Skupno število ogledov strani

ponedeljek, 10. avgust 2015

Vsebina projekta




Kot smo obljubili že v prejšnjem blogu, objavljamo vsebino projekta. Tekst bo vsaj malo pripomogel k temu, da bo bolj jasno kaj sploh delamo in kako približno smo delo zastavili. Izdelke, ki so v nastajanju bomo sproti objavljali. Računamo na vaše komentarje, da lahko stvari res dobro naredimo in seveda na vašo podporo, saj sami težko zmoremo.

Torej, kaj se kuha?


Vsebina


1. Uvod in izhodišča


Osnovni pojmi in načela dezinstitucionalizacije. Totalna ustanova – definicija, značilnosti in funkcije (Goffman, Foucault, Castel, Flaker). Dezinstitucionalizacija – definicije, smotri in učinki. Operacionalne definicije (smernice EK). Pravica do življenja v skupnosti (19. člen  KZNPI). Potrebe življenja v skupnosti. Registri potreb. Temeljna načela in cilji dezinstitucionalizacije. Osnovni program dezinstitucionalizacije. Dolgotrajna oskrba kot pogoj in posledica dezinstitucionalizacije.  
Mednarodni pregled. Razlogi (etični, strokovni, organizacijski) za dezinstitucionalizacijo. Potek dezinstitucionalizacije. Predstavitev dezinstitucionalizacije v Združenem kraljestvu, Italiji, na Češkem in v Srbiji. Dejavniki uspešnosti procesa. Modeli dezinstitucionalizacije.
Utemeljitev dezinstitucionalizacije v Sloveniji. Strateški dokumenti in priporočila EK. Drugi pomembni mednarodni dokumenti pomembni za proces dezinstitucionalizacije. Zgodovina dezinstitucionalizacije v Sloveniji. Analiza kulturnih, političnih, ekonomskih, organizacijskih, zakonskih ovir in priložnosti za dezinstitucionalizacijo. Ocena družbenega konteksta dezinstitucionalizacije pri nas. Pregled zakonodaje, ki je relevantna za prehod v skupnostni model oskrbe.


2. Pregled trenutne ureditve in stanja v Sloveniji



Ocena potreb. Število ljudi, ki potrebujejo dolgotrajno oskrbo. Potrebe, ki izhajajo iz dolgotrajnih stisk. Zaznavanje potreb. Kvalitativni in kvantitativni kazalci potreb. Možni odgovori na potrebe.
Ocena stopnje institucionaliziranosti. Število in značilnosti ustanov. Vizija in povezanost z okoljem. Število stanovalcev. Socialne značilnosti stanovalcev. Ocena potrebne stopnje podpore in pomoči. Geografska porazdelitev zavodov in stanovalcev. Struktura osebja v zavodih (profili, delovna doba, usposobljenost). Ozračje, metode dela, obravnavni, razlagalni modeli v ustanovah. Uporaba varnostnih ukrepov. Način financiranja ustanov in ocena stroškov.
Ocena možnosti za preselitve. Opis različnih izkušenj preseljevanja iz zavodov. Tipične možne in dejanske preselitve. Preselitve v dislocirane enote in stanovanjske skupine. Preselitve v oblike samostojnega življenja. Število in dinamika preselitev. Ovire in priložnosti za preseljevanje.
Ocena služb in politike. Delovanje politike in služb na področju socialnega varstva, zdravstva, izobraževanja in stanovanjske politike in njihovo sodelovanje na mikro-, makro in mezo ravni. Pregled obstoječih strategij, zakonodaje in sistema, obstoječih služb, storitev, ukrepov in načinov spodbujanja oskrbe v skupnosti. Učinkovitost in dostopnost, vpetost v lokalno okolje. Detekcija manjkajočih odgovorov v skupnosti in indeksiranje možnih in potrebnih odgovorov. Stroški obstoječih skupnostnih služb.


3. Proces dezinstitucionalizacije ter finančni in človeški viri za dezinstitucionalizacijo:


A. Modeli dezinstitucionalizacije


Model konverzije obstoječih zavodov v skupnostne službe. Model substitucije (nadomeščanja) zavodov z novimi skupnostnimi službami. Idealno tipski scenariji: preobrazba ustanov, ustanavljanje novih služb (s poudarkom na NVO), osebna koordinacija, neposredno sodelovanje skupnosti. SWOT analiza modelov in scenarijev za različne skupine s posebnimi potrebami. Uporaba različnih modelov in scenarijev v mešanem sistemu na državni ravni. Uporaba dveh osnovnih modelov na lokalnih ravneh - postopno preoblikovanje socialnovarstvenega zavoda v skupnostne službe in preoblikovanja lokalne skupnosti, v kateri socialnovarstvenega zavoda ni, usmerjene v vzpostavitev sistema skupnostne oskrbe, prilagojene potrebam ranljivih skupin.


B. Predstavitev matrike dezinstitucionalizacije za oba organizacijska modela


Model konverzije. Faze preoblikovanja ustanove: notranje spremembe, preselitve, vključevanje v skupnost. Načrti transformacije zavodov. Reorganizacija služb, približevanje skupnosti in razpršitev delovanja. Spremembe strukture stroškov in virov sredstev. Sprememba namembnost objektov in načrt pridobivanja stanovanjskega fonda za preselitve. Dinamika in časovnica preselitev, organizacijskih sprememb, uvajanja novih služb in storitev. Kazalniki pričakovanih učinkov (število preselitev, stopnja vključevanja v skupnost, samostojnega življenja uporabnikov, stroškovne učinkovitosti). Morebitna tveganja in njihove rešitve.
Model substitucije. Hitra ocena potreb v določeni regiji. Ocena števila stanovalcev iz določene regije v raznih ustanovah. Ocena resursov. Pokrajinski načrti preselitev in razvoja novih služb. Potrebne nove storitve in službe. Regionalni preselitveni timi. Vloga osebnih načrtov pri regionalnem načrtovanju in preselitvah. Vloga NVO, CSD in zdravstvenih služb pri preseljevanju in vzpostavljanju novih služb. Stroški vzpostavljanja novih služb in zapiranja enot. Koordinacija delovanja služb. Zasnova pilotiranja obeh modelov.
Na državni ravni (za oba modela in mešani model): Načrt bodočega sodelovanja med pristojnimi resorji. Krmiljenje procesa. Nujne spremembe zakonskih in podzakonskih aktov na podlagi primerjave obstoječe zakonodaje (ureditev nameščanja in odpuščanja, sprememba finančnih tokov, problem (popolnega) odvzema poslovne sposobnosti, ureditev omejevanja pravic,ureditev novih storitev in delovanja služb). Dinamika preseljevanja in vzpostavljanja novih služb za srednjeročno obdobje in vizija za naprej (zapiranje določenih zavodov, zmanjševanje kapacitet zavodov, količina vmesnih oblik, tipologija storitev in ocena potreb po določenih tipih storitev). Vloga, naloge in povezanost posameznih deležnikov v procesu dezinstitucionalizacije na podlagi zemljevida akterjev in analize njihovih zastavkov, virov in zmožnosti. Izdelava evalvacijskega orodja in načrta za spremljanje in merjenje kakovosti poteka procesa dezinstitucionalizacije z ustreznimi kazalniki (število, kakovost življenja, možnosti izbire, odločanja, stopnja okrepitve, stopnja raznolikosti odgovorov …, značilnosti procesov). Stroški preoblikovanja sistema in preselitev in projekcija načinov poslovanja in stroškov v novem sistemu. Ocena potreb po novih kompetencah po posameznih profilih zaposlenih, novih znanj, spretnosti in drugih človeških resursov. Ocena potrebnih kadrov in načrt sistema usposabljanja potrebnih kadrov.


4. Načrt spodbujanja in ozaveščanja deležnikov, strokovne in splošne javnosti


Zemljevid deležnikov. Analiza interesov, virov in kapacitet posameznih deležnikov. Možnosti sinergičnih učinkov skupnega delovanja. Ukrepi za koordinirano delovanje. Ustvarjanje široke koalicije za dezinstitucionalizacijo.
Analiza mitov in zmotnih prepričanj o dezinstitucionalizaciji. Hitra ocena učinkovitosti kampanj in načinov ozaveščanja. Kulturni, izobraževalni  in medijski načini spodbujanja preselitev in vključevanja v skupnost. Ocena neizkoriščenih možnosti in strategija ozaveščanja.


5. Priporočila in smernice procesa dezinstitucionalizacije na regionalni in nacionalni ravni


Priporočila za pilotske in pivotne dejavnosti. Izbor lokacij in subjektov. Osnovne predpostavke prvih sprememb. Načrt pilotskih in pivotnih izkušenj.
Vizija dezinstitucionalizacije s časovnim okvirom, dinamiko preseljevanja in finančnimi sredstvi povezanimi s preoblikovanjem ustanov v skupnostne oblike oskrbe v primeru konverzije in substitucije. Faze procesa in vloga posameznih. deležnikov, njihovo sodelovanje na nacionalni in na lokalni ravni. Tabelarični prikaz izhodiščnega načrta dezinstitucionalizacije na nacionalni in regionalni ravni, s predlogi ukrepov in akcij za osveščanje in spodbujanje deležnikov in strokovne javnosti. 

Ni komentarjev:

Objavite komentar