosti, ki temelji na programih za »težke primere«
Razmerje s totalno ustanovo
dopolnilo – vzajemna krepitev
alternativa – negacija totalne ustanove
Družbeno telo
posebno telo služb
povezovanje z deli socialnega
Drugi ljudje
ločevanje – strokovna stvar
vključitev drugih akterjev
Razmerje med uporabniki in strokovnjaki
odvisnost in zatiranje uporabnikov
resnična krepitev moči in vključevanje – enakopravni partnerji
Funkcija osebja
skrbniška, nadzorna, pokroviteljska
zagovorniška
Način sklepanja
deduktiven
Induktiven
Subjektivnost
krivda
vrednost enkratne izkušnje
Organizacija izkušnje
individualizem, standardizacija, izolacija
novi prostori skupne svobode (tabori, mreže, skupnosti)

Tudi smernice zares dezinstitucionalizacijo definirajo širše, saj naštejejo številne komponente, ki naj bi jih dezinstitucionalizacija vsebovala (vključevanje v skupnost, uporaba splošnih, vsem namenjenih služb, osredotočenost na osebno raven, dialog vseh akterjev, vključevanje uporabnikov v načrtovanje in vodenje služb, itn.). Vse naštete značilnosti so pomembne za uspešen potek dezinstitucionalizacije oz. za njeno delovanje (stroj).
Pomanjkljivost zgornjih definicij, čeprav zajemajo veliko vidikov procesa in ga zajemajo, kaskadno, v celoti, je verjetno ta, da je osredotočena predvsem na značilnosti samega procesa, manj pa upošteva celoten kontekst v katerem se proces dogaja – to pa so na eni strani stiske ljudi in potrebe, ki iz njih izhajajo, na drugi pa značilnosti celotne družbene ureditve odgovorov na te potrebe in stiske. Zato bomo v nadaljevanju, ko bomo razpravljali o svojih spoznanjih na terenu, postavili definicijo, ki bo zajela tudi te razsežnosti.
Skupnostna oskrba je, na drugi strani, pomemben del samega procesa dezinstitucionalizacije. Evropske smernice (str. 27) opredelijo »skupnostne službe oz. skupnostno oskrbo kot razpon storitev ali služb, ki omogočajo ljudem, da živijo v skupnosti, za otroke pa, da lahko odraščajo v družinskem okolju, ne pa v instituciji. Zajemajo osnovne oz. splošne storitve, kot so: stanovanjska oskrba, zdravstveno varstvo, izobraževanje, zaposlovanje, kulturo in prosti čas, ki naj bi bile dostopne vsakomur, ne glede na naravo njihove ovire ali zahtevano raven podpore. Zajemajo tudi specializirane službe in storitve, kot so osebna asistenca za ljudi z ovirami, začasno oskrbo in druge. Skupnostna oskrba vključuje tudi družinsko in družini podobno oskrbo za otroke, vključno z nadomestno družinsko oskrbo in preventivnimi ukrepi zgodnjega posredovanja in podpore družini.« Pomembno je, da v tej definiciji smernice ne naštejejo tistih skupnostnih služb, ki so se ustalile v našem pojmovanju skupnostne oskrbe, torej stanovanjskih skupin, dnevnih centrov ipd. S tem dajo vedeti, da »vmesne strukture« niso želena oblika skupnostne oskrbe.

Dezinstitucionalizacijo spremljajo sorodni procesi in pojmovanja:
·      dolgotrajna oskrba – vzpostavitev sistema za ljudi, ki doživljajo dolgotrajne stiske tako, da jim omogoči, da živijo v svojem okolju;
·      normalizacija oz. prevrednotenje družbenih vlog – merilo, koliko je neka storitev ali služba podobna vsakdanjemu, navadnemu življenju, do katerega imamo vsi pravico, in koliko od njega odstopa oz. je podobna življenju v ustanovi oz. v razvrednotenem okolju in družbeni vlogi;
·      samostojno življenje – pomeni živeti življenje, kjer lahko sami odločamo – seveda rabimo pri tem podporo drugih;
·      neposredno financiranje – namesto izvajalcev storitev prejme sredstva za oskrbo uporabnik, ki jih potem uporabi za naročanje in plačevanje storitev;
·      vmesne strukture – so službe, ki so vmes med institucionalnim načinom organizacije oskrbe in samostojnim življenjem (stanovanjske skupine, dnevni centri, skupine za samopomoč, ipd. – v procesu dezinstitucionalizacije so nujni prvi korak za preselitev ljudi iz ustanov, morajo pa biti predvsem prehodnega značaja – saj obstaja možnost, da se spremenijo v majhne institucije.
·      prevencija – Evropske smernice (str. 27 in drugod) kot nujno sestavino dezinstitucionalizacije omenja tudi prevencijo, ta je pomembna zlasti pri otrocih in starih, saj lahko s splošnimi ukrepi (primarna prevencija) kot je npr. zmanjševanje revščine, pa tudi s ciljanimi storitvami (npr. pomoč družini) zmanjšamo tveganja večjih stisk in posledično institucionalizacije

Od teh procesov je treba posebno pozornost posvetiti samostojnemu življenju, saj je to cilj dezinstitucionalizacije oz. odprave institucij. Evropske smernice povzemajo definicijo ENIL (evropske mreže za samostojno življenje) takole:
Izraza "samostojno življenje"  in »življenje v skupnosti«,  ki jih pogosto izmenično uporabljamo v zvezi z ljudmi z ovirami ali starejšimi ljudmi, ne pomenita, "da ljudje sami naredijo zase" ali pa da so "samozadostni". Samostojno življenje se nanaša na sposobnost ljudi, da izbirajo in odločajo o tem, kje živijo, s kom živijo in kako organizirajo svoje vsakdanje življenje. To zahteva:

  • arhitektonsko dostopnost okolja;
  • dostopen prevoz;
  • razpoložljivost tehničnih pripomočkov;
  • dostopnost informacij in komunikacij;
  • dostop do osebne asistence, kot tudi življenjskega in delovnega coachinga;
  • dostop do skupnostnih služb in storitev.
Pomeni tudi priznanje in podporo družinskim pomočnikom, vključno s potrebo po pomoči  ohranjati ali izboljšati kakovost njihovega življenja.[i]
Citirana literatura:
European Expert Group on the Transition from Institutional to Community-based Care (2012), Common European Guidelines on the Transition from Institutional to Community-based Care (Guidance on implementing and supporting a sustained transition from institutional care to family-based and community-based alternatives for children, persons with disabilities, persons with mental health problems and older persons in Europe). Brussels. deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/12/2012-12-07-Guidelines-11-123-2012-FINAL-WEB-VERSION.pdf

Flaker, V. (2012), Kratka zgodovina dezinstitucionalizacije v Sloveniji: v spomin Katje Vodopivec. Časopis za kritiko znanosti. 39, 250: 13–30.

Flaker, V.  (2014), Deinstitutionalisation as a machine. Dialogue in Praxis.1–2 (1–2): 119–131. http://www.dialogueinpraxis.net (31. 8. 2015). 

Flaker, V., Mali, J., Kodele, T., Grebenc, V., Škerjanc, J., Urek, M. (2008), Dolgotrajna oskrba: Očrt potreb in odgovorov nanje. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo. 
Johnson, K. (1998), Deinstitutionalising women. Cambridge: Cambridge University Press.   
Mezzina, R. (2010) Esiti della deistituzionalizzazione a Trieste. V: Oltre i muri,  eds L. Toresini & R. Mezzina, ‘ab’ edizioni, Meran, pp. 135-166. 

Ramon, S. (ur.) (1992) Psychiatric Hospital Closure: Myths and Realities, Chapman Hall, London.
Ramon, S. (1996) Mental Health in Europe: End, Beginnings and Rediscoveries, Macmillan, Lonodon.
Rotelli, F. (1992) Per un'impresa sociale, in Salute mentale - Pragmatica e complessita. Centro Studi Regionale Friuli-V. Giulia / W.H.O. Collaborating Centre, Trst.
Rotelli, F. (1999) L'istituzione invetata. Per la normalita. Taccuino di uno psichiatra negli anni della grande riforma. Scritti 1967 - 1998. Edizioni "e", Trst, pp.133-141.

 



[i] Taka definicija izhaja iz stvarnosti telesno in senzorno oviranih. Za druge skupine so te postavke tudi pomembne, a bi veljalo osebni asistenci dodati elemente, ki jih poznamo iz osebnega načrtovanja in osebnih paketov storitev, predvsem še zaupnike in zagovornike, pa tudi razumevajoče in podporno okolje. To so postavke, ki jih potrebujejo tudi ljudje s težavami duševnega zdravja, pa tudi stari, bolj kot telesno in senzorno ovirani.

Ni komentarjev:

Objavite komentar