Skupno število ogledov strani

sobota, 22. avgust 2015

Temeljna načela dezinstitucionalizacije - 1. del

Evropske smernice za premik iz institucionalnih k skupnostnim oblikam oskrbe predlagajo, da ob zagonu dezinstitucionalizacije zastavimo temeljna načela, na katera se bomo med procesom opirali. Načela nam med procesom pomagajo, da se držimo vizije, ki jo oblikujemo za bodoče službe v skupnosti. Načela dezinstitucionalizacije morajo temeljiti na mednarodno ratificiranih deklaracijah in dokumentih.
V Sloveniji še nimamo temeljnega dokumenta oziroma strategije, ki bi narekoval in določal temeljna načela dezinstitucionalizacije. Nacionalni program socialnega varstva sicer navaja nekaj načel za razvoj socialnega varstva in storitev v skupnosti, a so ta preširoka in niso dovolj natančna. Zato bi kazalo, ne samo sprejeti posebne strategije za dezinstitucionalizacijo, ampak tudi zelo natančno definirati načela, ki bodo vodila proces.

Razumevanje stanovalcev kot polnopravnih državljanov.

Stanovalce in uporabnike storitev dolgotrajne oskrbe moramo videti kot ljudi s svojimi življenjskimi zgodbami (Flaker in sodelavci 2011, Flaker in sodelavci 2013, Brandon in Brandon 1994). Kot vsi drugi ljudje morajo imeti zagotovljene vse državljanske pravice (Evropske smernice: 10) kot so: pravica do prostosti,  osebnega dostojanstva, zasebnosti,  izobraževanja, zaposlitve, dela in enakega plačila za delo, zdravstva,družinskega življenja, zato da lahko te pravice uveljavljajo, pa potrebujejo ustrezno pomoč in podporo (Basaglia 1967, Basaglia 1968, Basaglia 2005, Davis in sodelavci 2004, Evropske smernice 31 - 46)[1].
Če si želimo zares dosledno spoštovati to načelo, mora sočasno z dezinstitucionalizacijo potekati tudi proces vračanja opravilne sposobnosti in nadomeščanja skrbništva s skupnim ali podpornim odločanjem. Skrbništvo je institut, ki na praktični ravni pomeni nadomestno odločanje. Se pravi nekdo drugi namesto posameznika odloča o njegovem življenju. Podporno ali skupno odločanje pa pomeni, da posameznik ohrani opravilno sposobnost in lahko sam s podporo ljudi, ki jim zaupa(Mental Disability Advocacy Center 2013, Evropske smernice 77 – 78).

Sodelovanje in vključevanje uporabnikov v proces.

Dezinstitucionalizacija mora uporabnikom zagotoviti vključevanje in moč odločanja na vseh ravneh procesa (Evropske smernice 140 – 141). V prvi vrsti morajo biti prav oni ključni in edini načrtovalci svoje usode in oskrbe. Uporabniki morajo biti tisti, ki bodo odločali o tem, katero osebje bo z njim delalo in kakšne kompetence naj osebje ima (Beresford 2014b, Flaker in sodelavci 2011, Flaker in sodelavci 2013, Škerjanc 2006, 2009, Brandon in Brandon 1994).
Hkrati pa je treba uporabnikom zagotoviti podporo in pomoč pri tem, da bodo odločali in načrtovali tudi večje spremembe kot so prestrukturiranje in reorganizacija ustanov, načrtovanje sistema oskrbe v skupnosti, spremembe zakonodaje in uvajanje inovacij. Da to dosežemo ni potrebno usposobiti zgolj strokovnjake,da bodo vedeli, kako podpreti uporabnike, ampak z izobraževanjem in organizacijo dela okrepiti njihovo moč do te mere, da bodo enakopravni sogovorniki pri zapiranju ustanov in vzpostavljanju oskrbe v skupnosti.

Zagotavljanje varne zaposlitve obstoječemu kadru.

Eden izmed bolj pogostih strahov osebja v zavodu je, da bodo ob dezinstitucionalizaciji izgubili službo. To je tudi argument, ki ga uporabljajo direktorji in drugi, ki želijo ohraniti institucije. »Več bivalnih enot, pomeni manj zaposlenih.« V resnici pa je ravno obratno, zaposleni so ključni pri uresničevanju vizije transformacije ustanov. Dober program dezinstitucionalizacije predvideva tudi številne ukrepe, ki bodo zagotovili, da bodo zaposleni lahko pridobili nova znanja in spretnosti in imeli dovolj podpore za spremembe v razmišljanju in ideologiji. Ključna stvar za zaposlene bo, da spremenijo pogled na uporabnike kot predmete popravljanja in jih vidijo kot sodelavce (Mulheir in Browne 2007, Evropske smernice 149 - 156).
Tudi osebje, predvsem najnižje kadre, je treba okrepiti tako kakor uporabnike. Tako za preoblikovanje odnosov v ustanovi kakor za delo v skupnosti, bodo namreč ljudje potrebovali dovolj moči, da se bodo lahko samostojno sprejemali odločali (Basaglia 1968). Decentralizirana oskrba v skupnosti zahteva usposobljen in okrepljen kader, ki bo lahko zagotovil ustrezne in kakovostne storitve na domu uporabnika, na njegovem delovnem mest, v šolah in drugod v skupnosti. Pri delu v skupnosti se spremeni tudi vloga strokovnjakov, ki so tradicionalno v institucijah naučeni izvrševati navodila nadrejenih, v domačem okolju pa je potrebno timsko delo, kjer bodo različni profili skupaj iskali rešitve in odgovore na potrebe uporabnikov. Osebje v skupnosti dobi več avtonomije in samostojno sprejemajo odločitve (Mansell in Ericsson 1996).

Pravica do samostojnega življenja v skupnosti.

Samostojno življenje je filozofija, ki so jo razvila uporabniška gibanja. Samostojno življenje pomeni, da imajo uporabniki dovolj podpore in dostopa do splošnih storitev, ki jim omogočajo, da živijo enakovredno in enakopravno življenje kot ljudje, ki ne doživljajo stisk ali so brez ovir. Uporabniki morajo imeti vpliv nad svojim življenjem, ne le, da lahko odločajo o svoji oskrbi, ampak tudi, da so popolnoma vključeni v vsakdanje življenje in da imajo dostop do splošnih storitev[2] (Beresford 2014, Oliver in Barnes 1998, Evropske smernice 28 – 29).  
Strokovnjaki so pogosto prepričani, da samostojnega življenja ljudje, ki potrebujejo intenzivno oskrbo, ne zmorejo – celo, da jim je nevarno, saj naj bi jih bodisi izpostavilo nevarnim situacijam ali še bolj izoliralo. A tako mnenje kaže na napačno pojmovanje samostojnega življenja. Samostojno življenje ne pomeni, da posameznik naredi vse sam, ampak pomeni, da se ljudje sami odločajo o tem, kako, kje, s kom bodo živeli in kako si bodo organizirali dan (ENIL 2014). Tudi ljudje, ki potrebujejo največ oskrbe in se težko odločajo, lahko živijo samostojno.
Končni cilj dezinstitucionalizacije je torej samostojno življenje, v svojem stanovanju oz. v okolju, kjer je človek povsem suveren. Stanovanjske skupine lahko uporabimo kot prehodne oblike, a, ne smejo biti večje od 4 – 6 ljudi. Tudi te storitve morajo stremeti k samostojnemu življenju, v njih morajo uporabniki imeti dovolj vpliva, da si lahko življenje organizirajo tako, kakor si želijo sami.

Povezovanje in sodelovanje s skupnostjo.

V proces dezinstitucionalizacije je treba vključiti tako okolico zavodov, kakor tudi  skupnosti, kamor se bodo stanovalci preselili (Evropske smernice 83). Prvi korak prestrukturiranja zavoda je odpiranje zavoda navzven, sprejeti obiskovalce v zavod in organizirati razne dogodke v zavodu. Hkrati pa morajo zagotoviti stanovalcem dovolj priložnosti za izhode,  da se začno s skupnostjo povezovati, spoznavati nove ljudi, itd. (Basaglia 1967, Cizelj in sodelavci 2004, Flaker 2012).
Da bi presegli zgolj selitve v bivalne enote, s katerimi imamo v Sloveniji dovolj izkušenj,  se morajo službe povezati med sabo. Za samostojno življenje ni dovolj, da se zavodi prestrukturirajo in do-usposobijo osebje, ampak se morajo povezati tudi s posebnimi strokovnimi kot tudi splošnimi službami v skupnosti (Rafaelič 2012, Flaker 2012). Pri tem je ključnega pomena, da se ustanove, ki se bodo prestrukturirale, povežejo s skupnostjo in službami v njej, obenem pa poskusijo povezati tudi ostale službe med seboj, da bodo lahko delovale integrirano. Pomembno je, da odnose med službami temelji na partnerstvu in ne vodenju ene izmed ustanov ali služb (Kodner 2009).
Ne navsezadnje mora dezinstitucionalizacija postati družbena zaveza in proces, ki ga mora celotna družba prepoznati kot pomembnega zanjo. Proces dezinstitucionalizacije mora potekati javno in transparentno. Nujno je, da se akterji dezinstitucionalizacije in zavodi povežejo z ljudmi v skupnosti in gibanji, ki v njih delujejo.

Literatura:
Basaglia, F. (1967) (ur.) Che cos’e la psichiatria ? Amministrazione provinciale di Parma, Parma.
Bagalia, F. (1967) Che cos'e la psichiatria? V: Che cos'e la psichiatria? Amministrazione provinciale di Parma, Parma, pp. 17- 27.
Basaglia, F. (ur)  (1968) L’istituzione negata. Rapporto da un ospedale psichiatrico, Giulio Einaudi editore, Torino.
Basaglia, F. (2005), L`utopia della realta.Torino: Giulio Einaudi editore s.p.a.
Beresford, P. (2014a) Personalisation. Policy Press, Chicago.
Brandon, D., Brandon, A. (1994), Jin in Jang načrtovanja psihosocialne skrbi, Visoka šola za socialno delo, Ljubljana.
Cizelj, M., Ferlež, Z., Flaker, V., Lukač, J., Pogačar, M., Švab, V. (2004), Vizija posebnih socialnih zavodov. Ljubljana: Skupnost socialnih zavodov Slovenije in Fakulteta za socialno delo.
Davis, A., Harris, V., Mccabe, A., Škerjanc, J. (2004) Izbira, moč, akcija, mreže. Usposabljanje trenerjev v partnerstvu z organizacijami hendikepiranih ljudi v Sloveniji 1992-2002. Neobljavljeno.
European Network on Independent Living (2014) Myth Buster, Indipendent living. Ireland.
European Expert Group on the Transition from Institutional to Community-based Care (2012) Common European Guidelines on the Transition from Institutional to Community-based Care (Guidance on implementing and supporting a sustained transition from institutional care to family-based and community-based alternatives for children, persons with disabilities, persons with mental health problems and older persons in Europe), Brussels. [On line] Dosegljivo na: deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/12/2012-12-07-Guidelines-11-123-2012-FINAL-WEB-VERSION.pdf
Flaker, V. (2012a) ‘Kratka zgodovina dezinstitucionalizacije v Sloveniji’, Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo, vol. XXXIX, no. 250, pp. 13 - 30.
Flaker, V., Nagode, M., Rafaelič, A., Udovič, N. (2011), Nastajanje dolgotrajne oskrbe: ljudje in procesi, eksperiment in sistem. Ljubljana: Fakulteta za socialno delo.
Flaker, V., Mali, J., Rafaelič, A., Ratajc, S. (2013) Osebno načrtovanje in izvajanje storitev. Fakulteta za socialno delo, Ljubljana.
Mansell, J. in Ericsson, K. (1996) (ur.) Deinstitutionalisation and community living: Intellectual disability services in Britain, Scandinavia and the USA, Chapman & Hall, London.
Mental Disability Advocacy Center, (2013): Legal Capacity in Europe. A Call to Action to Governments and to the EU, Budapest.
Mulheir, G. & Browne, K. (2007) De-Institutionalising and Transforming Children’s Services: A Guide to Good Practice. University of Birmingham Press, Birmingham.
Oliver, M. in Barnes, C. (1998) Disabled People and Social Policy: from exclusion to inclusion. Longman, London.
Rafaelič, A. (2012) Sedemsto kilometrov je veliko, a ne dovolj, Časopis za kritiko znanosti, domišljijo in novo antropologijo, XXXIX,  250.
Škerjanc, J. (2004), Individualizacija socialno varstvenih storitev in njen vpliv na kakovost življenja uporabnikov. Ljubljana: Fakulteta za družbene vede (magistrsko delo).
Škerjanc, J. (2006), Individualno načrtovanje z udejanjanjem ciljev. Pomen uporabniškega vpliva pri zagotavljanju socialno-varstvene storitve. Ljubljana: Center za poklicno izobraževanje in usposabljanje.




[1] Evropske smernice naštejejo naslednje Evropske in druge mednarodne pravice, ki ljudem priznavajo omenjene pravice: Listina Evropske Unije o temeljnih pravicah, Evropska strategija do let 2020, Evropska strategija za invalide 2010 – 2020, Listina Evropske Unije o pravicah in dolžnostih starih ljudi, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo, Evropska socialna listina, Akcijski načrt sveta Evrope za invalide 2006 – 2015, Resolucija o dostopu do pravnega varstva ljudi z ovirami in njihovem polnem in aktivnem sodelovanju v družbi, Priporočila odbora ministrstev z dezinstitucionalizacijo in skupnostno oskrbo otrok z ovirami, Priporočila odbora ministrstev o pravicah otrok, ki živijo v institucijah, Priporočila odbora ministrstev o otrokovih pravicah in otroku in družini prijaznih socialnih storitvah, Konvencija o pravicah ljudi z ovirami, Načela za varstvo ljudi s težavami v duševnem zdravju in razvoj oskrbe na področju duševnega zdravja, Priporočila mednarodne zdravstvene organizacije, Konvencija o otrokovih pravicah, Smernice za alternativno oskrbo otrok, Priporočil aodbora za otrokove pravice, Evropska deklaracija o zdravju otrok in mladine z intelektualnimi ovirami in njihovih družin, Priporočila o ekonomskih, socialnih in kulturnih pravicah, Madridska deklaracija, Priporočila za stare ženske in varovanje njihovih pravic,
[2] Angleški termin za splošne storitve je mainstream services, ki je bolj natančno pojasni, kakšne storitve mislimo. Gre za storitve v skupnosti, ki so namenjene splošnemu prebivalstvu, ki pa so pogosto ljudem z ovirami bodisi zaradi arhitektonskih ovir, pomanjkanja znanja strokovnjakov, ki v njih delajo ali drugih mehanizmov izključevanja ljudem z nalepkami nedostopna.

Ni komentarjev:

Objavite komentar