Skupno število ogledov strani

nedelja, 23. avgust 2015

Temeljna načela dezinstitucionalizacije - 2. del

Vpliv in izbira.

Dezinstitucionalizacija mora temeljiti na prenosu moči iz strokovnjakov k uporabnikom. To lahko naredimo z različnimi izobraževanji, krepitvijo moči, oskrbo po meri človeka, uporabniško perspektivo in drugimi metodami socialnega dela. A kot pravi Ferguson (2007), to ni dovolj, saj so stanovalci zavodov v neenakopravnem položaju in tako prikrajšani na različnih ravneh življenja in je torej treba uporabnikom zagotoviti tudi več glasu. Eden on načinov, kako to narediti, je spodbujanje uporabniških iniciativ in gibanj, ki bodo lahko dale večjo moč uporabnikom in jim zagotovili, da bodo lahko bili edini, ki odločajo o svoji oskrbi in enakovredni partnerji pri načrtovanju politik in služb v skupnosti.
Vpliv morajo uporabniki zares dobiti na vseh ravneh in ne sme biti zgolj navidezen (Evropske smernice 83). Pogosto se zgodi, da so mehanizmi, ki naj bi omogočali uporabnikom vpliv in sprejemanje odločitev o svoji oskrbi, zgolj papirnatega ali lepotnega tipa, manjši popravki, ki v resnici ne spremenijo pozicije nemoči uporabnika in pozicije moči strokovnjakov in politike (Weinstein 2010: 151 – 152).
Institucije delujejo po logiki »en odgovor za vse«, skupnostne službe pa morajo delovati ravno nasprotno. Za to, da bodo uporabniki zares lahko izbirali med storitvami moramo vzpostaviti na lokalni ravni paleto različnih storitev, na ravni posameznika pa vedno znova oblikovati idiosinkratične odgovore za vsakega človeka posebej.

Oskrba po osebni meri.

Oskrba, ki nadomešča institucije, ni zgolj namenjena posameznemu človeku, ampak je tudi njemu lastna, prilagojena, prikrojena in jo vsak posameznik zase ustvarja.  Temeljna metoda, na kateri temelji proces preoblikovanja neke ustanove, je osebno načrtovanje in izvajanje oskrbe. Storitve, tako v zavodu kot izven njega, moramo prilagoditi človeku tako, da bo ta dobil natančno  tisto, kar potrebuje. Z oskrbo po meri človeka bomo zagotavljali kvalitetnejše in učinkovitejše storitve, ki bodo temeljile na željah, nujah, potrebah in ciljih človeka (Evropske smernice 83).
Oskrba v skupnosti mora biti koordinirana, kontinuirana in prilagojena posamezniku tako, da obsega podporo v celotnem življenju in zagotavlja dostop do storitev različnih izvajalcev. Skupnostna oskrba mora biti zagotovljena v vseh življenjskih obdobjih od zgodnje obravnave naprej in upoštevati življenjski potek.

Brez zapiranja in prisile.

Institucije in psihiatrija kot znanost, ki njihov obstoj omogoča, imajo dolgo zgodovino zapiranja, prisile, poskusov, mučenja in drugih načinov obravnave ljudi, ki kratijo človekove pravice.  Seveda obstaja tudi bogata zgodovina kritike institucij. Kritika institucij je pogosto povezana tudi s kritiko psihiatrije kot aparata represije in zapiranja ljudi v imenu nadzora deviantnosti (Miller in Rose 1986: 1-42).
Načini prisile, ki so si jih psihiatrija in ustanove, ki naj bi bile namenjene skrbi za ljudi, izmislile, so zelo različni – od najbolj enostavnih, kot je vezanje, do najkompleksnejših, kot je operacija možganov (Basaglia 1967, Toresini 2014). Vse oblike prisile institucije uporabljajo v imenu zdravljenja in zagotavljanja varnosti ljudem, ki v njih živijo. V resnici pa degradirajo in kaznujejo človeka, na njem pustijo številne škodljive posledice in negativno vplivajo na duševno in telesno zdravje človeka (Toresini 2014, Rose 1986).
Novi sistem dolgotrajne oskrbe ljudi, ki zdaj živijo v ustanovah, mora povsem odpraviti kakršnekoli oblike zapiranja ali prisile (Evropske smernice 78 – 79). Ne samo zato, ker jemljejo človeku dostojanstvo in so v korenitem nasprotju z osnovnim etičnim imperativom svobode, ampak tudi ker so nepotrebne, škodljive in onemogočajo resnično strokovno delo.

Brez snemanja smetane.

»Snemanje smetane« (skimming) je izraz, ki opisuje pogosto past dezinstitucionalizacije, ko namreč najprej preselijo stanovalce, ki so bolj sposobni sami skrbeti zase. Tisti stanovalci, ki potrebujejo največ oskrbe oziroma ki jih označijo za najzahtevnejše, pa ostanejo zadnji na sezamu preselitev. Kot kažejo raziskave (Parlalis 2011) ima snemanje smetane dva učinka; prvič oteži preselitve zadnjih stanovalcev in drugič ohranja in utrjuje moč strokovnjakov, da se odločajo o usodi ljudi.
Z najsposobnejšimi stanovalci gre običajno ven navadno tudi najsposobnejši kader in tisti, ki so najbolj angažirani za dezinstitucionalizacijo. Hkrati ne razvijamo tehnologije, kako zagotavljati intenzivno podporo v skupnosti, ampak bolj terenske službe, ki občasno pridejo na obisk na domu, ali pa v slabših primerih take, ki z nepomembnimi opravki in opravili komplicirajo življenja uporabnikov. V takem scenariju na koncu pristanemo v situaciji, ko moramo preseliti ljudi, ki potrebujejo veliko oskrbe z osebjem, ki ima najmanj interesa za spremembe ali pa se jim celo upira. Obenem pa nam primanjkuje znanja in tehnologije, kako to narediti, saj je nismo razvili že na začetku procesa (Leff in Treiman, 2000; Martin in Ashworth, 2010).
Kot smo že napisali, pa tak način dela tudi ohranja moč strokovnjakov, ki so tisti, ki potem lahko odločajo o tem, kdo bo kdaj šel kam živeti. Pri snemanju smetane ni več ključno vprašanje, kako organizirati oskrbo za človeka, da bo lahko živel v skupnosti, ampak kdo je tisti, ki je sposoben (oz. si zasluži) živeti v skupnosti. Tak način delovanja vodi tudi v ponovno nameščanje v institucijo, ko se »stanje« uporabnika »poslabša« in postane disciplinski ukrep.
Dezinstitucionalizacije se je torej treba lotiti z drugega konca. Bodisi preseliti najprej tiste stanovalce, ki potrebujejo največ oskrbe ali pa sočasno preseljevati ljudi z različnimi intenzitetami potreb  glede na teritorij, od koder prihajajo oziroma kamor se bodo preselili.[1] Načela, ki smo jih zgoraj opisali, bi lahko razdelili na dva sklopa, na tiste, ki so bolj postulati in imperativi procesa oziroma cilji, ki naj bi jih proces dosegel. Zadnja dva pa predvsem opozorila pred pastmi, ki procesa, ki ga lahko upočasnijo ali celo zaustavijo. Za uspešen proces dezinstitucionalizacije potrebujemo oboje. Potrebujemo smernice o tem, kam želimo priti, kaj so naši cilji, hkrati pa moramo vedeti česar ne smemo narediti oziroma česar se moramo izogniti.
Bistvo temeljnih načel dezinstitucionalizacije je, da zagotavljajo enakopravni položaj vseh uporabnikov. Dezinstitucionalizacija temelji na prepričanju o pomembnosti vsakega človeka posebej, torej, da ima vsakdo pravico do življenja v skupnosti in osebnega dostojanstva, da lahko izbira med raznimi storitvami in da sam odloča o tem, kakšne naj bodo storitve, ki jih prejema.
Za proces dezinstitucionalizacije je pomembno, da zagotovi pozitivno diskriminacijo tistim uporabnikom, ki so navadno bolj prikrajšani – večinoma gre tu za uporabnike, ki potrebujejo največ oskrbe ali pa, taki ki imajo najbolj kompleksne potrebe. Da bi zares spoštovali pravico do življenja v skupnosti in je ne razumeli kot privilegij peščice uporabnikov, morajo ti biti vseskozi v ospredju procesa. Da bi dezinstitucionalizacija res zagotovila dostojanstvo vsem uporabnikom, mora temeljiti na preprečevanju nečloveškega ravnanja in mučenja, zato je tudi nujno, da ukinja razne oblike prisile in zapiranja.
Seveda temeljna načela dezinstitucionalizacije postavijo v ospredje uporabnika in njegovo oskrbo, a da bi to zares lahko zagotovili v vsakdanji praksi, moramo vlagati v kadre in njihov razvoj. Namreč, če ljudje, ki organizirajo in zagotavljajo oskrbo, nimajo dovolj znanja, potem težje tudi kakovostno zagotavljajo oskrbo, prenašajo moč k uporabnikom in zagotovijo take storitve, nad katerimi bodo imeli uporabniki popoln vpliv.
Dezinstitucionalizacija ni proces, odtujen ljudem in skupnosti, ni last strokovnjakov, ampak je skupno prizadevanje uporabnikov, njihovih sorodnikov in strokovnjakov za premik v skupnost, kjer vsakdo prispeva svoj delež. Zato je tudi pomembno da je proces vpleten in tesno povezan s skupnostjo.
Literatura:
Basaglia, F. (1967) (ur.) Che cos’e la psichiatria ? Amministrazione provinciale di Parma, Parma.
European Expert Group on the Transition from Institutional to Community-based Care (2012) Common European Guidelines on the Transition from Institutional to Community-based Care (Guidance on implementing and supporting a sustained transition from institutional care to family-based and community-based alternatives for children, persons with disabilities, persons with mental health problems and older persons in Europe), Brussels. [On line] Dosegljivo na: deinstitutionalisationguide.eu/wp-content/uploads/2012/12/2012-12-07-Guidelines-11-123-2012-FINAL-WEB-VERSION.pdf
Leff, J. in Trieman, N. (2000) Long-stay patients discharges from psychiatric hospitals: Social and clinical outcomes after five years in the community, The TAPS project 46. British journal of psychiatry. 176, 217 – 222.
Martin, L. in Ashworth, M. (2010) Deinstitutionalization in Ontario, Canada: understanding who moved when. Journal of policy and practice in intellectual disabilities. 7, 167–176.
Miller, P. in Rose, N. (1986) The power of psychiatry. Polity Press, Cambridge.
Parlalis, S.K. (2011) De-institutionalisation, organisational changes and professional roles. LAP LAMBERT Academic Publishing GmbH & Co. KG, Saarbrücken.
Rose, N. (1986) Psyciatry: the discipline of mental health. V: The power of psychiatry. Polity Press, Cambridge.
Weinstein, J. (2010), Mental Health, Service User Involvement and Recovery. London: Jessica Kingsley Publishers.




[1] Kjer se dezinstitucionalizacije lotevajo prvič in nimajo tako bogate zgodovine z poskusi preselitev in znanji, kot jih imamo pri nas, je pomembno, da ima osebje dobro prvo izkušnjo preselitev, da je to zgodba o uspehu. Zato je morda včasih smiselno, da v prvi bivalni enoti, kjer ljudje živijo so taki, ki bodo zagotovili osebju več zadovoljstva pri delu. Vendar se je smiselno držati pravila, da gre tu le za prvo enoto ali stanovanjsko skupino, da pa so že takoj naslednje namenjene bodisi mešani skupini, kjer so ljudje, ki potrebujejo veliko in malo oskrbe, ali skupini, ki potrebuje veliko oskrbe. Tudi tu najdemo v razpravah o dezinstitucionalizaciji različna stališča. Nekateri pionirji dezinstitucionalizacije pravijo, da je stroškovno in strokovno neučinkovito, da živijo skupaj ljudje z različnimi intenzitetami potreb, saj potem potrebuješ v stanovanjski skupini, kjer živijo trije stanovalci, ki potrebujejo marginalno podporo in eden, ki potrebuje intenzivno stalno prisotnost osebja. Drugi pa zavzemajo stališče, da je smiselno ljudi z različnimi intenzitetami ali oviranosti preseliti skupaj, saj lahko to povzroči sinergične učinke. Ne samo, da lahko drug drugemu pomagajo med sabo, ampak tudi ustvarijo bolj vključujoče okolje.

Ni komentarjev:

Objavite komentar