Skupno število ogledov strani

sobota, 10. oktober 2015

Nacionalni program socialnega varstva

Najbolj eksplicitna podlaga za prehod v skupnosti je Nacionalni program socialnega varstva (2013–2020).[i] Že uvodoma se nacionalni program sklicuje na pravico do življenja v skupnosti (str. 4668, poudarek avtorjev poročila):
Država in lokalne skupnosti so v okviru politik socialnega varstva dolžne zagotavljati pogoje, v katerih posamezniki lahko, v povezavi z drugimi osebami v družinskem, delovnem in bivalnem okolju, ustvarjalno sodelujejo in uresničujejo svoje razvojne možnosti ter s svojo dejavnostjo dosegajo raven kakovosti življenja, ki je primerljiva z ravnijo kakovosti življenja drugih prebivalcev Republike Slovenije in ustreza merilom človeškega dostojanstva.

Med načeli »izvajanja sistema socialnega varstva v Republiki Sloveniji« izrecno omenja zagotavljanje človekovega dostojanstva, opolnomočenje posameznikov in skupin z namenom preprečevanja in blaženja socialnih stisk, prosto izbiro in individualizirano obravnavo.

Med vodili, ki ji tudi uvodoma našteje (4669), proces dezinstitucionalizacije utemeljujejo še posebej: – razpoložljivost (širok nabor socialnih programov in storitev, ki ustrezajo različnim potrebam uporabnikov in nudijo možnost izbire), dostopnost; usmerjenost k povezovanju skupnosti in prilagojenost potrebam uporabnika (upoštevanje potreb posameznika …); celovitost (integriran pristop, ki odraža mnogovrstne potrebe, zmožnosti in izbire uporabnikov oziroma njihovih družin in skrbnikov); spoštovanje pravic in dostojanstva uporabnikov ter usmerjenost v destigmatizacijo uporabnikov; sodelovanje z uporabniki, njihova vključenost v odločanje o izvajanju programov in storitev ter krepitev moči uporabnikov, inovativnost (razvijanje novih modelov storitev in programov, razvoj kadrov, organiziranost, prenos novih spoznanj ipd.).

Med cilji, ki jih program zastavi, drugi cilj neposredno uvaja nujo dezinstitucionalizacije (4670):
2. izboljšanje razpoložljivosti in pestrosti ter zagotavljanje dostopnosti in dosegljivosti storitev in programov;

Za prehod od institucij v skupnost pa stav prav tako važna druga dva cilja, in sicer: zmanjševanje tveganja revščine in povečevanje socialne vključenosti socialno ogroženih in ranljivih skupin prebivalstva in izboljševanje kakovosti storitev in programov (kjer omenjajo tudi »zagotavljanje večjega vpliva uporabnikov in predstavnikov uporabnikov na načrtovanje in izvajanje storitev«). Revščina je namreč eden od vzrokov, pa tudi posledic institucionalizacije, prehod v novo paradigmo oskrbe in varstva pa mora ne samo zagotavljati kakovost storitev temveč tudi okrepiti moč odločanja in sodelovanja pri izvajanju služb in storitev.

Program sicer ne uporabi besedo »dezinstitucionalizacija«, vseeno pa eksplicitno govori o tem procesu in sicer, da je stopnjo institucionaliziranosti treba pomembno zmanjšati (str. 4670):

»Trenutno znaša razmerje med uporabniki skupnostnih oblik in uporabniki institucionalnih oblik socialnega varstva približno 1: 2, kar pomeni, da na enega uporabnika skupnostnih oblik socialnega varstva prideta dva uporabnika institucionalnih oblik socialnega varstva. Do leta 2020 želimo bistveno okrepiti skupnostne oblike socialnega varstva in povečati število njihovih uporabnikov … Ciljno razmerje med uporabniki skupnostnih oblik socialnega varstva in uporabniki institucionalnih oblik socialnega varstva do leta 2020 je približno 1:1, kar pomeni, da bi (bo) na enega uporabnika skupnostnih oblik prišel en uporabnik institucionalnih oblik socialnega varstva«.

Med strategije za uresničevanja drugega cilja »izboljšanja razpoložljivosti in pestrosti ter zagotavljanje dostopnosti in dosegljivosti storitev in programov nacionalni program med drugimi uvrsti tudi (4670– 4671): zagotavljanje regionalne razpoložljivosti in dostopnosti storitev in programov; zagotavljanje dostopnosti določenih storitev in programov za uporabnike (predvsem tistih, ki so vezani na dolgotrajno oskrbo) ne glede na kraj bivanja; skupno načrtovanje mreže v skupnosti, uvedbo enovitega sistema dolgotrajne oskrbe, predvsem pa:

prednostno spodbujanje razvoja storitev, ki potekajo v domačem okolju ali na domu uporabnikov; in
uvajanje novih oblik bivanja v skupnosti, s poudarkom na posebnih skupinah (na primer osebe z motnjami v duševnem razvoju, osebe z dolgotrajnimi težavami v duševnem zdravju, mladostniki, ki so bili nameščeni v rejniške družine, ipd.);

Med strategijami, ki naj bi zagotavljale večjo kakovost pa posebej izpostavi » spodbujanje individualizacije obravnave uporabnikov storitev in programov socialnega varstva«, kot tudi »izboljšanje medresorskega usklajevanja celostne obravnave uporabnikov (šolstvo, vzgoja, sociala, zdravje, zaposlovanje, pravosodje, policija) ob učinkovitem partnerstvu s civilno družbo.

Za prehod v skupnost je pomembna tudi strategija »spodbujanja procesa inovativnosti in stalnega uvajanja izboljšav v programih in storitvah socialnega varstva« kot tudi »spodbujanja ocenjevanja koristnosti vključenosti v programe in storitve za uporabnike – naravnanost na rezultate/koristi za uporabnike«. Poudarja tudi pomen angažiranja lokalnih struktur in razvoja lokalnih programov. Za dezinstitucionalizacijo je pomembna tudi strategija »ustvarjanja možnosti, da uporabniki in predstavniki uporabnikov sami definirajo svoje potrebe (ob ustrezni podpori) in sodelujejo pri razvoju programov in storitev ter načrtovanju in izvajanju storitev in programov« in povečanje vpliva uporabnikov in predstavnikov uporabnikov na izbor storitev in programov ter spodbujanje razvoja zastopništva, zagovorništva in samozagovorništva. Pri tem zagotavlja spodbujanje novih odgovorov in inovativnosti nasploh.

Čeprav program predvidi posebne izvedbene načrte za krajša obdobja, postavi dovolj konkretne cilje za posamezne vrste storitev in programov (4672–4677). Da bi dosegli zastavljene cilje, program predvideva veliko povečanje pomoči na domu tako za stare kakor tudi za odrasle in otroke, veliko povečanje števila mest v dnevnem varstvu in dnevnih centrih, večje število družinskih pomočnikov. Pri sedanjih oblikah institucionalnega varstva, ki jih program ustrezno preimenuje v »nastanitev z oskrbo«, pa določa razmerja med stanovalci, ki bodo še živeli v zavodih in tistimi, ki bodo živeli skupnostnih oblikah nastanitve.

Tabela 4: Predvideni deleži mest za skupnostne oblike nastanitve po nacionalnem programu[1]
CUDV (odrasli)
50%,
VDC
60%,
ljudje s poškodbo glave
50%,
ljudje z duševno motnjo
60%,
ljudje s telesnimi in senzornimi ovirami
80%,

Program predvideva tudi »storitve podpore in pomoči za socialno vključevanje in samostojno življenje v skupnosti«, ki naj bi jih ob CSD izvajali tudi VDC, domovi za stare, posebni socialni zavodi, zavodi za oskrbo na domu in zasebniki koncesionarji. Kolikšen naj bi bil obseg teh storitev, program ne določa, opozarja pa: »Ker storitve podpore in pomoči za socialno vključevanje in samostojno življenje v skupnosti še niso razvite v zadostni meri, se bodo do leta 2020 pospešeno razvijale in dopolnjevale z novimi oblikami.«( 4672– 4673)

Program predvideva tudi povečanje kapacitet »programov socialnega varstva«. Za proces dezinstitucionalizacije je pomembno, da predvideva več kapacitet v stanovanjskih skupinah v nevladnem sektorju oz. v programih za ljudi z duševnimi stiskami (v nasprotju z nastanitvami kot storitvijo) in sicer: za 31 skupin več in 255 več stanovalcev, štiri nove dnevne centre in štiri nove svetovalnice (4677).  V mreži programov za ljudi z oznako invalidov pa predvideva »ohranitev obstoječega števila programov in spodbujanje razvoja programov za samostojno življenje in enake možnosti invalidov ter programov za vzdrževanje socialne vključenosti starejših invalidnih oseb«, med njimi tudi programov »koordinacije, podpore ter izvajanja podpore in samopodpore,« pa tudi »nastanitvene programe«. [2]

Glede na zastavljene cilje po kazalnikih (priloga programa) Nacionalni program predvideva masovno povečanje uporabnikov v temu segmentu sistema socialnega varstva (z 32.000 na 57.000) in ima namen to povečanje akomodirati predvsem s storitvami v skupnosti. Predvsem računa na povečanje števila starih uporabnikov – zaradi demografskih sprememb, pa tudi uvajanja dolgotrajne oskrbe. Načrtuje skoraj trikratni porast storitev pomoči na domu za stare in kar desetkratno povečanje dnevnega varstva starih[3]. Za stare predvidi tudi povečanje nastanitvenih kapacitet  v skupnosti (pri tem pa v nasprotju s podobnimi storitvami ne določi, koliko naj bi bilo nastanitev v skupnosti in koliko v zavodih).
Na področju odraslih je tudi predvideno povečanje števila uporabnikov pomoči na domu (416), dnevnega varstva za starejše od 55 let 500, povečanje dnevnih obiskovalcev VDC, bistveno zvečanje nastanitvenih kapacitet v skupnosti in zmanjševanje institucionalnih kapacitet. Zelo malo sprememb pa predvideva na področju oskrbe otrok.

Tak program lahko označimo za program prehoda v skupnost oz. za dezinstitucionalizacijski, saj narekuje velike premike. Vsekakor pa program, splošen kot je, pušča več odprtih vprašanj in dopušča nekatere nedoslednosti. Morda je preveč vezan na reformo dolgotrajne oskrbe, ki jo je treba v tem obdobju izvesti in je zato premalo usmerjen v spreminjanje obstoječih struktur. Pa vendar tudi pri teh obeta veliko sprememb.

Program sicer taksativno našteje storitve in programe, ki naj bi bili skupnosti. Zaradi zastarele taksonomije, pa so možne zelo različne razlage, kaj oskrba v skupnosti pomeni. Med skupnostne oblike oskrbe prišteva tudi dnevno varstvo VDC, ki pa jih, take kot so, lahko štejemo med tiste vmesne strukture, ki so po marsičem bližje institucijam, ne zgolj po številu, temveč tudi po logiki delovanja. Da bi VDC-ji postali res skupnostna oblika vodenja in dela pod posebnimi pogoji, bi morali razviti oblike vključevanja v resnični svet dela, seveda na prilagojen način s podporo. To in podobna vprašanja bomo v nadaljevanju podrobneje analizirali, saj je eden izmed namenov te študije izostriti dileme in nejasnosti, ki se pojavljajo in odgovoriti na vprašanja, kako se tako velikih sprememb lotiti.



[1] Za stare pa tega razmerja ne vzpostavi, oskrbovana stanovanja pa všteje v pomoč na domu.
[2] Naštete elemente nacionalnega programa ponazori s številčnimi kazalniki (povzemamo v spodnji tabeli).
[3] Tolikšno povečanje je verjetno nerealno, pa tudi prav smiselno ne. Potrebno je povečanje kapacitet teh struktur, a še bolj povečanje struktur oskrbe na domu. 


[i] Dezinstitucionalizacijo je pri nas narekoval že Nacionalni program socialnega varstva do leta 2005, ki je izpostavljal potrebo po postopnem razvijanju sistema individualiziranega financiranja in mehanizmov, ki bodo zagotavljali večji vpliv uporabnikov na načrtovanje in izvajanje storitev. Resolucija nacionalnega programa 2006 – 2010 je to še dodatno eksplicirala s ciljem izboljšanje dostopa do storitev in programov. Strategije za doseganje tega cilja naj bi bile spremeniti sistem financiranja in sredstva za plačljive storitve zagotavljati neposredno uporabnikom, uvesti enovit sistem dolgotrajne oskrbe s povezanimi zdravstvenimi in socialnimi storitvami za vse starostne skupine, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo in prenos izvajalske funkcije na področju socialnovarstvenih zavodov z države na druge subjekte (večja stopnja partnerstva države in lokalnih skupnosti ter civilne družbe in zasebnega sektorja). Slovenija cilje resolucije do leta 2013 ni dosegla. Po zaključku projekta neposrednega in individualiziranega financiranja na koncu leta 2009, ni nikakršnega sistema financiranja, ki bi posameznikom zagotavljal neposredno plačevanje storitev in posredno življenje v skupnosti. Prav tako še vedno nimamo enovitega sistema dolgotrajne oskrbe.

Ni komentarjev:

Objavite komentar