Evropska skupnost
se je, kot podpisnica Konvencije o pravicah ljudi z ovirami, zavezala k
dezinstitucionalizaciji in prekinila financirati institucije in njihovo
izgradnjo iz evropskih sredstev. Z namenom spodbuditi skupnostno oskrbo je
sestavila evropsko skupino ekspertov, ki so sestavili smernice za države
članice pri prehodu iz institucionalnih v skupnostne oblike oskrbe.
Tudi Slovenija se
je kot članica evropske skupnosti zavezala k dezinstitucionalizaciji s svojim
nacionalnim programom in pa z ratifikacijo te iste konvencije.
Dezinstitucionalizacijo je kot ključno točko uvrstila tudi v nov operativni
program za črpanje sredstev iz evropskih skladov. Na papirju se je dejansko
zavezala k temu, da bo večji del institucionalnih kapacitet nadomestila s
skupnostnimi službami.
Kljub temu pa še
vedno nimamo načrta, kako preoblikovati institucionalne kapacitete v skupnostne
službe. Tega rabimo za usklajeno akcijo, pa tudi za to, da bomo vedeli, kako
uporabiti sredstva, ki so zdaj na razpolago. MDDZS razpis za pripravo načrta
dezinstitucionalizacije obljublja že več kot eno leto, pa ga še vedno ni.
Zaskrbljujoče je
tudi, da nimamo niti praktične baze, jedra, kjer bi lahko proces zagnali. Teren
ni pripravljen na dezinstitucionalizacijo, nimamo tako procesne vizije kot
vizije razvoja kadrov in metod za delo v skupnosti. Za začetek bi potrebovali
odločno preoblikovanje vsaj ene izmed ustanov. Nekje je treba sprožiti proces.
Težava je torej
tako na politični kot praktični ravni. Ne eni strani ni dovolj trdne politične
volje, ki bi proces spodbudila in ga podprla, na drugi strani pa na terenu in v
praksi pasivno čakajo na signale od zgoraj in se kljub pozitivnim izkušnjam ne
lotijo preoblikovanju institucij v skupnostne službe.
Prednost, ki jo
ima Slovenija pred ostalimi državami, ki se lotevajo dezinstitucionalizacije, je
v tem, da imamo bogato zgodovino dezinstitucionalizacije, razvite metode in
znanje, kako delati v skupnosti. Znanja pa ne znamo ali ne želimo uporabiti v
praksi. Večina zavodov zna narediti prvi korak dezinstitucionalizacije,
preseliti v bivalne enote, razvili smo deloma tudi že tehnologijo preselitev v
skupnost, v samostojna stanovanja in oskrbo na podlagi osebne asistence in osebnih
paketov storitev. Metodično tehnologijo je treba le še povzdigniti na raven
sistemske.
Če je ovira za dezinstitucionalizacijo
pomanjkanje trdne podpore politike in odločenosti vodstev zavodov, pa ima svojo
trdno bazo v gibanjih in civilni družbi. V zadnjih tridesetih letih je
dezinstitucionalizacija med aktivisti in strokovnjaki pridobila številne
podpornike. Dezinstitucionalizacija je tudi za gibanja postala pomembna tema in
kaže, da podpora civilne družbe premiku v skupnost narašča.
Slovenija se je
torej na deklarativni ravni zavezala k dezinstitucionalizaciji, a številke
kažejo nasprotno. Institucionalne kapacitete se ne zmanjšujejo, ljudje še vedno
živijo leta in leta v socialnih zavodih. Kljub pritiskom civilne družbe, MDDSZ
ne naredi ničesar, da bi podprlo dezinstitucionalizacijo. Zdi se kot, da to ni
področje, ki bi si ga ministrstvo želelo urediti, in zato pustijo, da
institucije, z manjšimi lepotnimi popravki, ostajajo take, kot so. Zanje je
morda to le še ena fronta, ki si je v tem trenutku ne želijo odpreti. Zato se
je bati, da kljub znanju in pripravljenosti akterjev, zadeve ne bomo izvedli in
da bodo prednosti, ki jih imamo šle v nič.
Ni komentarjev:
Objavite komentar