Ko smo se
lotili teme dezinstitucionalizacije s teoretičnega vidika, smo se ozrli po
klasikih, ki so hkrati konceptualni utemeljitelji tega, čemur danes rečemo
duševno zdravje v skupnosti. Ko rečemo klasiki, imamo na eni strani v mislih
določene avtorje, na drugi strani pa določene teme. Glavne teme so totalna ustanova, dezinstitucionalizacija in pa družbena vloga (predvsem duševnega bolnika, a tudi druge deviantne vloge
ljudi, ki se znajdejo v tovrstnih ustanovah). Kot avtorje pa smo našteli
Foucaulta, Basaglio, Deleuzea in Guattarija (pravzaprav njuno delo Anti-Ojdip)
in pa trojico najbolj znanih »predstavnikov« antipsihiatrije – Lainga, Cooperja
in Szasza (pri slednjih gre pravzaprav za mešanico izbire avtorjev in teme).
Pri izbiri avtorjev nas je vodila poleg pomembnosti tudi dostopnost gradiva.
Na žalost
vsi avtorji niso dostopni v slovenskem prevodu. Že dalj časa sta dostopni
Foucaultevi deli na temo totalnih ustanov (1998, 1984), pred kratkim pa smo dobili tudi
glavno Goffmanovo delo na to temo (Azili, 2019;
pred tem še Stigmo, 2008) in pa Anti-Ojdipa
(2018) Deleuzea in Guattarija. Glavne ideje in avtorji »antipsihiatrije« je
prvič predstavila slovenski javnosti že v sedemdesetih letih prejšnjega
stoletja v skupna številka Problemov in
Časopisa za kritiko znanosti (Dolar,
1975). Od takrat so bili tako našteti avtorji kakor tematika
večkrat predstavljeni slovenskemu občinstvu v preglednih delih domačih
avtorjev, najbolj konsistentno v delih Tanje Lamovec (1995, 1998) in avtorja
tega zapisa (1998).[1]
Klasična
dela o totalnih ustanovah so nedvomno dela Foucaulta in Goffmana. Gre za
avtorja, ki sta pravzaprav totalno ustanovo postavila na ogled kot predmet znanstvenega
zanimanja in obdelave. To sta storila na povsem drugačen način in iz povsem
drugačne perspektive, a sta njuni perspektivi in razpravi komplementarni.
Foucaultev pristop je bil filozofski in zgodovinski – zanimala ga je
»arheologija znanja« - v Zgodovini norosti (1961/ 1998) predvsem
zgodovinski splet norosti in razuma, bolje rečeno, kako je racionalizem
prestavil norost iz središča na rob družbe, tudi s tem, da jo preoblikoval v
spoznavni, predvsem pa obravnavni predmet medicine, in pokazal, da pri tem ne
gre le za diskurz, govor ali razpravo, temveč predvsem za »dispozitive«, za
materialne ureditve, ki norost spravijo stran od oči in jo postavijo v poseben
prostor, ki ni ne javen ne zaseben.
Goffmanov (2019)
pristop je bil sociološki in etnografski. Ni pregledoval arhivov in analiziral
dokumentov, temveč je opazoval življenje konkretne ustanove. Njegov zastavek je
bil dognati, kako človek sebe oblikuje, kako okoliščine, situacije in
ureditve v njih oblikujejo to, kar doživljamo kot samega sebe, svojo
identiteto. Pri tem pa je razgalil procese uničevanja identitete, oblikovanje
nove skozi vlogo duševnega bolnika, pa tudi samo delovanje take ustanove in pa
tudi način upravičevanja tovrstnega početja z medicinskim, popravljalnim
modelom.
Tudi
Foucault (1978/ 1984) se v svojem drugem delu na temo totalnih ustanov – Nadzorovanju in kaznovanju – ukvarja z
vprašanjem konstrukcije posameznika – toda tokrat z vidika »mikrofizike
oblasti«, torej disciplinskih dispozitivov – in ga tako prav totalne ustanove
pretvorijo v pripravno oprijemališče oblasti oz. moči kot vednosti in kot
upravljanja z ljudmi.
Njunim delom
je sledila skorajda nepregledna serija del na to temo, ki so dopolnjevala,
nadgrajevala, modificirala ali pa celo kritizirala njuno izhodišče. Mnoga od
teh del bi lahko razglasili za klasiko po njihovih poantah, zastavkih in
izpeljavi misli,[2] a vseeno
bi težko trdili, da jih je katerokoli preseglo.
Kaj takega
bi lahko morda trdili za Basaglio (1981, 1987). Vendar pa je njegov presežek
prav v zanikanju ustanove oz. praktično za dezinstitucionalizacijo. Prav v
njenem snovanju, ali celo porajanju, Basaglia naredi sintezo med vsakdanjikom
in družbenim diskurzom – torej med Goffmanovim in Foucaultevim pristopom in
tematiko, ki mu jo omogoča gramščijanska (Antonio Gramsci, 1891–1937, italijanski
filozof in ustanovitelj KPI) italijanska tradicija razmisleka o hegemoniji in
družbeni vlogi intelektualca – tokrat izvajalca družbe skrbi. Seveda pa je
Basaglia črpal še iz mnogih drugih virov. Za akcijsko sintezo, kar dezinstitucionalizacija
gotovo je, je črpal iz prav takrat nastalega izročila terapevtskih skupnosti,
pa tudi eksistencialne analize kakor tudi iz vseh sodobnih (antipsihiatričnih,
antiavtoritarnih) dogajanj, v katera je bil vpet kot osrednja točka, saj je
prav njegovo delo v tistem času in tistem krogu edino uresničevalo utopijo
negacije institucije, in je tako vsebovalo zamisli tudi drugih (vseh tukaj
omenjenih avtorjev, ob njih pa tudi vire, ki obravnavajo več kot le problem
totalne ustanove, psihiatrije – denimo, Sartra, Črnih panterjev ipd.). Če imamo
Foucaulta in Goffmana za klasika totalne ustanove, je Basaglia klasik njene
negacije oz. dezinstitucionalizacije – tudi nepresežen.
O
dezinstitucionalizaciji je tudi veliko napisanega – bodisi iz praktičnih izkušenj
bodisi iz raziskovalnega spremljanja procesa, pa tudi teoretskih in programskih
vidikov. A bi težko pokazali s prstom na eno delo, ki, po Basagli, dovolj
kompletno zajema celo snov. Na precej tehnični način, brez obširnejše
teoretične refleksije to naredijo Skupne
evropske smernice za prehod od institucionalnega varstva v skupnostno oskrbo (2012). Ta je sicer »evropski«
tehnični dokument, priročnik, a zelo dobro povzema programsko bistvo
dezinstitucionalizacije (manj pa konceptualne temelje) in je dobra tehnična
sinteza – pripravna za ukinjanje ustanov in vzpostavljanje alternativnih služb
oskrbe.[3][4]
Vloga
duševnega bolnika oz. drugih odklonskih vlog, ki jih ljudje dobijo in imajo v
totalnih ustanovah, je že od Goffmana naprej vzporedna tarča kritike totalnih
ustanov, pa tudi nasploh v fokusu interesa družboslovja (Parsons, 1951). Na tem
področju je »klasika« Scheffovo delo (1966), ki uporabi siceršnjo Goffmanovo
obdelavo vsakdanjih interakcij in vlogo utemelji prav na rezidualni
odklonskosti – rezidualnih prekrških. Čeprav je vloga s totalno ureditvijo
ustanove tesno povezana, pa je seveda tudi od nje deloma avtonomna, kar se je
izkazalo tudi po preselitvi v skupnost (Estroff, 1981).
Vsakdanja
interakcija in družbena vloga postaneta še toliko bolj pomembni, ko se spremeni
kontekst, okvir, situacija, ki določa ravnanje strokovnjakov in drugega osebja.
V totalni ustanovi je možna zgolj ena razlagalna shema, ta pa mora opravičevati
in upravičevati početje osebja in vlogo predmeta obravnave za varovance.
Medicinski model sicer lahko vztraja tudi v skupnostnem, vsakdanjem okviru, ni
pa to nujno. Že od samega začetka prenosa težišča iz ustanov v skupnost, se
zato pojavi (navadno) vsakdanje življenje kot kriterij strokovnega dela kot
protiutež strokovnim ideologijam, ki temeljijo na institucionalni ureditvi in
ki so se v njih razvile (Flaker, 1993). Prav pravica do navadnega vsakdanjika
in predvsem do cenjenih družbenih vlog, postane, najprej pod imenom
»normalizacija«, pozneje kot »vrednotenje družbenih vlog«, kriterij uspešnega
delovanja (Wolfensberger, 1983; O'Brien in Tyne, 1981, Brandon, 1991).
Prav to, kar
je prednost »normalizacije«, pa je tudi past, v katero se lahko ujamemo.
Vsakdanje, »normalno«, navadno življenje, kot ga poznamo, je sicer na eni
strani protiutež institucionalnim ureditvam in protistrup strokovnim
ideologijam, ki temeljijo na ceremonijah ponižanja (Garfinkel, 1956), na
drugi pa je seveda tudi produkt tovrstnih ideologij, še posebno pa družbenih
ureditev in razmerij moči (Flaker, 1993; Brandon, 1993). To je še posebej
očitno prav na področju duševnega zdravja, saj sta psihiatrični pogled in
psihoanalitični pristop že davno prekoračila meje zgolj strokovne obravnave
ozke skupine ljudi, ki naj bi jo obravnavala in vsadila svoje obrazce v jedro
vsakdanjega govora in početja. Hkrati pa ni dovolj ljudem, ki se vrnejo iz
ustanov, nadeti le nova oblačila in jih »vključiti« v tokove vsakdanjega
življenja, treba je vzpostaviti dialog z »norostjo« in drugimi vrstami
odklonskosti, poiskati vrednote, ki smo jih z izključevanjem protagonistov in razvrednotenjem
procesov, izgubili – treba je v njih najti družbeno produktivne sile – in prav
zares pretvoriti njihove primanjkljaje v prednosti. Anti-Ojdip (Deleuze,
Guattari, 2018) je prav zato kapitalno delo, kot je Foucault zapisal v
uvodu, temeljni priročnik etike antifašizma[5], torej tudi upora proti kolonializaciji
vsakdanjega življenja oz. življenja, ki ga narekujejo aksiomi, ki so, med
drugim, nastali v institucionalnem okolju.
Več o tem in o tem, kaj nam nekatera klasična
dela dezinstitucionalizacije govorijo danes in kako jih lahko uporabimo v
konkretnem procesu preobrazbe ustanov, v naslednjem blogu.
Viri:
Basaglia,
F. (1987), Psychiatry Inside Out:
Selected Works of Franco Basaglia, European Perspectives, Columbia
University Press, New York.
Bazalja, F.
(1981), Negacija institucije. Beograd: Vidici br.5.
Brandon,
D. (1991), Increasing Value: The
Implications of the Principle of Normalisation for Mental Illness Services.
Salford University College.
Castel, R.
(1976), L'ordre psychiatrique. Pariz:
Minuit.
Cooper, D.
(1980), Psihiatrija i antipsihiatrija. Zagreb: Naprijed.
Deleuze, G.,
Guattari, F. (2018), Anti-Ojdip: Kapitalizem in shizofrenija. Ljubljana:
Krtina.
Dolar, M. (ur.) (1975), Nova pota
psihiatrije. Problemi, 10-12
(154-156) in Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo, 11 [skupna
številka obeh revij o antipsihiatriji].
Estroff,
S.E. (1981), Making It Crazy. Berkeley: University of California Press.
European
Expert Group on the Transition from Institutional to Community-based Care
(2012) Common European Guidelines on the
Transition from Institutional to Community-based Care (Guidance on implementing
and supporting a sustained transition from institutional care to family-based
and community-based alternatives for children, persons with disabilities,
persons with mental health problems and older persons in Europe), Brussels.
Dostopno na:
deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/12/2012-12-07-Guidelines-11-123-2012-FINAL-WEB-VERSION.pdf
Flaker, V.
(1993), Kdor je z majhnim zadovoljen, ne zasluži velikega (teze k
normalizaciji). V: Dekleva, B. (ur.), Življenje v zavodu in potrebe otrok -
Normalizacija. Ljubljana: Inštitut za kriminologijo pri Pravni fakulteti
(42-48).
Flaker, V.
(1998), Odpiranje norosti – vzpon in padec totalnih ustanov. Ljubljana:
Založba *cf.
Flaker, V.
(2017). Stroj dezinstitucionalizacije. V: G. Meško, D. Zorc-Maver (ur.) Za
človeka gre!: zbornik posvečen Vinku Skalarju. Ljubljana: Pedagoška
fakulteta: Fakulteta za varnostne vede, str. 145–169.
Foucault, M.
(1972), Histoire de la folie á l'âge classique. Paris: Gallimard. prva
izdaja (1961), Histoire de la Folie. Paris: Plon. Slovenski prevod
(1998), Zgodovina norosti v času klasicizma. Ljubljana: Založba /cf*.
Foucault, M.
(1978), Surveiller et punir, Naissance de la prison. Paris: Gallimard.
slovenski prevod: (1984), Nadzorovanje in
kaznovanje. Ljubljana: Delavska enotnost.
Fuko, M.
(1980), Istorija ludila u doba klasicizma. Beograd: Nolit.
Garfinkel,
H. (1956), Conditions of Successful Degradation Ceremonies. American Journal of Sociology, 61, 5:
420-424.
Goffman, E.
(2008) Stigma: Zapiski o upravljanju poškodovane identitete. Maribor:
Aristej.
Goffman, E.
(2019) Azili. Ljubljana: Založba /*cf.
Lamovec, T.
(1995), Ko rešitev postane problem in zdravilo postane strup. Ljubljana:
Lumi.
Lamovec,
T. (1998) Psihosocialna pomoč v duševni stiski. Ljubljana: Visoka šola za socialno delo.
O'Brien, J. & Tyne, A. (1981), The Principle of Normalisation. London:
Values into Action.
Parsons, T. (1951), Illness and the
Role of the Physician: A Sociological Perspective. American Journal of
Orthopsychiatry 11: 452-460.
Scheff, T. (1966), Being Mentally
Ill. New York: Garden City.
Szasz, T. S. (1980), Ideologija i
ludilo. Zagreb:
Naprijed.
Wolfensberger,
W. (1983), PASSING: Program analysis of
service systems implementation of normalization goals. Downsview:
National Institute on Mental Retardation.
[1] So pa
bila mnoga dela prevedena v srbščino ali hrvaščino že koca sedemdesetih let
prejšnjega stoletja dalje. Npr.: Laing (1977), Cooper (1980), Szasz (1980), Foucault
(1980), Basaglia (1981). Med zgodnimi prevodi pa je treba omeniti tudi Jervisa
(1977).
[2] Mednje
gotovo sodi Castelovo delo Psihiatrični
red (1976), ki je pravkar v postopku prevoda v slovenščino. Lahko bi rekli,
da na nek način Castel pokriva vrzel med Goffmanom in Foucaultem tako v metodi
kakor v vsebini. Kar pa je njegov bistven prispevek k razpravi o totalnih
ustanovah pa je, da izlušči problem skrbniške moči, ki jo skupaj z napravo totalne
ustanove na začetku meščanske ureditve prevzema stroka. Vloga bolnika,
varovanca pod skrbništvom je torej nadomestek za enakopravnost, totalna
ustanova pa naprava, ki to zares in dejansko omogoča.
[3] Za
človeka, ki se na novo loteva vprašanja dezinstitucionalizacije, bi lahko
postavili vprašanje, kaj bi bilo bolj smotrno – najprej prebrati Smernice in
potem bazična besedila ali obratno – najprej osnove in potem tehnični
priročnik. Žal je tako, da bo veliko ljudi, ki se jih zadeva tiče, najprej
prebrala smernice – in potem, na žalost, nič več. To je žalostni učinek
»instant civilizacije«, ki hromi prodorn-ost in ustvarjalnost, pa tudi
učinkovitost praktičnega dela.
[5] Žal
slovenski prevod tega predgovora ne vsebuje.
Ni komentarjev:
Objavite komentar