Načrtovanje
dezinstitucionalizacije, moramo načrtovati v družbenem kontekstu v Sloveniji,
zato moramo povzeti ključne dejavnike, ki bi utegnili zavirati ali pospešiti
dezinstitucionalizacijo.
·
Slovenija
je majna država, zato dezinstitucionalizacijo lahko v Sloveniji izpeljemo
hitro, saj je absolutno število stanovalcev v ustanovah majhno.
·
Zaradi
starostne strukture in poseljenosti perifernih območij, so potrebe po razvoju
skupnostnih služb visoke. Z naraščanjem starega prebivalstva narašča tudi
razpoložljivost neformalne pomoči.
·
Stopnja
brezposelnosti je v Sloveniji visoka in ves čas ekonomske krize narašča.
Dezinstitucionalizacija lahko pomeni večjo stopnjo zaposlenosti prebivalstva.
·
V
Sloveniji imamo na razpolago veliko praznih stanovanj. Več cenejših stanovanj
je na podeželju, kar lahko preusmeri
preselitve na podeželje kljub temu, da je večina stanovalcev ustanov iz urbanih
področij.
·
Dezinstitucionalizacija
ni spolitiziran proces, kar je dobro, hkrati pa pomeni, da je treba politiko in
druge akterje ozaveščati o dezinstitucionalizaciji in jih aktivirati.
·
Slovenske
občine so prerazdrobljene, da bi lahko bile nosilec dezinstitucionalizacije.
Najbolj uporabne za dezinstitucionalizacijo bi bile pokrajine, vendar jih
nimamo. Je pa dezinstitucionalizacija priložnost, da se socialno varstvo na
sploh decentralizira.
·
V
ustreznih službah socialnega deluje okoli 15.000 ljudi, kar je 2 % aktivnega
prebivalstva, ki oskrbujejo nekaj več kot 24.000 ljudi (22.900 v SVZ in VDC) v
ustanovah in 6.583 na domu, skupaj okoli 30.000 ljudi ali skoraj 1,5 % (brez
nevladnih organizacij). Gre za velik del aktivnega prebivalstva. V Sloveniji je
vseeno število zaposlenih v socialnem varstvu pod evropskim povprečjem, zato bi
bilo smiselno ob dezinstitucionalizaciji in črpanju Evropskih sredstev
investirati v nova zaposlovanja v socialnem varstvu. Ovira za preselitve je
tudi geografsko neenakomerna razporejenost ustanov.
Vpliv družbenega konteksta dezinstitucionalizacijo
V hitri oceni[1]
družbenih dejavnikov, ki porajajo in lajšajo dolgotrajne stiske in ki zavirajo
in omogočajo preselitve smo prišli do naslednjih ugotovitev.
Dejavniki, ki porajajo stiske:
Na splošni ravni dolgotrajne stiske porajajo
demografske spremembe, pa tudi brezposelnost (mladi, dolgotrajno brezposelni)
in prekarnost zaposlitev. Kriza povzroča naraščanje deložacij (Trbanc in sodelavke 2015: 57), nizke
dohodke, visoke življenjske stroške in plačilno nedisciplino (ibid: 54).
Brezposelnost povzroča več duševnih stisk in manj sredstev za njihovo lajšanje.
Stiske stopnjujejo na ravni kulturnih reprezentacij potrošniška in
individualistična miselnost.
Na ravni socialne
politike stiske
stopnjujejo prenizki prejemki (ibid: 58), pa tudi neugodna stanovanjska
politika. Nova socialna zakonodaja je
prizadela predvsem skupine, ki jih obravnavamo stare, deloma pa tudi ljudi, ki
živijo sami, imajo nizke pokojnine, so prejemniki državnih pokojnin). Stisko
prinašajo tudi omejitve pri dedovanju (ibid: 57), kar povzroča odpovedovanje varstvenemu
dodatku in državni pokojnini in poglablja stiske. Nasploh so se prihodki
ogroženih skupin znižali (nizke pokojnine), deloma tudi zaradi neizplačevanja
plač.
Na ravni življenjskega
sveta ti procesi
ustvarjajo osamljenost. Odpovedovanje pravicam iz socialne zakonodaje stare
ljudi potiska v odvisnost od srednje in mlade generacije, zmanjšuje možnosti za
samostojno življenje v starosti. Povečuje se tudi odpovedovanje osnovnim
življenjskim potrebam, denimo po hrani, obleki, toplem stanovanju, stikom z drugimi
ljudmi. Odpuščanje starih ljudi iz domov za stare postaja čedalje večja
grožnja, s tem pa odvisnost starih ljudi od svojcev vse bolj realna posledica
(večje tveganje za nasilje in zlorabe starih ljudi).
Dejavniki, ki lajšajo dolgotrajne stiske
Demografske spremembe spodbujajo pomoč neformalne mreže
in razvoj formalne pomoči (medgeneracijsko pomoč v obe smeri). Ekonomska kriza,
vsaj ponekod spodbuja iskanje novih odgovorov (skupnost, zadruge, samooskrba,
časovne banke). Nekatere subkulture pa so dovolj rezistentne do prevladujoče
individualizacije.
Ukrepi proti revščini na socialnopolitični ravni lahko
blažijo stiske ljudi. Nova socialna zakonodaja je pomagala klasičnim
uporabnikom služb (več prejemnikov, VD, ibid; 52), popravljena zakonodaja pa
tudi deloma starim, a bržkone ne dovolj (IDSP za stare z varstvenih dodatkom).
Na življenjski ravni smo priča novim oblikam
povezovanja z drugimi in iskanju nadomestnih sredstev za preživetje (npr.
pridelava hrane doma namesto nakupovanja v trgovini). Nekateri ukrepi pa so
spodbudili odhode iz institucije v domače okolje, kar je nekaterim prineslo
začasno olajšanje, dolgoročno pa brez ustreznih storitev v skupnosti dodatne
obremenitve.
Dejavniki, ki zavirajo preselitve
Brezposelnost poraja več skrbi osebja, da bi izgubilo službo, pa tudi
zmanjšuje možnosti prezaposlovanja tistih, ki si ne želijo delati na nov način.
Na kulturni ravni je gotovo ovira imperativ sam poskrbeti zase, obrazci
institucionalizirane (posredne) solidarnosti. Za večje število ljudi je ovira,
da je večina pravic in možnosti zapisanih
v slovenščini.
Za namestitve v nekatere ustanove obstajajo tudi
finančne spodbude (prihranki). Ovira so tudi pomanjkljivo definirane oblike
neposrednega financiranja in osebne asistence; stanovanjskih skupin NVO. Ovira
je tudi neizvajanje možnih načinov financiranja osebnih paketov in osebne
asistence (92. člen ZDZdr). Še vedno prevladujejo metode in postopki, ki ljudi obravnavajo iz perspektive njihovih
napak in ne vrlin. Oviran je dostop do storitev.
Dejavniki, ki omogočajo preselitve
Kriza poleg slabih učinkov povzroča, da je več ljudi na
voljo za neformalno oskrbo, ponekod se zaradi krize ponovno vzpostavljajo
vrednote solidarnosti in pomoči. Ko se npr. stari vrnejo domov, družina živi od
njihove pokojnine, hkrati pa tudi išče nove možnosti oskrbe.
Elementi ureditve dopuščajo ali vsaj napovedujejo
neposredno financiranje, osebno asistenco, bolj intenzivno oskrbo na domu.
Preselitve bi pospešila proračunsko namenjena sredstva za preselitve in osebne
oblike storitev. Priložnost je tudi v iskanju lokalnih in mednarodnih virov.
Dobrodošli v podjetju Atlas Financial. Delavnim podjetjem zagotavljamo finančno pomoč, da hitro dobijo denar, ki ga potrebujejo za posamezna podjetja s 3-odstotno obrestno mero. Imamo fleksibilno kreditno sposobnost, ki ji zaupajo milijoni, uveljavite se v nekaj minutah. Naše zmogljivosti; Hitra prijava, takojšnja odločitev, hitro financiranje, namenska podpora.
OdgovoriIzbrišiKontaktna pisarna: Atlasloanfirm@outlook.com
Telefon / whatsapp: +1 443 345-9339