Predstavitev načina zbiranja podatkov – metodologija
Osnovna metodologija – hitra ocena potreb in storitev.
Osnovna raziskovalna metoda, ki jo bomo uporabljali, je hitra ocene potreb in storitev (v nadaljevanju HOPS), s katero lahko
v kratkem času ugotovimo stopnjo in naravo potreb ljudi v skupnosti in
vzpostavimo odgovore na njihove potrebe (storitve in oblike pomoči).
Razlog za uporabo hitre ocene potreb in storitev je v tem,
da omogoča na hiter, premišljen, tehnično strokoven način narediti dober
načrt dezinstitucionalizacije, ki bo
plod sodelovanja številnih akterjev na tem področju. S to metodo lahko tudi
predvidevamo spremljanje in sprotno ocenjevanje in prilagajanje načrta novim
spoznanjem in z njo vzpostavimo začetno točko spremljanja pojava in zametke
orodij, ki bodo to v nadaljevanju omogočila.
Temeljni sklopi spremenljivk
Za pripravo izhodišč
dezinstitucionalizacie bomo s HOPS-om ocenili (a) potrebe, ki izhajajo
iz dolgotrajnih stisk, (b) stopnjo institucionalizacije, (c) možnosti za preselitve
iz zavodov in (d) delovanje služb in odziv politike nanje. Te spremenljivke
bomo opazovali v povezavo z (e) oceno konteksta – (f) države ali skupnosti.
Sklope spremenljivk bomo operacionalizirali po posebnih matricah za vsak sklop.
Hipoteza
Izhajamo iz hipoteze, da na neko stisko v določeni
življenjski situaciji obstaja večje število (morda celo nešteto) potencialnih
odgovorov. Ti odgovori v različni meri krepijo (slabijo), vključujejo
(izključujejo) in umestijo (premestijo) človeka. Odgovor na stisko je odvisen od možnosti
izraza želje človeka in virov, ki so na voljo.
Prav tako odgovor,
določa sintakso ustvarjanja odgovorov,
pri kateri imata največjo vrednost lastnina in odtujenost virov, ki posegata v
življenjski svet človeka in določata subjekta akcije in spremembe. Na spremembo življenjskega sveta pa vplivajo
vektorji raznih abstraktnih shem na različnih ravneh bivanja.
Dezinstitucionalizacijo lahko štejemo kot spremembo
abstraktnih shem, ki dovoljujejo beg od totalizirajočih k singularizajočim, ki
prostorsko razpršijo odgovore, uvedejo množico mrežno (gomoljčno, rizomsko)
povezanih akterjev in situacij, pa tudi prenesejo moč od virtualnih institucij
k dejanskim ljudem.
Gre za prehod, ki ga navadno imenujemo prehod od
»medicinskega« k »socialnemu« modelu. Konkretna preselitev torej pomeni prehod
iz totalne situacije v povezovanje z različnimi viri moči z osvobajajočo in
prilaščajočo sintakso, z uporabo dostopnih sredstev in ustvarjanjem želenih
odgovorov v vsakdanjem življenjskem svetu.
Vzorec
V raziskovalni vzorec bomo aktivno vključili različne
akterje s področja dezinstitucionalizacije. Zbirali bomo podatke
socialnovarstvenih zavodov, nevladnih organizacij, pomembnih akterjev na
področju, uporabnikov, svojcev kot tudi iz formalnih in neformalnih skupnosti.
Zavodi. Osnovna
populacija, ki jo bomo raziskovali bodo socialnovarstveni zavodi in njihovi
stanovalci. Na ravni obstoječih podatkov bomo zbrali in obdelali dostopne
podatke za celotno populacijo. Na ravni neposrednega zbiranja podatkov
(intervjuji, opazovanje, ipd.), bomo zajeli vse posebne zavode (vključno z
enotami kombiniranih zavodov) in CUDV. VDC, splošne zavode in zavode za otroke,
bomo zajeli le vzorčno na podlagi teoretičnega vzorca. Skupaj bomo zajeli v
terensko raziskovanje 14 zavodov.
Nevladne organizacije
in skupnostne službe. Raziskali bomo populacijo, ki jo predstavljajo nevladne organizacije, ki zagotavljajo storitve dolgotrajne oskrbe v skupnosti za
ljudi z duševnimi stiskami. Glede na obstoječe podatke, bomo zajeli delovanje
centrov za socialno delo, hkrati pa na podlagi drugih materialov in intervjujev
obdelali relevantne funkcije centrov za dezinstitucionalizacijo. V vzorec bomo
vzeli tudi delovanje drugih skupnostnih služb kot to skupnostna psihiatrija,
patronažna služba, pomoč na domu, ipd.
Nacionalni akterji. Obdelali
bomo strategije posameznih akterjev pomembnih za proces dezinstitucionalizacije
in opravili intervjuje s predstavniki najpomembnejših: ministrstvo pristojno za socialno varstvo in
zdravstvo, socialna zbornica, skupnost centrov in skupnost zavodov.
Skupnost. Za vse
statistične regije in vzorec občin (npr. tiste, ki imajo največ ali najmanj
prebivalcev v ustanovah) bomo obdelali demografske, ekonomske in tudi socialne
kazalnike, ki utegnejo vplivati na stopnjo institucionalizacije in možnosti za
uvajanje novih služb. Z manjšim vzorcem predstavnikov bomo opravili skupinski
intervju. V študijo bomo vključili tudi
neformalno skupnost, se pravi uporabnike, njihove sorodnike. In druge 'naravne'
pomočnike, kot tudi predstavnike splošne javnosti.
Uporabniki-
kritični vzorec preselitev. Poleg vzorca uporabnikov, s katerimi se bomo pogovarjali v zavodih in
drugih službah, bomo obdelali kritične primere preselitev uporabnikov.
Zbiranje podatkov
Zbrali bomo obstoječe podatke – iz podatkovnih baz (SURS,
IRRSV, MDDSZ, IVZ), jih dopolnili z obstoječimi podatki iz drugih raziskav in z
drugim relevantnim materialom (medijska produkcija, poročila, priložnostne
izdaje). Podatke socialnovarstvenih
zavodov bomo pridobili na obiskih, s poglobljenim pogovorom z vodstvi zavodov,
opazovanju okolja in vzdušja in skupinskimi intervju, pa tudi delavnicami z
osebjem in uporabniki.
Podobne ciljane raziskovalne akcije (intervjuji, žariščne
skupine) bomo izvedli tudi pri akterjih na državni in lokalni ravni, pa tudi z
vzorcem predstavnikov neformalne skupnosti.
Kritične momente preselitev bomo črpali iz zbranega gradiva,
ga dopolnili s pogovori in napravili študije primerov uspešnih in neuspešnih
preselitev.
Merski inštrumenti
Osnovno orodje zbiranja in urejanja podatkov za zbiranje empiričnih podatkov v zavodih in
nevladnih organizacijah bo 'profil zavoda ali organizacije'. V njem bomo zbrali
podatke o zgodovini, organizaciji, viziji transformacije, metodah, ki jih
uporabljajo, demografske podatke o njihovih zaposlenih in uporabnikih. Profil
organizacije je na eni strani opomnik za pogovor z vodstvom zavoda ali nevladne
organizacije, na drugi strani pa kot zbirnik
podatkov, ki jih bomo pridobili iz obstoječega gradiva (letnih poročil
zavodov, občasnih podatkov in medijev) in intervjujev o posamezni ustanovi.
Podobne opomnike bomo uporabili tudi za žariščne skupine,
intervjuje z nacionalnimi in lokalnimi akterji, pa tudi v neformalni skupnosti.
Obdelava podatkov
Empirično gradivo iz terena bomo analizirali z polodprtim
kodiranjem. Za vsak sklop spremenljivk imamo podrobneje operacionalizirano
matrico, v katero bomo uvršali podatke iz raznoterih virov. Na podlagi
izpolnjenih matric za posamezne spremenljivke in njihovih križanj bomo prišli
do ključnih ugotovitev o posameznih spremenljivkah, vplivu konteksta in
njihovem medsebojnem učinkovanju.
Ključne ugotovitve bodo predstavljene na delavnicah, z
različnimi zasedbami akterjev. Vsi akterji bodo tako vključeni v študijo kot
sodelavci pri pripravi izhodišč za dezinstitucionalizacijo.
Pričakovani rezultati
Končni rezultat bodo izhodišča za izvedbo
dezinstitucionalizacije, ki bodo akterjem omogočala ustvarjanje načrtov
preobrazbe ustanov. Vsebovala bodo poleg zgoraj naštetih zahtevanih elementov:
zemljevid stopnje institucionalizacije, pregled možnih strategij in taktik in
predloge za dinamiko procesa.
Ni komentarjev:
Objavite komentar