Skupno število ogledov strani

nedelja, 16. avgust 2015

Tipologija totalnih ustanov 2. Del: glede na prostovoljnost vstopa in trajanje bivanja



Glede na prostovoljnost vstopa



Eno od možnih razvrščanj ustanov bi lahko bila po tem, ali so ljudje v njih prostovoljno ali pa prisilno. Z vidika človekovih pravic in svobode, človekove proste volje bi lahko imeli tako razlikovanje za pomembno. In tudi je. Hkrati pa ni tako enostavno, kot bi lahko na prvi pogled sklepali. Po formalni plati so zadeve precej jasne in obstaja dihotomija med tistimi, ki se vsaj formalno prostovoljno odločijo živeti v totalni ustanovi in med tistimi, ki so tam proti svoji volji oz. se je nekdo formalno odločil namesto njih. Tako bi med prisilne ustanove lahko šteli zapore, koncentracijska taborišča, ustanove za tujce, zaprte oddelke psihiatričnih bolnišnic in pa socialnovarstvenih zavodov. 

Glede na to, da za namestitev v neko ustanovo uporabljajo poleg povsem jasnih institutov zapiranja, še druge formalne in neformalne vzvode prisile in odločanja zoper voljo posameznika, bomo naleteli pri velikem številu, če ne že pri večini, stanovalcev ustanov, na elemente prisile in odločanja proti volji stanovalca. Tak vzvod je, na primer, odvzem poslovne sposobnosti, ki je zadnja leta postal v Sloveniji en od pogostih načinov, kako nekoga, ki noče v ustanovo, vanjo spraviti. 

Še bolj nejasna situacija je v primerih, ko človeka okoliščine prisilijo, da gre v dom oziroma celo zaprosi za sprejem v nek zavod. Te okoliščine so navadno, prav pomanjkanje storitev v skupnosti, ki bi omogočile, ljudem, ki potrebujejo tujo pomoč, da ostanejo doma, ali vsaj v svojem domačem okolju. Tudi v samostanih, ki jih dandanes imamo za ustanove prostovoljnega umika, lahko najdemo ljudi, ki so jih prisilile okoliščine, da so oblekli meniško kuto (še bolj pa je nemogoče govoriti o povsem prosti volji samostan zapustiti).

Tudi pri otrocih je situacija odločanja zapletena, saj nimajo opravilne sposobnosti in lahko nekdo odloči namesto njih.  Torej je kriterij prostovoljnega vstopa v ustanovo zelo pomemben z vidika človekovih pravic, a zelo težko določljiv. Govorili bi lahko kvečjemu o večji ali manjši stopnji prostovoljnosti ali celo soglasnosti z namestitvijo v neko ustanovo. Pri tem je treba opozoriti še na to, da prosta volja ni lastnost ustanov (jih torej ne moremo po njej razvrščati), temveč ljudi, ki vanjo vstopajo ali se temu upirajo in možnosti, ki mu za uresničevanje svoje volje zagotavlja neposredno okolje in ureditve sistema. Ko je človek že v ustanovi, je njegova prosta volja, pa defaultu okrnjena.[1] Prostovoljnost torej ni atribut ustanove, temveč okoliščin vstopa vanjo in težko same ustanove po tej značilnosti razvrščamo.

Glede na trajanje bivanja v ustanovi

 

Dolžina bivanja v neki ustanovi je gotovo ena od bistvenih značilnosti – tako glede na učinek in posledice, ki jih ima na človeka, kakor tudi na trdnost in trdost ustanove in potrebo po tem, da jih odpravimo. Nekatere ustanove imajo lahko namreč veliko, močno izraženih značilnosti totalnih ustanov, pa niso toliko usodne za ljudi, ki vanje vstopijo, saj jih tudi kmalu zapustijo. To velja za veliko zdravstvenih ustanov, v katerih imajo precej stroga pravila, jasno delitev na osebje in bolnike, enotno ideologijo itn., a jih bolniki po nekaj dneh zapustijo.[2] Na drugi strani pa imamo lahko relativno majhne enote za namestitev, denimo stanovanjske skupine, v katerih pa ravno zaradi dolžine bivanja in posledično podaljšane odvisnosti od strokovnjakov pride do upada avtonomije v celotnem življenjskem svetu. Zato je trajanje lahko en izmed pomembnih indikatorjev institucionaliziranosti posameznih struktur, oziroma vsaj opozorilo glede grožnje institucionalizma.

Po trajanju bi lahko torej ločili med ustanovami za začasne ali kratko trajne namestitve, prehodne in dolgotrajne namestitve. Prve naj bi merili v dnevih ali tednih, druge v mesecih (v nekaterih primerih lahko tudi v letu ali dveh), tretje pa v letih ali celo desetletjih. Pa vendar je lahko čas, tudi v tem primeru, relativen. Za otroke in mlade ljudi je namestitev v neko ustanovo praviloma vedno prehodna[3], za stare ljudi manj – tudi če je čas bivanja v enih in drugih ustanovah povprečno skorajda enak, pa so je za ene to prehod do drugih možnosti, za druge pa končna postaja v življenju.[4]

V zdravstvu so kratke hospitalizacije namenjene zdravstvenim posegom, v pravosodju (pridržanje in pripor) za namene preiskav, v socialnem varstvu pa umiku iz nemogočih razmer, oddih (poznamo krizne namestitve, ki praviloma ne potekajo v velikih ustanovah, v večjih zavodih pa začasne namestitve, ki so največkrat namenjene predahu svojcev). Prehodne namestitve so v zdravstvu večinoma v negovalnih bolnišnicah, v pravosodju poznamo prehodne namestitve po odpustu iz zapora in so namenjene, da si bivši obsojenec organizira novo življenje, v socialnem varstvu pa so prehodne namestitve (navadno v manjših strukturah) namenjene ponovnem vzpostavljanju samostojnega življenja, tudi preselitvam iz zavodov, v samih zavodih pa je takih namestitev manj, pa vendar so možne, ko je potrebno neko prehodno obdobje za rehabilitacijo, ponovno ustvarjanje socialnega okolja ali vzpostavljanje novih življenjskih stilov (terapevtske skupnosti). V zdravstvu smo v zadnjih desetletji, ne samo v psihiatriji, bili priča radikalnemu zmanjševanju trajanja hospitalizacij. Za socialno varstvo pa to, vsaj za zdaj, ne velja. Socialne ustanove so praviloma ustanove za dolgotrajno bivanje – medtem ko v zdravstvu trajanje merimo v dnevih, na psihiatriji v tednih, pa v socialnih ustanovah v letih. Ljudje seveda imajo včasih potrebo po umiku ali po predahu, pa tudi po podaljšani rehabilitaciji ali nekaj daljšem času, da si uredijo življenje, a je to potrebo moč zadovoljiti brez namestitve v institucijo, temveč – na eni strani s kratkotrajnimi namestitvami v krizne centre (za žrtve nasilja, krizne centre za otroke, sprejemališča, …) ali prehodne enote, ki pa morajo biti integrirane v skupnost, da ne bi prišlo do institucionalizma in tudi zaradi bolj učinkovitega ukvarjanja s krizno situacijo. Dolgotrajne namestitve ali preselitve pa bi morale vedno biti take, da si človek lahko ustvari svoj dom. Torej, ko govorimo o tipologiji ustanov v okviru razprave o dezinstitucionalizaciji, morajo biti namestitve vedno skupnostnega značaja, kratkotrajne ali pa morajo imeti potencial, da si človek ustvari nov dom. Trajanje namestitev v totalnih ustanovah je lahko kriterij prioritet pri preobrazbi ustanov v skupnostne službe.


[1] Spomnimo se začudenja McMurphyja v Letu nad kukavičjim gnezdom, ko zve, da je večina njegovih sotrpinov na oddelku tam »prostovoljno«.
[2] Povprečno trajanje hospitalizacije je bilo v Sloveniji leta 2012 8,04 dni (NIJZ). V duševnih bolnišnicah pa je bilo v letu 2006 39,76 dni, kar nam govori o tem, da so duševne bolnišnice glede trajanja namestitve bistveno različne od drugih bolnišnic, lahko bi rekli, da je to pokazatelj, da so še vedno v večji meri totalne ustanove, kot pa druge.
[3] Večina stanovalcev mladinskih ustanov, se v ustanove ne vrne, nekateri pa »nadaljujejo kariero« v ustanovah za odrasle. Izjema so nekateri zavodi za ljudi z nalepko motnje v duševnem razvoju, ki so sicer bili ustanovljeni za otroke, potem pa so podaljšali dobo bivanja tudi v odraslo dobo.
[4] Ta sicer morda mine hitro, vsaj subjektivno, a ni prehodna.

Ni komentarjev:

Objavite komentar