Razlogi za
dezinstitucionalizacijo so številni in se pogosto prekrivajo. Verjetno bi ob
vsakem poskusu razlaganja, zakaj je do dezinstitucionalizacije prišlo, preveč
poenostavili proces. Lahko pa navedemo nekaj dogodkov, ki so spodbudili
dezinstitucionalizacijo ali ustvarili pogoje, da je bila ta možna. Hester (2012)
opisuje tako dogajanje kot popolno nevihto. Za dezinstitucionalizacijo v
različnih okoljih lahko rečemo, da je skupek različnih dejavnikov v nekem
trenutku, ki pripeljejo do nekega rezultata. Tako moramo tudi razumeti razloge za
dezinstitucionalizacijo, ki jih spodaj navajamo.
Že prva svetovna vojna je
nekoliko spremenila razumevanje duševnega zdravja in zapiranja v azile. Vojaki,
ki so se vračali domov z posttravmatskim sindromom so psihiatriji pokazali na
zmote evgenike. Težko so namreč vsem vojakom, ki so se vračali z bojišč in so
doživljali duševno stisko, pripisali napake v genetski zasnovi (Lester in
Glasby 2010, Flaker 1998). Prave začetke dezinstitucionalizacije lahko opazimo
že takoj po drugi svetovni vojni. Izkušnje koncentracijskih taborišč so
pokazale na podobnost drugih totalnih ustanov z njimi in na njihovo etično
škodljivost. Povojna država blaginje je bila ogorčena nad razmerami v
taboriščih in prepričana, da ne smemo več dovoliti, da pride do takih razmer
ali dogodkov. Premestitve iz bolnišnic, zaradi prezasedenosti, pa so pokazale,
da je možno zagotoviti oskrbo tudi na druge načine (Flaker 2015).
Najpomembnejši razlog za
začetek dezinstitucionalizacije je razvoj
države blaginje. Ustanove z razvojem države blaginje izgubijo funkcijo
korektiva revščine. Namesto ustanov države korigirajo revščino z raznimi
nadomestili in prejemki. Kljub obstoju države blaginje, so do sredine
šestdesetih ustanove še vedno ostale kot disciplinski korektiv za tiste, ki
kršijo javni red in mir in ne delajo ali pa motijo druge pri delu. Polna
zaposlenost v petdesetih in zgodnjih šestdesetih vpelje idejo o rehabilitaciji
in vključevanju ljudi z ovirami v družbo (Flaker 1998, Ramon in Giannichedda
1988).
Socialno psihiatrijo, ki je takrat nastala, zanimajo učinki
socialnih okoliščin na vedenje in odnos med duševnimi stiskami in socialnim
okoljem. Najbolj znan med socialnimi psihiatri je Maxwell Jones (xx) in njegova
ideja terapevtskih skupnosti. Terapevtske skupnosti so temeljile na politiki odprtih vrat, ob tem pa so se
ponekod razvile tudi prehodne stanovanjske skupine. Socialna psihiatrija se
sicer ni prvenstveno zavzemala za premik v skupnosti, njen glavni zastavek je
bil premik od bio-medicinskega razumevanja duševnih stisk (Mangen 1985). So pa
ideje socialne psihiatrije, predvsem politika odprtih vrat in terapevtske
skupnost, bile temelj poznejše poskusov dezinstitucionalizacije[1]. Hkrati pa moramo s
socialno psihiatrijo razumeti tudi v luči povojne keynezijanske ekonomije in
polne zaposlenosti po drugi svetovni vojni. Industrija je v povojnem času potrebovala
delovno silo, ki jo je takrat primanjkovalo, zato je pojem rehabilitacije
postajal vse bolj pomemben. Da bi bilo na razpolago več delovne sile, je bilo
potrebno ljudi rehabilitirati, da bi bili ponovno zmožni za delo in se
vključili v proizvodnjo.
Zdravila medicinska stroka pogosto navaja kot najpomembnejši razlog
za premik iz institucij v skupnost. Zdravila naj bi v sredini petdesetih
prejšnjega stoletja omogočila zdravljenje nekaterih bolezenskih stanj. Z
uporabo zdravil naj bi se ljudje z duševnimi stiskami usposobili, postali manj
nevarni in bili tako zmožni življenja v skupnosti (Brill in Patton 1959, Jones
1988).
Za našo diskusijo o razlogih za
dezinstitucionalizacijo učinki zdravil in njihov komercializacija preko
farmacevtske industrije nista tako pomembni[2]. Lahko pa trdimo, da ni
nobene študije, ki bi kazala na zdravila kot orodje, ki bi spodbudila
preselitve v skupnosti (Scull 1985, Goodwin 1989). Podatki za Francijo in
Španijo kažejo celo na to, da je število ljudi v ustanovah od iznajdbe zdravil
skokovito narastlo (Goodwin 1997). Prvi poskusi premika v skupnost pa so se
dogajali že pred iznajdbo zdravil zgolj s socialnimi pristopi. Ramon (1985 v
Flaker 1998) pokaže, da so se trendi dezinstitucionalizacije začeli že pred
izumom zdravil. V Angliji so začeli z zmanjševanjem števila bolnikov in bolj
dinamičnemu sprejemanju in odpuščanju bolnikov iz psihiatričnih bolnišnic že
pred izumom cloroproramzina.
Konec petdesetih in v začetku šestdesetih
so totalne ustanove postale predmet
znanstvenega proučevanja v sociologiji,
socialni psihologiji in psihoanalizi. Čeprav Goffman ni nikoli govoril o
dezinstitucionalizaciji ali bi njen zagovornik, je z Azili (1961) formuliral
pojem totalne ustanove, dokumentiral življenje v njej in s sprožil vrsto drugih
kritik totalnih ustanov. Ob istem času je nastala tudi Foucaulteva Zgodovina norosti v klasicizmu, ki je
zares zgodovinska dekonstrukcija totalne ustanova (Foucault 1961).
Že pred Goffmanovimi Azili je
Barton (1959) razvil idejo o institucionalni
nervozi, ki jo razvijejo ljudje, ki v ustanovi bivajoi. Barton je definiral
institucionalno nervozo kot posebno vrsto bolezni, za katero je značilna
apatičnost, pomanjkanje iniciative in izguba interesov, ki so posledica
rigidnih in nehumanih razmer v psihiatričnih bolnišnicah. Sociološka kritika
totalnih ustanov sama po sebi morda ni sprožila političnih sprememb in
zapiranja ustanove, je pa pokazala, v prvi vrsti na dejanske razmere v
institucijah.
Antipsihiatrično gibanje (Laing in Esterson 1964, Cooper 1980, Szasz 1961, Scheff 1966) v
šestdesetih letih je kritiziralo razmere in obstoj totalnih ustanov,
prevpraševalo obstoj duševne bolezni in zahtevalo spremembe v psihiatriji in
ustanovah zaprtega tipa. Antipsihiatrična gibanja so poudarjala, da so »duševne
bolezni« produkt razmer v družbi oziroma da so socialnega izvora. Gibanje
postavilo azile in življenje v njih na dnevni red socialne politike in zahtevalo
in spodbudilo vzpostavitev odgovorov v skupnosti.
Antipsihiatrično gibanje moramo
razumeti v okviru drugih družbenih gibanj poznih šestdesetih let prejšnjega
stoletja: za človekove pravice,
študentskih gibanjih in drugih. V Italiji so, na primer, sočasno s
prizadevanji Demokratične psihiatrije (Psichiatrie
democratice) za reformo psihiatrije delovala tudi gibanja za pravice žensk (do
splava in ločitve), legalizacijo in dekriminalizacijo manjše posesti drog.
V šestdesetih naj bi postala
tudi skupnost tolerantnejša in naj
bi, tudi zaradi razvoja in vere v medicino in farmacijo, lažje sprejemala
povratnike iz zavodov. Mediji (Ramon
in Giannichedda 1988) so
in vedno imajo velik vpliv na zaznavanje ljudi z dolgotrajnimi stiskami. Kjer
mediji poročajo o ljudeh z dolgotrajnimi stiskami, pozitivno, so uporabniki
tudi bolj sprejeti vanjo, in obratno, kjer je medijska podoba duševnega bolnika
slaba, ga definira kot nevarnega, je tudi skupnost manj tolerantna.
Same spremembe v družbi in novi
pogledi na svet (npr. hipiji) same po sebi verjetno niso sprožili
dezinstitucionalizacijo, so pa gotovo dezinstitucionalizacija in vrnitve ljudi
iz zavodov v domače okolje, naredile skupnost tolerantnejšo.
Drugi val gibanj, ki so se
borila za dezinstitucionalizacijo, so gotovo uporabniška gibanja v osemdesetih v Veliki Britaniji in drugod po
svetu. Uporabniki, ki so bili večinoma ljudje z telesnimi ovirami in so imeli
za seboj izkušnjo institucije, so zahtevali enake pravice kot ostali in ukrepe
proti diskriminaciji (Morris 1993).
Tako antipsihiatrična gibanja
iz šestdesetih kakor uporabniška gibanja od osemdesetih naprej so spodbujala
dezinstitucionalizacijo, pritiskala na politike in zahtevali sistemske in
zakonodajne spremembe. Hkrati pa so oboji preskušali z dezinstitucionalizacijo
in vzpostavljanjem oskrbe v skupnosti in s tem pokazali, da je dezinstitucionalizacija
možna in da ima dobre učinke na kakovost življenja ljudi, ki so pred tem več
let živeli v institucijah.
Pogoste so tudi špekulacije, da
naj bi bila oskrba v skupnosti cenejša od institucionalne in, da naj bi se politika
odločila za transformacijo ustanov, da bi zmanjšala
javne izdatke. Poleg tega so revne povojne razmere zahtevale cenejše javne
storitve. Politika je bila v tistem času prepričana, da bi lahko bile storitve
v skupnosti cenejše (več neformalne pomoči, več neplačanega dela žensk) (Scull 1977,
1984). Na sploh so študije pokazale, da so stroški oskrbe v skupnosti nižji od
institucionalne oskrbe. Je pa za nekatere uporabnike, ki potrebujejo veliko
oskrbe vedno oskrba v skupnosti dražja kot institucionalna (Goldberg 1991).
Dobre in kakovostne storitve v skupnosti najverjetneje niso cenejše od
institucionalnih, ampak prenesejo celotna sredstva, ki so namenjena
institucijam v skupnost (Thornicroft in Bebbington 1989). Ramon (1985 v Flaker
1998: 175) trdi, da se politika ni odločila ali spodbudila
dezinstitucionalizacijo, zaradi zmanjšanja stroškov, ampak je zaradi različnih
pritiskov sprejela dezinstitucionalizacijo.
V zadnjem desetletju lahko med
razloge za dezinstitucionalizacijo v Evropi prištejemo tudi pritisk Evropske unije na države članice
ali pristopnice, da spoštujejo konvencijo in zaženejo dezinstitucionalizacijo.
Evropska unija kot podpisnica konvencije o pravicah invalidov namreč ne sofinancira
izgradnjo ali prenovo ustanov, hkrati pa tudi državam članicam in pristopnicam
priporoča in nameni sredstva za dezinstitucionalizacijo. Nove države članice
oziroma pristopnice kot so na primer Češka in Srbija, so zaradi tega tudi
zagnale dezinstitucionalizacijo (MoLSA, 2009, Evropske smernice). Podobno
namero je pokazala tudi Slovenija, ki je v svoj operativni program za črpanje
sredstev iz evropskih strukturnih skladov, umestila dezinstitucionalizacijo (Operativni
program za izvajanje Evropske kohezijske politike 2014-2020).
Na zagon stroja
dezinstitucionalizacije so torej skozi zgodovino vplivali številni dejavniki.
Država blaginje je po drugi svetovni vojni zagotovila drugačne načine
korigiranja revščine. To je omogočilo tudi stroki, da začne razvijati nove
poglede na duševno stisko in preizkuša tudi z bolj socialnimi načini
zdravljenja. Sočasno z razvojem socialne psihiatrije, ki se je deloma
premaknila iz bio-medicinskega pogleda na duševno stisko, so tudi ekonomske
razmere polne zaposlenosti, zahtevale rehabilitacijo delovne sile. Socialna
psihiatrija, politika odprtih vrat in rehabilitacija nekaterih ljudi z
dolgotrajnimi stiskami so pokazali, da je možno delati z ljudmi z dolgotrajnimi
stiskami tudi na drugačen način, izven zidov institucij.
Nekoliko spremenjen pogled na
ljudi z dolgotrajnimi stiskami je zahteval tudi prevpraševanje ustreznosti
bivalnih pogojev ljudi, ki so v njih živeli. Ustanove so bile v petdesetih
večinoma v zelo slabih razmerah. Ne samo iz etičnih, ampak tudi ekonomskih
vzvodov, so se v nekaterih državah odločili za razvoj oskrbe v skupnosti. Slabi
pogoji v azilih so v šestdesetih sprožili tudi tako sociološko kot praktično
kritiko totalnih ustanov. Takrat so se začela prva gibanja (antipsihiatrija,
demokratična psihiatrija), ki so zahtevala in preizkušala z dezinstitucionalizacijo.
V osemdesetih je postal glas
uporabnikov z kolektivnimi gibanji močnejši. Z razvojem teorije družbenega
onesposabljanja so zahtevali popolnoma spremenjen pogled na uporabnike.
Uporabniki so zahtevali drugačen pristop in drugačne metode dela z ljudmi z
duševnimi stiskami, hkrati pa opozorili na neustreznost institucionalne oskrbe.
Vse bolj glasni uporabniki in
njihove zahteve po enakih pravicah kot ostali ljudje, so privedli med drugim do
sprejema Konvencije o pravicah ljudi z ovirami, ki je v zadnjih letih postala
ena izmed ključnih platform Evropske unije pri spodbujanju razvoja oskrbe za
ljudi s dolgotrajnimi stiskami.
Četudi ekonomičnost, ni bila
nikoli glavni razlog za dezinstitucionalizacijo, so bili visoki stroški
institucionalne oskrbe, tudi eden izmed povodov, da je politika začela o njej
razmišljati. Prvič ob potrebah po prenovi azilov ob koncu petdesetih, pozneje pa
tudi v sedemdesetih, ko je tudi socialna politika resneje začela razmišljati o
oskrbi v skupnosti.
Razlogi za
dezinstitucionalizacijo so torej etične, ekonomske, znanstvene in strokovne
narave (Flaker 1998). Z etičnega vidika totalne ustanove niso primerne za
dostojno življenje ljudi in robustno kršijo njihove pravice. Poleg znanstvenih
in strokovnih dokazov, ki so pokazali na njihovo neustreznost, zapiranje
ustanov zaprtega tipa narekujejo tudi mednarodnih dokumenti, ki govorijo o
pravicah ljudi do osebnega dostojanstva in pravicah do samostojnega življenja v
skupnosti.
Raziskovanje totalnih
institucij je pokazal na njihovo neučinkovitost in škodljivost. Stroke in
znanosti so pokazale, da institucije niso mehanizmi zdravljenja in rehabilitacije,
ampak imajo večinoma ravno nasproten učinek na ljudi, ki v njih živijo. Stroka
je s poskusi odpiranja vrat in skupnostne oskrbe pokazala na učinkovitost zunaj
institucionalnih oblik oskrbe. Številni poskusi premika v skupnost so pokazali,
da je možno zagotoviti boljšo oskrbo ljudem v skupnosti.
Institucije so se izkazale tudi
za stroškovno neučinkovite. V prvi vrsti zahtevajo velike investicije v
infrastrukturo, hkrati pa zato, ker ne zagotavljajo vključevanje in okrevanje
ljudi, ohranjajo ljudi v odnosih odvisnosti zgolj od denarnih izdatkov države
blaginje.
[1] Prvi italijanski poskus
dezinstitucionalizacije v Gorici je temeljil ravno na ideji terapevtske
skupnosti Maxwella Jonesa. Potem, ko so nekaj časa dosledno uveljavili načelo
demokratičnega odločanja terapevtske skupnosti, je sama skupnost ta model presegla,
saj so si stanovalci bolnišnice želeli preseliti se ven iz bolnišnice, nazaj
med ljudi v skupnost.
[2] Psihotropna zdravila prinašajo
velike dobičke farmacevtskim industrijam, ob tem da ni povsem jasno, kako ta
delujejo in ali sploh imajo zdravilne učinke (Flaker 2012: 232 - 236, Slatnar 2012, Read 2009). Uporabniki se pogosto
pritožujejo nad negativnimi učinki zdravil in jih doživljajo kot podaljšek
institucije v skupnosti (Lamovec 2007).
Ni komentarjev:
Objavite komentar