Skupno število ogledov strani

sobota, 15. avgust 2015

Tipologija totalnih ustanov 1. del: glede na nameni in funkcijo, dejavnost in sektor, glede na kategorijo varovancev



Totalne ustanove lahko razvrstimo na številne načine: po njihovem namenu in funkciji, po deklarirani dejavnosti, ki jo opravljajo, po kategorijah skupin varovancev, ki v njih živijo, po dolžini trajanja bivanja v ustanovi, po velikosti in po tem ali so ljudje v njih prostovoljno ali pač ne. Kot bomo videli, nobena od teh klasifikacij ni povsem jasna, uporabnost raznih razvrstitev pa je tudi različna.

Vrste ustanov glede na namen in funkcijo


Goffman (1968: 16) razvrsti ustanove po njihovem družbenem namenu in funkciji na pet tipov ustanov: ustanove za tiste, ki ne morejo skrbeti zase in niso nevarni (domovi za slepe, stare, sirote, ipd.); ustanove za tiste, ki ne morejo skrbeti zase pa so, čeprav nehote, nevarni za skupnost (bolnišnice za tuberkulozne, gobavišča, duševne bolnišnice); ustanove za zavarovanje skupnosti pred nevarnostmi (zapori, koncentracijska taborišča, taborišča za vojne ujetnike, itn.); ustanove za izvajanje delovnih nalog (ladje, vojašnice, šole internatskega tipa, velika posestva) in ustanove za verski umik (samostane). Ta tipologija je konceptualno zanimiva, saj govori o funkciji in namenu, a ne preveč uporabna, še posebej ne za naše namene.[1]

 

Zgornjo tipologijo bi lahko zvedli na dva glavna namena – ene ustanove so odlagališča (parkirišča, skladišča) nepotrebne delovne sile, druga pa so prostori koncentracije delovne sile in drugih virov (znanja, moči). Lahko jih torej delimo na produktivne[2] in anti-produktivne – kar ponazarjajo usode varovancev ljudi – šola je, na primer, ustanova, ki omogoča napredovanje, medtem ko socialne ustanove večinoma pomenijo nazadovanje (Castel, 1976). Pri tem pa ne gre za dihotomijo, ampak za dialektično kontinuiteto. Šolske ustanove, so , na primer, hkrati prostor izobraževanja[3] (torej ustvarjanja nove delovne sile) ustanove varovanja oz. varstvene ustanove, saj je njihova funkcija, da so otroci čez dan, ko starši delajo, nekje spravljeni. Tudi pri tovarnah, ki so očitno namenjene proizvodnji, lahko opazimo značilnosti totalnih ustanov, njihova funkcija pa je prav tako ponovna prizemljitev delovne sile ali delavstva, imajo pa tudi več zgoraj naštetih elementov in učinkov, ki so morda bolj izrazite v ustanovah, ki so v prvi vrsti odlagališča. Tudi v visoko intenzivnih delovnih totalnih ustanovah, kot so, na primer, naftne platforme, pride do zasičenja, naveličanja in znakov institucionalizma, ki jih povzroči kolektivno življenje in prikrajšanost stikov z vsakdanjim okoljem.[4]

Glede na dejavnost in sektorje


Če je torej težko ustanove razvrščati po nekih splošnih namenih, bi jih morda lahko razvrstili po njihovih specifičnih namenih. Ti nameni so seveda deklarativni in kot vemo, jih spremljajo še drugi nameni, včasih nasprotni deklarativnim, pa tudi vemo, da pogosto ustanove svojih namenov ne dosegajo. Razvrstili bi jih torej lahko na bolnišnice, zapore, vojašnice, šole, tovarne, socialne ustanove (včasih ubožnice), itn.; ki zdravijo, kaznujejo (in rehabilitirajo), branijo, učijo, proizvajajo ali zagotavljajo oskrbo. Ta delitev je precej jasna in vsem razumljiva. Nam pa malo pove o sami naravi ustanov, ki so med seboj lahko – tudi če nosijo isti naziv – po delovanju precej različne (npr. bolnišnice med seboj, še zlasti duševne in somatske se precej razlikujejo – po režimu, trajanju hospitalizacije, itn.). 

Za namen dezinstitucionalizacije je bolj uporabna podobna delitev, ki upošteva sektorje (državne uprave). Ta klasifikacija nam sicer tudi ne pove, kaj dosti o tem, kakšen je posamezen tip ustanove, pove pa nam o načinu financiranja, upravljanja – torej o institucionalnem okolju institucije. Govorimo torej o zdravstvenih, izobraževalnih, proizvodnih, vojaških, pravosodnih in socialnih ustanovah. Pri tem seveda moramo upoštevati ne le, da imajo prenekatere ustanove tudi funkcije drugih sektorjev (vse imajo tudi socialno), temveč tudi, da včasih (pri socialnih ustanovah je to pravilo) financirajo iz virov raznih sektorjev (npr. socialnega varstva, izobraževanja in zdravstva).[5] Vedeti pa moramo, da so nekatere ustanove v nekem sektorju pogosto bolj zaradi zgodovinskih naključij, kot pa zaradi skladnosti svojega dela (deklarativnega ali dejanskega). Pri nas to velja za vzgojne zavode, ki so v izobraževalnem sektorju, v nekaterih državah so v socialnem, nekatere pa bi lahko bile v pravosodnem.

Glede na kategorije varovancev


Klasifikacija po dejavnosti se deloma veže na klasifikacijo glede na družbene skupine, ki so jim namenjene ustanove. Ta klasifikacija je videti smiselna prav na področjih, s katerimi se ukvarjamo – torej pri ustanovah, ki so namenjene oskrbi ali delu z ljudmi, ki so v negotovem položaju oz. t. i. ranljivimi skupinami. Evropske smernice ločijo med ustanovami, ki so namenjene otrokom, odraslim in starim – torej po starostnem oz. razvojnem, življenjskem obdobju. Ta razvrstitev je smiselna, saj imajo tako razvrščene skupine svoje posebne značilnosti – tako glede formalnih statusov kakor tudi glede nekaterih temeljnih življenjskih in družbenih okoliščin.[6]

Zadeve se pri tej klasifikaciji zapletejo, ko starostnim razredom priključimo še nalepke oz. kategorije, ki izhajajo iz predvidenih primanjkljajev ljudi oz. iz obravnavnih modelov, ki veljajo za te nalepke. Na področju, ki se ga v tej študiji lotevamo, lahko ločimo med naslednjimi dominantnimi nalepkami: težave z duševnim zdravjem, motnje v duševnem razvoju, senzorno in gibalno ovirani. Zmeda nastane na dveh toriščih – poimenovanju ljudi in tipu institucij, ki so jim namenjene. Obstajajo namreč take institucije, ki so namenjene več kategorijam ljudi, in take, ki so namenjene le eni. Velik del stanovalcev socialnih ustanov ima tudi več nalepk hkrati in živijo v različno poimenovanih ustanovah. Naslednji problem oziroma zmeda se pojavi glede sorodnosti kategorij. Na eni strani nekateri združujejo duševno manj razvitost oz. intelektualne ovire s težavami v duševnem zdravju v enotno kategorijo duševne onesposobljenosti (mental disability), na drugi pa ljudi z intelektualnimi ovirami skupaj z ljudmi, ki imajo telesne (senzorne in gibalne) ovire, mestoma pa vse združijo v kategorijo ovir ali onesposobljenosti (disability). Tako tudi Evropske smernice, ki mestoma te tri skupine ločujejo in združujejo na vse tri opisane načine. Ločevanje ljudi z nalepko težav v duševnem zdravju je smiselno po institucionalni plati, saj za njih obstajajo posebne psihiatrične ustanove, pa tudi njihove kariere potekajo na specifičen način.

Imamo pa tudi skupine, ki so mejne – bodisi zadevajo več kategorij ali pa so na robu katere od njih. Taka kategorija je npr. »ljudje s poškodbami glave«, ki bi jih lahko uvrstili v vse tri zgoraj naštete kategorije. Potem so ljudje, ki imajo težave povezane z uživanjem alkohola, drog oz. zasvojenostjo, ki sicer sodijo v kategorijo ljudi s težavami v duševnem zdravju, a ne povsem. Mejna kategorija so tudi kronični (somatski) bolniki, ki na nek način sodijo med telesno ovirane, a jih navadno ne štejemo mednje, saj gre za drugačno kariero kot pri slednjih.

Pri otrocih se te nalepke nekako preslikajo, kar pomeni, da imamo ob navadnih izobraževalnih ustanovah razne tipe ustanov za otroke. Tudi tukaj manjka logična in konceptualna doslednost, ki bi si jo morda želeli. Imamo sicer ustanove, ki so namenjene samo otrokom z intelektualnimi ovirami, potem pa snop ustanov za otroke z drugačnimi težavami. V slednjih živijo bodisi otroci, ki so socialno prikrajšani (materialno, čustveno) oz. so doma neurejene razmere ali pa doma sploh nimajo (včasih sirotišnice), bodisi otroci, ki so v navzkrižju z zakonom (otroški ekvivalent kaznilnic), pa tudi otroci s težavami v vedenju in čustvovanju. Za slednje obstajajo tudi otroške psihiatrične bolnišnice.

Pri starih te preslikave ni. Obstajajo samo splošne ustanove za stare, v nekaterih pa so posebni oddelki za ljudi z demenco. Stari ljudi z nalepkami, če so jih dobili pred starostjo, ostanejo pač v ustanovah, kjer so že bili, če pa jih dobijo na starost, pa je stvar okoliščin, skorajda naključij, ali jih bodo namestili v posebno ustanovo ali pa bodo v ustanovi, ki je namenjena starim. Za ene je starost ključna značilnost, za druge naključna.

Citirana literatura

Castel, R. (1976) L'ordre psychiatrique,Minuit, Paris.
Goffman, E. (1961) Asylums, Doubleday, New York (Pelican edition 1968).
Ilič, I. (1980), Dole škole. Beograd: BIGZ.




[1] Prve tri kategorije tipologije uvedejo namreč kombinacijo oskrbe in varnosti, preostali dve pa kot namen zapiranja oz. izolacije postavita delo, produkcijo in kontemplacijo. Seveda gre za klasifikacijo uradnih, deklarativnih namenov. Če pogledamo v zakulisje, nam postane jasno, da gre npr. tudi pri ne nevarnih za odlaganje ljudi, ki motijo produkcijo, torej ogrožajo vsaj vrednote, če ne delitev dela. Tudi stari, na primer, povzročajo motnje v delovnem ritmu in onemogočajo industrijsko delitev dela, jih je treba torej odstraniti, ne le ker so grdi in nesposobni, ampak ker onemogočajo zdravim in sposobnim, da bi se v miru in redno posvetili svojem delu.
[2] Samostani, še zlasti v preteklosti, niso bili le prostori za verski umik, temveč tudi naprave predkapitalistične akumulacije presežne vrednosti, znanja in možnost za deteritorializacijo iz sorodstvenih fevdalnih razmerij.
[3] Ilič (1980) problematizira tudi to deklarirano funkcijo šol, saj pokaže, da se v njih učenci naučijo malo in da so pogosto tudi prav v tej funkciji kontra-produktivne.
[4] Goffman (1968) piše tudi, na primer, o »tankeritisu« kot o psihotični motnji, ki jo doživljajo ljudje na tankerjih.
[5] Značilnost totalnih ustanov je namreč, da spravijo vse po eno streho. To pogosto povzroča zmedo tako pri financerjih kot pri uporabnikih in tudi netrasparentnost porabe sredstev iz ene in druge blagajne. Proces dezinstitucionalizacije lahko tu prispeva bistveno večjo preglednost, saj je mogoče v večji meri organizirati zagotavljanje storitev tako, da posamezne storitve izvaja ali financira en sektor, druge pa drug. Nastanitev oz. stanovanjsko oskrbo bo lahko zagotavljal stanovanjski ali socialni sektor, socialno oskrbo socialni, zdravstveno varstvo zdravstveni, izobraževanje pa izobraževalne organizacije.
[6] Še bolj pa se razlikujejo, predvidevamo, po potrebnih odgovorih v skupnosti in samem poteku dezinstitucionalizacije.

Ni komentarjev:

Objavite komentar