Totalne ustanove so doživele vrsto kritik – nekatere so
etičnega značaja, druge pa so povsem praktične. Etična neustreznost totalnih
ustanov se kaže v kršenju formalnih pravic, še bolj pa so značilnosti in
delovanje totalnih ustanov v nasprotju s splošnimi etičnimi imperativi – bodisi
glede ravnanja z ljudmi bodisi učinkov, ki jih imajo na družbeno telo.
Praktične učinke so kritizirali na ravni posledic za varovance oz. stanovalce
ustanov, na ravni škode, ki jo povzročijo pri strokovnem delu, še posebej pri
spoznavanju ljudi in fenomenov, več kritik pa je bilo na račun ekonomskih
učinkov institucij.
Totalne ustanove kršijo številne temeljne človekove pravice – predvsem
pravico do svobode, do osebnega dostojanstva, zasebnosti in svobode gibanja
(členi 3, 5, 9, 12 in 13 Splošne deklaracije o človekovih pravicah) (Generalna
skupščina združenih narodov, 1948). Predvsem
pa kršijo pravico do življenja v skupnosti, z in med drugimi ljudmi. Prav tako
okrnijo možnosti majhnih vsakdanjih odločitev, kaj hočemo delati ali s kom si
želimo biti. Ustanove vzpostavljajo prevlado enih ljudi nad drugimi in krepijo
odvisnost uporabnikov od osebja, z velikim številom stanovalcev povečajo stigmo, ločevanje
(segregacija) in izključevanje pa jih naredi tuje in deviantne za tiste zunaj. Vpeljejo
pa tudi mehanizme, ki v današnji družbi niso sprejemljivi in jemljejo človeku
dostojanstvo, to so mehanizmi: ločevanja, zapiranje, discipliniranje, poniževanje
in omrtvičenja, v ekstremnih primerih, a ne redko, vpeljujejo tudi elemente
mučenja.
Življenje v ustanovah je tudi
nevarno in škodljivo – varovance socialno omrtvičijo, jim dajo deviantno
identiteto, varovanci postanejo predmet mehanskih postopkov razčlovečenja,
izključijo jih iz družine, socialnih in ekonomskih odnosov in vezi, prikrajšajo
jih želja, upanja in prihodnosti. Pasivnost, pretrgane vezi, letargično okolje,
pretirana uporaba zdravil in pomanjkanje življenjskih ciljev povzročijo institucionalno nevrozo – apatičnost,
pomanjkanje pobude, izguba zanimanja za zunanji svet, podložnost (Barton, 1959)
– kar lahko kulminira v radikalnem umiku, katatoniji.
Pravzaprav ustanove sprevržejo
svoje deklarativne cilje zdravljenja, oskrbe, prevzgoje ali rehabilitacije.
Duševne bolnišnice ne zdravijo, zapori ne prevzgajajo, domovi za stare ne
ustvarjajo podpore za boljšo starost – ustanove dosežejo ravno nasprotno: ljudi
onemogočajo, jih onesposobijo, v bolnišnicah ljudje pogosto še bolj zbolijo, v
zaporih se naučijo obrti zločina, večinoma ustanove delujejo kot skladišča
ljudi. Zapiranje in izolacija nista odgovor na človeške potrebe, sta družbena
mehanizma izključevanja ljudi, ki motijo javni red in mir (Basaglia in Basaglia
Ongaro, 1975; Flaker in Rafaelič, 2012). Še več, onemogočajo strokovnjakom, da
bi zares pomagali ljudem – onemogočajo jim, da bi ljudi zares spoznali, da bi
zvedeli, kako živijo v vsakdanjem okolju, saj jih iz njega odstranijo;
onemogočajo, da bi stanovalce okrepili, da bi lahko obvladovali vsakdanje
težave, institucionalno okolje pa je tudi gojišče raznih lažnih teorij o
bolezni, prestopništvu, starosti ipd.; zdravila in psihoterapijo pogosto
uporabljajo za pomirjanje in discipliniranje uporabnikov. Uporabniki se naučijo
spretnosti, ki so potrebne v institucijah in so disfunkcionalne v resničnem
življenju, pozabijo celo koristne spretnosti, ki so se jih naučili, preden so
stopili v zavod.
Neuspeh deluje na osebje nespodbudno, segregacija in socialna izolacija
spodbujata zanemarjanje in zlorabo. Sorodniki, sosedje, prijatelji,
prostovoljci in drugi strokovnjaki skorajda nimajo dostopa do tega
samozadostnega vesolja.
Ekonomsko so totalne ustanove kritizirali zaradi njihove potratnosti in pa
možnosti za nepregledno poslovanje, nezadostno uporabo razpoložljivih sredstev
za blaginjo uporabnikov, ali pa celo za povečane možnosti korupcije. V
primerjavi z institucionalnim varstvo pa kaže, da je alternativna oskrba v
skupnostni lahko bolj ekonomsko bolj učinkovita, najbrž ne zmanjša stroškov,
gotovo pa izboljša kakovost storitev (Beecham et al., 2004; Knapp et al.,
2011). Struktura stroškov se spremeni iz inertnih investicij, vzdrževanja
nepremičnin in kapitalskih stroškov v stroške intenzivnega dela in naložb v
socialno infrastrukturo skupnosti.
Citirana literatura
Barton, W.R. (1959) Institutional
Neurosis. Bristol: John Wright & Sons.
Basaglia, F. in Basaglia
Ongaro, F. (1975) Crimini di pace. V: Basaglia, F. in Basaglia Ongaro, F. (ur) Crimini di pace: Ricerche sugli
intellettuali e sui tecnici come addetti all’oppressione. Milano: Baldini Castoldi Dalai.
Beecham, J., Hallam, A., Knapp, M.,
Carpenter, J., Cambridge, P., Forrester-Jones, R., Tate, A., Wooff, D. in
Coolen-Schrijner, P. (2004) ‘Twelve years on: Service use and costs for people
with mental health problems who left psychiatric hospital’. Journal of Mental Health, 13 (4), 363–377.
Flaker, V. in Rafaelič, A. (2012)
Walkout. Dialogue in Praxis. 1–2 (1–2), 119–131, [Na spletu] Dosegljivo na:
http://www.dialogueinpraxis.net/index.php?id=5&a=article&aid=19
Knapp, M., Beecham, J., McDaid, D.,
Matosevic, T., Smith, M. (2011) Review: The economic consequences of
deinstitutionalisation of mental health services: lessons from a systematic
review of European experience. Health &
Social Care in the Community. 19 (2) 113–125.
Ni komentarjev:
Objavite komentar