Skupno število ogledov strani

sobota, 16. maj 2020

Dekonstrukcija razuma in institucije (Foucault)


Čeprav gre zastavek Foucaultevega (1926–1984) dela onkraj zgolj zgodovine norosti in psihiatričnih ustanov, pa je njegova Zgodovina norosti (1998) tudi klasično delo prav na tem področju – težko je govoriti o duševnem zdravju, ne da bi se vsaj ozrli nanj. Iz te perspektive zgodovinski opis, kakršnega je podal Foucault, načenja temeljne samoumevnosti, ki so se vzpostavile v borih dvesto letih od nastanka psihiatrije (oz. alienizma, kakor se je psihiatrija v začetku imenovala). V obdobju, ko je izšla, se je namreč to, da norci sodijo v norišnico, da je norost bolezen in da to bolezen zdravijo in norišnico vodijo psihiatri, zdelo kot »naravno dejstvo«, nekaj, kar obstaja od vekomaj in bo tudi obstajalo, saj drugače družba ne bi mogla delovati (kakor deluje zdaj). Po branju Foucaulta tega ni več mogoče misliti.[1]

Zvemo namreč, da psihiatrične ustanove obstajajo šele od preloma osemnajstega v devetnajsto stoletje, pa tudi da podobnih ustanov ni bilo vse do nastanka mest. Izkaže se, da so »blazneže« obravnavali na več različnih načinov – še najmanj kakor bolnike; da so zdravniki dobili pomembno vlogo oz. postali »pooblaščeni izvajalci« šele relativno pozno. Predvsem pa pokaže, da je bila norost, pa čeprav ne enoznačno, dosti bolj navzoča tako v kulturi, kolektivnih reprezentacijah življenja, kakor tudi v vsakdanjem življenju.[2] Pravzaprav je Foucaulteva Zgodovina norosti, pa čeprav v njej veliko zvemo o tem, kako so jo obravnavali, predstavljali in z njo ravnali, zgodovina Razuma, njegove prevlade na račun zanikanja, izrivanja norosti.[3] Kot družbeno silo jo diskvalificirata prav medikalizacija in zapiranje, jo postavita na obrobje in jo naredita za predmet, ki ga je moč (vsaj tako se bo zdelo) obvladati, če ne že razumeti. In razumeti se norosti, po definiciji, ne da.[4]

Taka dekonstrukcija izgona norosti, konkretno pa nastanka totalne ustanove in psihiatrične vednosti, ni le kritika razumnosti, racionalizma, temveč tudi, predvsem pred nas, ki se z zadevo praktično ukvarjamo, tudi uganko, vprašanje, kaj storiti, kako vzpostaviti (ponovno) dialektiko med norostjo in razumom, kakšno, produktivno in kreativno, mesto naj norost ima. Na ta vprašanja Foucault ne odgovarja, so nanje poskusili teoretično in praktično odgovoriti drugi. Najbolj produktivno Cooper (v Jeziku norosti, 1986), Deleuze in Guattari (2018), najbolj praktično pa Basaglia. Najbolj splošen odgovor je v tem, da ima tudi norost »domovinsko pravico« in da je etično izhodišče vsake emancipatorne akcije, med drugim, tudi »pravica do norosti«.

Če je Foucaultevo delo arheologija vednosti oz. znanja, je pomemben del tega tudi genealogija ustanov, ki to vednost proizvajajo. Ko na začetku knjige Foucault piše o gobavosti in gobaviščih, pomislimo, da gre za metaforo izključevanja. Pozneje odkrijemo, da ne gre le za metaforo temveč konkretne prostore in, čeprav abstraktne, realne dispozitive, ki so nastali zaradi obrambe pred gobavostjo v srednjem veku, pa so jih nato uporabili za vsebovanje norosti, norcev in drugih motečih osebkov. Premestitev v bivša gobavišča poimenuje Veliko zapiranje, razmeroma hiter in obsežen proces, ki je v sedemnajstem stoletju pospravil za zidove precejšnji delež prebivalstva, ki je motilo red in mir v takrat razvijajočih se mestih – hkrati pa krepil absolutistično oblast. Šele v naslednji fazi, po meščanski revoluciji, pride do rojstva norišnice kot specializirane ustanove, s specializiranim znanjem in posebnim poklicem. Ustanove se namnožijo, specializirajo in uvedejo discipliniranje kot vseobsegajoč način delovanja.

Prav tej temi in dekonstrukciji disciplinskih dispozitivov je posvečeno drugo Foucaultevo delo, ki se ukvarja s totalnimi ustanovami (1984). Tokrat je izvorni obrazec kuga. Ta v nasprotju z izključevanjem nebodigatreba dela prebivalstva, s karanteno, kvadriliranjem in urejanjem prostora vzpostavlja nadzor nad vsemi. Ugotavljamo lahko, da je sodobna totalna ustanova sinteza obrazcev izključevanja in nadzorovanja – prvega smo podedovali po epidemiji gobavosti, drugo pa po kugi.[5]

Dispozitivi, ki jih Foucault dekonstruira, so seveda dispozitivi oblasti, pa tudi vednosti (kar Foucault skorajda enači). Kot taki so nedvomno instrument podrejanja, celo zatiranja. Njihove konkretne opise tudi pri Foucaultu lahko beremo kot razgaljanje oblasti in denunciacijo krivic. A nas Foucault opozarja tudi na njihovo produktivno plat. Ne le v ozkem pomenu besede, kot dispozitive, ki so uporabni za produktivni zajem prebivalstva, denimo v tovarnah in šolah, ali za sanitarno skladiščenje neuporabne in rezervne delovne sile v bolnišnicah in socialnih zavodih, temveč tudi v smislu ustvarjanja novih družbenih razmerij in nenazadnje znanja (ustanove so fizična podlaga za ideje in znanje).

Oblast je torej po Foucaultu mrežna, je mreža raznorodnih razmerij, ne le zgolj prevlada enega razreda ljudi nad drugimi. Oblikuje se kot disciplinska, panoptična oblast, ki ujame ljudi, njihova telesa v mikrofiziko oblasti (Nadzorovanje in kaznovanje) ali pa kot bio-oblast, ki človeka ujame v užitku – z družbenim ustvarjanjem seksualnosti (Zgodovina spolnostivolja po znanju). Potemtakem revolucija v klasičnem pomenu, kot zamenjava enega razreda na oblasti z drugim, niti ni možna. So pa po njegovem mnenju možna žarišča upora tej vseobsežni mreži. In totalne ustanove, kot koncentracija tovrstnih oblastnih mehanizmov, so ena od logičnih tovrstnih točk odpora – torej dezinstitucionalizacija.[6]

 

Viri

Cooper, D. (1986), Jezik Ludila. Zagreb: Naprijed.
Deleuze, G., Guattari, F. (2018), Anti-Ojdip: Kapitalizem in shizofrenija. Ljubljana: Krtina.
Erazem Rotterdamski (1991), Hvalnica Norosti. Ljubljana: Založništvo slovenske knjige.
Foucault (1984) (1998), Zgodovina norosti. Ljubljana: * /cf.
Foucault, M. (1961) Histoire de la Folie, Plon, Paris.
Foucault, M., Derrida, J. (1990), Dvom in norost. Ljubljana : Društvo za teoretsko psihoanalizo.
Milčinski, L. (1978), Pota in mejniki v razvoju psihiatrije. V: Milčinski, L. (ur.), Psihiatrija. Ljubljana: DDU Univerzum (9-36).



[1] Foucaulteva inačica zgodovine psihiatrije (pravzaprav norosti) se precej razlikuje od uradne, kot jo poznamo iz učbenikov psihiatrije (pri nas denimo Milčinski, 1978). Je njena revizija. Uradna zgodovina ima predvsem apologetsko funkcijo, uporabimo jo, da legitimiramo stroko in institucijo. Prikazuje se kot nepretrgan proces napredka od antike naprej, kot preseganje »mračnega srednjega veka«, kot del splošnega napredka znanosti in tehnike, kot stopnjevanje humanizma in človeškega osvobajanja. Ko Goffman govori o institucionalnih ceremonijah in ikonografskih uprizoritvah zgodovine v samih bolnišnicah, komentira tovrstno početje, kot legitimiranje obstoječega s tem, da je »včasih bilo še slabše«. Ko beremo Foucaulta, se iluzija napredka razbije. Stvari so se spreminjale in se spreminjajo, a ne nujno na bolje. Kot se mi danes čudimo in gledamo na nekatere postopke v norišnicah kot na nečloveške, se utegne čez sto let kdo prav tako čuditi, kako smo mogli biti tako neumni, da smo ljudi, ki potrebujejo družbo izolirali, se čudili uporabi tablet, kakor se danes čudimo in zgražamo nad uporabo »vodne terapije«, »stolov za pomirjanje« itn. Foucaulteva zgodovina ni torej pripoved o kontinuiranem napredku, je zgodovina prelomov, diskontinuitet in dekonstrukcija sedanjosti s arheološkim kopanjem po preteklosti in odkrivanjem obrazcev, ki v raznih sestavah delujejo še danes.
[2] V srednjem veku je imela pooblaščeno mesto v družbenem panteonu sil onkraj človeka, podobno kakor smrt je človeka opominjala na minljivost (in še vedno imamo lahko norost kot mejnik naše osebne, individualne identitete). V renesansi in humanizmu pa dobi kot strast, gonilo, pa tudi kot zaplet in uganka (npr. Shakespeare, Cervantes) ali pa kot vera v življenje (Erazmova hvalnica norosti, 1991) človeški obraz in kot satira in dvorni norec, pa tudi pustovanje oz. karneval postane ogledalo in antipod oblasti.
[3] Morda bi lahko celo ugotavljali, da se polarna dvojica Razum – Norost, (ali celo oz. kot Nerazum) vzpostavi prav na tem mestu v zgodovini. Erazem Rotterdamski (1991) ji sicer postavi nasproti suhoparno učenost, a navsezadnje je pri njem norost vseeno pripomoček pri umevanju sveta in človeka v njem, torej opora razumu ne zgolj njegovo nasprotje. 
[4] Saj je norost prav tisto, česar ne moremo razumeti. A razum je totalen, hoče razumeti vse. Podvomiti je mogoče vse in torej tudi vse razumeti. Prav v tem je Zgodovina norosti polemična z kartezijanskim »cogitom«, epistemološkim temeljem racionalizma, ki postavi misel in dvom kot osnovno spoznavno orodje, saj Foucault eksplicitno ovrže njegov dvom o norosti. Žal tega odlomka v slovenskem prevodu ni (tudi v francoščini obstajata dve varianti), ga pa je mogoče rekonstruirati na podlagi polemike med Foucaultem in Derridajem (1990).
Je pa prav sla, da bi razumeli norost, zanka, v katero se moramo, kot znanstveniki, misleci, ujeti. Pa tudi tragedija psihiatrije, psihologije in psihoanalize, pa tudi drugih strok, ki se ne morejo odpovedati tej ambiciji. Več o tem v naslednjem blogu, ki bo o Anti-Ojdipu.
[5] V tem smislu se prav zdaj, v času korona virusa, postavlja strateško vprašanje novih dispozitivov. Kot obrazec se nakazuje samo izolacija – za tiste, ki so lahko privoščijo.
[6] Foucault je bil predvsem mislec, vendar pa je bil, v nasprotju z, denimo, Goffmanovo nevtralno pozicijo ameriškega znanstvenika, vedno družbeno angažiran in aktivist. Ne le, da se je v klasični maniri evropskih intelektualcev kontinuirano oglašal in bil mnenjski voditelj, angažiral se je tudi v konkretnih akcijah. Bil je soustanovitelj Skupine za informiranje o zaporih (Groupe d'Information sur les Prisons  GIP), sodeloval v protirasističnih gibanjih oz. boju za pravice priseljencev in pa za pravice istospolno usmerjenih. Imel je intenzivne stike z »antipsihiatrijo«, ni pa bil aktivist tega gibanja.

Ni komentarjev:

Objavite komentar