Skupno število ogledov strani

sobota, 15. avgust 2015

Totalna ustanova kot abstraktni stroj




 


Ker se značilnosti totalne ustanove pojavljajo tudi v skupnostnih oblikah, je pomembno, da pojmujemo totalno ustanovo kot idealni tip, kot abstraktno shemo. Goffman (1968: 17) ugotavlja, da je totalna ustanova idealni tip in da imajo totalne ustanove skupne značilnosti, a »nobena ni značilna samo zanje in nobene ne bomo našli v čisto vseh«. Totalna ustanova pa ni le sociološka abstrakcija, idealni tip le kot pojem, lahko jo dejansko občutimo, kako deluje na nas, ko vanjo vstopimo.[1] Čeprav je abstraktna, je zelo resnična, totalna ustanova je otipljivo družbeno dejstvo (Castel, 1989).
Totalne ustanove lahko označimo  s pojmom Deleuzea in Guattarija (1980) kot abstrakten stroj, ki se pojavlja v različnih oblikah v različnih zgodovinskih obdobjih in različnih družbenih okoljih. Zgodovina konkretnih totalnih ustanov je zgodovina ponovnega uresničevanja načrta, abstraktne sheme, sestavljanja stroja iz raznih zgodovinskih materialov (moči) in sestavljanje raznih izrazov človeških usod.

Kot sestavek (assemblage) in stroj ima svoje dele ali komponente, atribute ali učinke, pa tudi funkcijo in produkte (Flaker, 1998). Sestavljen je iz: zaprtih prostorov, kolektivnega življenja, enotne reduktivne ideologije, razcepa med osebjem in stanovalci, skrbniške in pazniške oblasti, procesiranja ljudi in osrednjega načrta delovanja. Deluje tako, da totalizira, uničuje gospodinjstva, homogenizira svojo snov, ustvarja umetne situacije in ureditve, je neverbalna in kaznovalna in intenzivira izkušnjo. Njena funkcija in produkt sta – na ravni gradiva, materij – zajem prebivalstva; na ravni izraza – vzpostavitev para strokovnjakov in deviantov in moč izrekanja deviantnih karier.

Z zapiranjem prostora ustanove zajamejo ljudi popolnoma – totalno, življenje zajamejo v celoti, za vse poskrbijo drugi. Prostor, ki ga ustvarimo na podlagi ene same ideje in s kolektivnim življenjem, je homogen – ustvarimo maso uniformiranih posameznikov, označenih z eno prevladujočo značilnostjo (duševne bolezni, kaznivega dejanja). Formalna pravila in osrednji načrt naredita prostor popolnoma protigospodinjski – ni domačnosti, celo gospodinjstvo je delo posebnih služb. Odnosi so umetni in neizogibni – ljudje niso tam zaradi prijateljstva, sorodstva, skupnih interesov. Čeprav je ideologija pomemben del totalnih ustanov, pa življenje v njih urejajo predvsem neverbalna znamenja in pravila (prostor, postopki, pogledi, sedežni red, oddelki, zdravila itd.). Doživljamo jih kot kaznovalne – življenje v njih temelji na sistemu nagrad in kazni – dajanju ali odvzemanju privilegijev. Sama izkušnja totalne ustanove pa je izrazita, intenzivna – čeprav so za varovance »izguba časa«, se te izkušnje spominjajo kot izrazite, intenzivne in pomembne.

Kot take opravljajo tri pomembne družbene funkcije. Njihova funkcija je predvsem zajemati ljudi – ne samo kot skladišče rezervne delovne sile (Scull, 1993), ampak tudi kot orodje ponovne prizemljitve, reteritorializacije; preprečujejo ljudem, da bi se preprosto potikali okoli. So osrednji del mreže nadzornega aparata, najbolj fizični instrument mikrofizike oblasti. So nadvse instrumentalne v proizvodnji (in razglašanju) deviantnih karier, so materialna podlaga izrekanja oblasti – razsodba, diagnoza sta brez realne podlage, če ni prostora, kamor lahko nekoga pošljemo (če še niste bili v norišnici, potem niste pravi norec). Totalne ustanove so tudi podlaga za ustvarjanje strokovne oblasti – »če se ne bova dogovorila, vas pa pošljemo not'« – ustvarijo dodaten primanjkljaj moči že tako nemočnih in pa lokalni, takojšnji presežek oblasti skrbnikov.

Citirana literatura

Castel, R. (1989) ‘Institutions totales et configurations ponctuelles’ V : Le parler frais d ‘Erving Goffman, (ur) R. Castel, J, Cosnier & I. Joseph. Paris : Minuit.
Deleuze, G., Guattari, F. (1980) Mille plateaux. Paris: Minuit.
Flaker, V. (1998) Odpiranje norosti: Vzpon in padec totalnih ustanov. Ljubljana: *cf.
Goffman, E. (1961) Asylums, Doubleday, New York (Pelican edition 1968).
Scull, A. (1993) The Most Solitary of Afflictions: Madness and Society in Britain 1700–1900. New Haven: Yale University Press.




[1] Njen učinek občutimo povsem telesno: ne samo z zapovedano držo in gibanjem, začutimo tudi njen vonj, duh ali celo smrad, ki je mešanica vonja urina, kuhinjskih vonjav, močnih razkužil in znoja prežetega z vonjem zdravil.

Ni komentarjev:

Objavite komentar