Zadnji stanovalci zapuščajo Trate |
Glavni in skupni dejavnik zaradi koncentracije in notranjega ustroja so pač institucije. V dosedanjih razpravah smo se temu izogibali, saj je videz, da ni pravih alternativ domskemu varstvu starih ljudi. Te pa seveda obstajajo, in naglavni greh dosedanjih vlad vključno s sedanjo, pa tudi drugih akterjev na tem področju, je, da se nikoli niso zares lotili dezinstitucionalizacije, pa tudi ne uvajanja dolgotrajne oskrbe, ki bi lahko v pomembnem deležu na kvaliteten način nadomestila institucionalno varstvo.
Pri tem je
treba pripomniti, da je projekt dolgotrajne oskrbe tam, kjer so jo uvedli, v
veliki meri tudi projekt dezinstitucionalizacije – torej nadomeščanja
institucionalnega varstva z intenzivno oskrbo v na domu, v skupnosti. Pri nas
pa je v zadnjem času dolgotrajna oskrba postala sinonim za institucionalno
varstvo – tako tudi v razpravah povezanih z epidemijo: »Področje dolgotrajne
oskrbe se v Sloveniji že dolgo zanemarja. Kadrovska stiska, zastareli
normativi, premalo prostorskih kapacitet. Nato še virus, z njim pa ob začetnem
pomanjkanju zaščitne opreme kopica, včasih tudi nasprotujočih si navodil,
našteva Jasna Cajnko, direktorica doma v Teznem.«
(Radio Slovenija, 17. maj). Perspektiva, ki jo je treba obrniti nazaj.
Ugotavljali
smo, da so žrtve korona virusa skorajda izključno stari, hkrati pa da jih je
gotovo tri četrtine bilo stanovalcev domov za stare. Tudi tukaj smo razpeti med
hipotezo o starosti in namestitvijo v domove kot glavnih dejavnikih okužbe in
umiranja vsled nje. Lahko se zadovoljimo z razlago, da so v domovih tisti
stari, ki so bolj bolni, bolj ranljivi in da je zato prišlo do tolikšne
smrtnosti med njimi. Ta razlaga delno tudi drži. A je potencialnih upravičencev
do dolgotrajne oskrbe zunaj institucij vsaj dvakrat več, med njimi pa je tudi
veliko takih, ki so po starosti in zdravstvenem stanju primerljivi s tistimi,
ki so v domovih. Glede na to, bi moralo, tudi ob upoštevanju »pristranskega
vzorca« (manjše vidnosti in vidljivosti v skupnosti), število umrlih tudi po
tej razlagi najbrž večje – po zelo
pavšalni oceni bi jih moralo biti takih, ki so umrli zunaj ustanov, vsaj slaba
polovica. Torej starost je le pogoj, ne pa vzrok za razvoj bolezni. Podatki kažejo, da je institucionalizacija
tisti nujni pogoj, ki pa v kombinaciji s prvim pripelje do okužbe in smrti.
Tudi če
pogledamo pobliže, nam bo jasno, da so tveganja pri institucijam alternativnih
oblikah oskrbe manjša. Ljudje, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo in ki niso v
ustanovah, so v domačem oz. družinskem varstvu, so deležni oskrbe na domu in
zdaj nekateri tudi osebne asistence.[1]
Pri vseh teh oblikah je možno v izrednih razmerah brez večjih težav stike z več
ljudmi zmanjšati na minimum, ki je podoben kot v mlajših starostnih skupinah
in, seveda precej manjši od enakega minimuma v institucionalnem varstvu.
Pri osebni
asistenci je na primer tisti, ki oskrbuje že tako en in isti za enega človeka,
podobno velja tudi za oskrbo na domu in domačo oskrbo. V teh primerih tudi če
sicer enega človeka oskrbuje več ljudi, se da število brez večjih in z
institucijo primerljivih težav prilagoditi in zmanjšati. Laže je tudi
regulirati nepotrebne stike in jih zvesti na najmanjšo možno mero.[2]
Poleg tega je zaradi individualizirane oskrbe večja možnost nadzora okuženosti
in tudi hitrejšega in bolj fokusiranega ukrepanja. Bolj osebni pristop in tudi
bolj avtonomno delo pa spodbuja tudi večjo odgovornost, pozornost in upoštevanje
uporabnika, ki pa tudi ima več moči, da ukrene sebi v dobro. Skratka
samo-izolacija je dosti bolj dosegljiv ideal v skupnosti kakor pa v ustanovi.
To se je med
epidemijo tudi prav praktično izkazalo. Pokazalo se je, da so skupinske
karantene bolj večanje tveganja kakor pa njegovo odpravljanje. V nekaterih
totalnih ustanovah pa so velik del stanovalcev – iz psihiatričnih bolnišnic
bolnike, iz zaporov obsojence – poslali domov, izpustili. Kaj takega oz. v
takem obsegu se ni zgodilo v domovih za stare.
Domovi so
sicer na začetku ponudili, da se stanovalci, če tako želijo in imajo možnosti,
lahko preselijo nazaj domov ali pa k sorodnikom. Za tako rešitev se je , kljub
očitnim prednostim glede varnosti, odločilo le malo stanovalcev. Tako naj bi se
odločilo le 41 stanovalcev domov za stare in pa nadaljnjih 210 iz zavodov za
ljudi s težavami v intelektualnem razvoju (Dnevnik, 25. maj). To skupaj
predstavlja dober odstotek stanovalcev vseh socialnovarstvenih zavodov oz. dva
promila stanovalcev domov za stare. Razlog je bil, da so bili pogoji nemogoči.
Treba je bilo namreč še naprej plačevati oskrbo (razen hrane), dodatek za tujo
postrežbo in pomoč, pa je vseeno ostal zavodu. Bilo je jasno, da se človek ne
bi smel vrniti v dom do konca epidemije, obstajala je realna grožnja , da bi ga
sploh svoje mesto izgubili).[3]
Predvsem pa ni bilo zagotovljene nadomestne podpore oz. storitev, ki bi kaj
takega podpirale. Sistem je pač institucionalno naravnan, zunaj ni dovolj
nosilne mreže, da bi jo pa provizorično vzpostavili, pa ni bilo ne interesa ne
volje, morda celo ideje ne.[4]
Ideje pa so bile, da bi okužene stanovalce spravili v bolnišnice.
Glavna
polemika, ki se je ob tem razvnela (Mladina 15. in 22. maj; Radio Slovenija 17.
maj; TV Slovenija 23. maj), sicer naslavlja pomembna etična vprašanja, med
njimi tudi vprašanje starizma, opuščanja pomoči, odločanju o življenju in smrti
starih ljudi brez njihove vednosti, kaj šele pristanka. Med drugim tudi
opozarja na nekatere značilnosti ustanov, o katerih tu razpravljamo
(koncentracija ljudi, zadrževanje ljudi v domovih oz. onemogočanje odhoda domov
kot samo-osamitve ipd.). Vendar pa pomanjkljivosti domov za stare zvede na
pomanjkanje opreme, pomanjkljivo znanje, pomanjkanje prostora in kadra ipd. V
tem, sicer legitimna in pomembna razprava, premesti težišče z ene ustanovo na
drugo, z vprašanja totalne ustanove in institucionalizacije na vprašanje vrste
ustanov oz. prednosti in pomanjkljivosti ene ustanove v primerjavi z drugo.[5]
Morda bi
bilo res bolje za stanovalce, da bi jih premestili v bolnišnice, gotovo bi bilo
tudi bolje, če bi domove med epidemijo kadrovsko okrepili z specialisti
medicinske in zdravstvene stroke, dobavili več zaščitne, pa tudi tretmajske
opreme (kisik, respiratorji). Še bolje pa bi bilo, če bi jim vse to omogočili
doma ali v kakšni drugi obliki samo-osamitvene oskrbe (npr. intervencijska
oskrbovana stanovanja).
Premestitev
v bolnišnico bi morda bila celo prehod »od dežja pod kap«. Priznani angleški
epidemiolog Tom Jefferson, ki deluje v Italiji, ugotavlja, da je odhod starega
človeka v bolnišnico skorajda zanesljiva smrtna obsodba (MMC RTV SLO, 1. april
2020). Verjetno zato, ker so bolnišnice še bolj nevaren prostor, pa tudi zaradi
tega, ker je ob premestitvi star človek še bolj ranljiv. Še več, zavzema se ne
le za oskrbo na domu, temveč tudi medicino in zdravljenje na domu, saj sodobna
tehnologijo to omogoča.
Če je
samo-izolacija oz. samo-osamitev najbolj učinkovito orodje za zajezitev
epidemije, pa je, gledano z vidika socialne pravičnosti, tudi luksuz. Ne morejo
si je privoščiti prav tisti, ki so najbolj potisnjeni na družbeni rob - niti na
eni strani stanovalci socialnih zavodov niti na drugi brezdomci. Niti eni niti
drugi nimajo svojega doma, kamor bi se lahko zatekli. V tem primeru je to bilo
dosti bolj usodno za stanovalcev domov za stare.
Nuja dezinstitucionalizacije in uveljavitve dolgotrajne oskrbe – človeškost nas varuje pred epidemijo
Sklenemo
torej, da so bile ustanove za stare eno od ključnih, če že ne glavno torišče
epidemije. Glede na posledice in učinke in v primerjavi s celotnim alarmom tudi
precej zapostavljeno in spregledano. V ospredju so bili zdravstvo, javno
zdravstvo, socialna oskrba pa le kot navidezni priključek k temu. Številke
govorijo povsem drugo zgodbo. Z boljšim ukrepanjem bi se lahko izognili
marsikateri okužbi in smrti. Še zlasti pa to velja za prihodnost, saj je treba,
da bi se možnost prenosa okužbe bolje preprečila v prihodnosti, sprejeti
sistemske ukrepe.
To pa sta
dezinstitucionalizacija in vzpostavitev dolgotrajne oskrbe. Seveda tega ni
mogoče storiti čez noč, še pred eventualnim in napovedanim drugim valom
epidemije. Je pa mogoče nastaviti nekatere mehanizme, ki bodo ojačali zunanje,
skupnostne službe, omogočile več prehodov v domače okolje, več samo-izolacije
itn. – predvsem pa več moči in nadzora in možnosti lastnega ukrepanja starih
ljudi in drugih uporabnikov.
V smislu
dezinstitucionalizacije je treba tudi ustaviti refrensko ponavljanje tega, da
je treba zgraditi še več domov – kar se je ponavljalo tudi v času epidemije
kljub očitnim negativnim posledicam, ki so izkazale. Treba pa je ponavljati, da
potrebujemo boljšo in zmogljivejšo mrežo služb in storitev na terenu, tam kjer
ljudje živijo – več oskrbe na domu, osebne asistence, koordinirane oskrbe,
oskrbovanih stanovanj in več vložka v neformalne oblike oskrbe.
Se pa da na
hitro popraviti oz. izboljšati nekaj stvari v samih ustanovah – vsaj do neke
mere – docela se jih ne da spremeniti tako, da bodo omogočale
individualizacijo, oskrbo po osebni meri, maksimalno uporabniško moč odločanja
o storitvah. Lahko pa z uvajanjem nekaterih ključnih inovacij kot so osebno
načrtovanje, zagovorništvo, ključni delavci, krepitev moči stanovalcev,
kongruentno oskrbo, gospodinjske enote itn. vsaj do neke mere spremenimo odnose,
ozračje in položaj stanovalcev v ustanovah – kar pa je samo po sebi vrednota,
ne le način kako preprečiti ali zmanjšati okužbe (Mali in sodelavke, 2018).
S tem
pregledom dostopnih podatkov in razpravo smo lahko z veliko gotovostjo
ugotovili nekatere zadeve, pokazali na institucionalno dimenzijo epidemije –
da, čeprav korona virus seveda ni klasična institucionalna okužba oz. bolezen,
ima nekatere take značilnosti, da so bili domovi za stare glavni, a spregledan
moment – če že ne okužb, pa fatalnih posledic, da je to strukturna zadeva, ki
bi jo lahko preprečili oz. sanirali z dezinstitucionalizacijo in zmogljivo
dolgotrajno oskrbo.
Ob teh
glavnih ugotovitvah, ki imajo precejšnjo stopnjo veljavnosti, pa smo naredili
kup hipotez, ki so sicer zelo možne, a jih je treba še dodatno preveriti. Te
hipoteze nas lahko usmerjajo v razmišljanju in nam pomagajo pri ukrepanju,
čeprav so spekulativne narave, predvsem pa nas lahko vodijo pri empiričnem
nadaljnjem raziskovanju. To pa naj bi bilo bodisi podrobna analiza podatkov
bodisi zbiranje predvsem kvalitativnih, procesnih podatkov na terenu – tako v
ustanovah, da npr. pojasnimo razlike med različnimi poteki in obsegi
kontaminacije, kakor pa še zlasti v skupnostnih službah in pri tistih, ki so v
družinski oskrbi ali pa zase skrbijo sami.
Epidemija
korona virusa nas torej ne opozarja le na podnebne spremembe, pretirano
potrošništvo, problem delitve dela in še druge pomanjkljivosti današnjega
družbenega ustroja, temveč, kar smo hoteli spregledati, prav v jedru epidemije,
torej pri umrlih opozarja na zloveščnost in nečloveškost ustanov, ki smo jih
pred stoletjem ali dvema ustvarili za najšibkejše družbene člene. Kakor tudi v
drugih sferah pa je tudi priložnost za nekaj novega, za smiselno ukrepanje, le
da je na tem področju to dobesedno vprašanje življenja in smrti.
Navedeni viri
Kovač, V. (2020). Odločitev, da se
bolne in okužene zadrži v domovih, je bila slaba in ima tragične posledice (Pri
nas je umrlo 106 ljudi, od tega jih je bilo 86 oskrbovancev domov za starejše).
TV Slovenija, 23. maj 2020 ob 19:27, MMC RTV SLO. Pridobljeno 24. maja
2020 s: https://www.rtvslo.si/zdravje/novice/odlocitev-da-se-bolne-in-okuzene-zadrzi-v-domovih-je-bila-slaba-in-ima-tragicne-posledice/524860
La. Da. (2020). Sprejem novih oskrbovancev v domove za
starejše možen s 25. majem? (Obeta se povračilo za svojce, ki so oskrbovance
med epidemijo nastanili doma). MMC RTV SLO, STA, 20. maj 2020 .
Pridobljeno 24. maja 2020 s https://www.rtvslo.si/slovenija/sprejem-novih-oskrbovancev-v-domove-za-starejse-mozen-s-25-majem/524512
Lesjak Tušek P. (2020). Socialnozdravstveni zavodi in
covid-19: Bili so doma, a plačali za oskrbo v zavodu. Večer, 22. maj
2020. Pridobljeno 24. maja 2020 s https://www.vecer.com/socialnozdravstveni-zavodi-in-covid-19-bili-so-doma-a-placali-za-oskrbo-v-zavodu-10173216
Mali, J., Flaker, V., Urek, M., Rafaelič, A. (2018).
Inovacije v dolgotrajni oskrbi : primer domov za stare ljudi. Ljubljana:
Fakulteta za socialno delo.
Žorž, M., Bratina, Š.,
Pollak, T., Ivanovič, U., Štravs, A. (2020). Prvi val domove za starejše ujel
nepripravljene, zdaj je čas za odpravo napak. Domovi za starejše: Cone
neudobja. Radio Slovenija, 17. maj 2020, MMC RTV SLO, Radio Slovenija.
Pridobljeno 24. maja 2020 s https://www.rtvslo.si/slovenija/prvi-val-domove-za-starejse-ujel-nepripravljene-zdaj-je-cas-za-odpravo-napak/524085
Jager, V. (2020). So
bili starostniki že vnaprej odpisani? (Je delež starostnikov, ki so umrli v
domovih za starejše, tako izstopajoče visok zaradi seznamov odpisanih?). Mladina,
15. maj, 2020. Pridobljeno 25. maja 2020 s https://www.mladina.si/198410/so-bili-starostniki-ze-vnaprej-odpisani/?fbclid=IwAR3xVmY6lW1JNNqytbcMugcngZcT5ZT_atRwhB_AiLHRRjvy4yq5CWSUIvs
Pihlar, T. (2020). Domovi starejših: nad koronavirus tudi s
praznimi posteljami. Dnevnik, Zdravje, 25. maj 2020. Pridobljeno 25. maja s https://www.dnevnik.si/1042930302/slovenija/domovi-starejsih-nad-koronavirus-tudi-s-praznimi-posteljami-
Pribac, I. (2020). Smo res to storili? Mladina, 21/
22. 5. 2020, str. 50–51.
Sajovic, K. (2020). Na tej točki karantena ni ravno smotrna
– duh je že ušel iz stekleničke: Intervju z britanskim epidemiologom Tomom
Jeffersonom. 1. april 2020, Rim - MMC RTV SLO. Pridobljeno 24. maja 2020 s https://www.rtvslo.si/zdravje/novi-koronavirus/na-tej-tocki-karantena-ni-ravno-smotrna-duh-je-ze-usel-iz-steklenicke/519071?fbclid=IwAR0SprqgBhwo3wM4sHBIbkhNHKJRSIGDwJy-4ToLipnazcTXKpfRQvvIQYM.
[1] To so
glavne oblike oskrbe v skupnosti, k njim lahko prištejemo tudi manjše
stanovanjske enote, oskrbovana stanovanja in še cel kup sicer manj
uveljavljenih oblik (namestitev v drugo družino, vzajemna in sosedska pomoč,
samoorganizacija oskrbe, osebni paketi storitev idr.).
[2] Tako so
npr. storili v nekaterih zavodih za oskrbo na domu. Svoje delo so omejili na
najbolj nujne primere in nujna opravila. V zavodu tega preprosto ni mogoče, saj
je, na primer, treba skuhati in postreči hrano ne glede na to, ali je to nujno
potrebno.
[3] V
obdobju po koncu epidemije smo imeli priložnosti o tem prebrati dramatično
zgodbo v Večeru (22. maj 2020), ki opisuje prav tako situacijo in zagate ob
povratku domov. Iz zapisov v medijih (MMC RTV SLO, STA 20. maj, Dnevnik 25. maj) je videti, da bo pristojno
ministrstvo nekaj teh stroškov sorodnikom povrnilo. S tem verjetno ne bo
poplačalo vsega truda, a vsaj nekaj – za nazaj.
[4] To isto
je bila tudi značilnost odpuščanja iz psihiatričnih ustanov in zaporov. A je ta
ad hoc dezinstitucionalizacija bila možna, ker gre za ljudi, ki ne
potrebujejo (toliko) oskrbe (pri zapornikih večinoma sploh ne, v skladu z
logiko zapora pa bi »potrebovali« nadzor). Je pa določeno število ljudi,
predvsem tistih, ki so navajeni na obiskovanje bolnišnic, vseeno trpelo
pomanjkanje in stisko, saj so skupnostne službe (Altro, Kralje ulice) zaprli.
Zgodilo se je prav nasprotno, kot bi se moralo – zaprti bi morali ustanove in
bistveno okrepiti skupnostne službe, predvsem tiste, ki zagotavljajo oskrbo na
domu.
[5] Na neki
ravni gre tudi za prelaganje odgovornosti in tudi dela. V tem prelaganju
vročega krompirja ali kostanja, pa so se pokazale dve vrsti »rasizma«.
Opuščanje pomoči starim ljudem – »starizem« in pa strah in nevoljnost pomagati
okuženim – slednje v obeh primerih – v hotenju, da okužene premestijo v
bolnišnice in nasprotovanju temu s strani bolnišnic. Oblast pa je tak rasizem v
obeh primerih tolerirala – kakor tolerira razne druge vrste rasizma,
nestrpnosti in sovražnosti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar