Skupno število ogledov strani

sreda, 12. november 2014

Netransparentnost poslovanja – značilnost totalnih ustanov

Korupcija in netransparentnost poslovanja sta notorni značilnosti totalnih ustanov. Ker delujejo kot zaprt sistem, v katerem se različne funkcije združujejo v eno delovanje – v totalnih ustanovah se mešajo funkcije stanovanja, prehranjevanje, higiene, oskrbe, osebne pomoči in podpore, gradnje, pranja, zdravstva, itn. – je njihovo delovanje nepregledno. Hkrati so močno vpete lokalno politično ekonomijo, pogosto kot molzne krave za krajevne veljake. Prebivalci takih ustanov pa nimajo dovolj družbene moči, da bi lahko glede zlorab in posledične prikrajšanost pri komerkoli protestirali.
Sedanji direktor Hrastovca je bil v začetku svojega delovanja izredno uspešen prav v boju proti tem pojavom in je upravičeno razglašal, da je dezinstitucionalizacija način, kako se zoperstaviti takim pojavom, predvsem pa kako usmeriti sredstva, ki so na voljo, za blagostanje uporabnikov in ne tistih, ki bi si želeli na njihov račun neupravičeno zaslužiti. Kot kaže, je tudi tukaj nastal obrat.
Kritike so se pojavile, ne po naključju, v obdobju pred potekom mandata direktorja. Upravičeno jih lahko štejemo kot način upora z namenom, da bi izvolili drugo vodstvo. So sredstvo, pa tudi cilj. So del mikro-političnega boja. Tudi zdaj, ko o tem govorimo. Nekateri očitke razumejo kot zgolj blatenje nasprotnika z namenom diskvalifikacije, drugi kot nujna opozorila, da se, kaj takega ne bi ponavljalo.

Nabor očitkov vodstvu zavoda je precej širok in na njemu najdemo neizpodbitna dejstva, ki kažejo, da je nekaj narobe, pa tudi domneve, nekatere morda povsem zgrešene (a tudi te kažejo, da vodstvo deluje premalo pregledno v smislu, da jih ni dovolj dobro pojasnilo članom kolektiva).
Dejstvo je, na primer, da je direktor Hrastovca najel svojega sina kot enega od hišnih zdravnikov in bojda za veliko višji honorar, kot pa je to bilo doslej v navadi. Po treh letih (!) je svet šele zdaj o temu razpravljal in sin pa pogodbo odpovedal.

Dejstvo je tudi, da so nekateri člani vodstva zavoda obnavljali ali gradili svoje hiše v istem času, ko so potekala gradbena dela v zavodu, z istimi izvajalci. Ni preverjeno, ali so za to bili plačani posebej, ali ne, in tudi če so bili, je tako početje skrajno »nehigienično« in problematično.

Drugi resni očitki so: nakupovanje domnevno nepotrebne in neuporabljene opreme, uporaba sredstev zavoda za zasebne namene, nepregledno, nekonsistentno in krivično razvrščanje v plačilne razrede (varčevanje na račun delavskih pravic), zaposlovanje preko (sorodniških) vez in poznanstev, itn.
Če ti očitki držijo, so bili oškodovani, sicer posredno, predvsem stanovalci. Najbolj pa nas zmoti očitek, da so nekateri delavci zlorabili svoj položaj in odtujevali denar neposredno od stanovalcev (njihovih že tako ubornih žepnin). Ta očitek ni usmerjen proti vodstvu. Vodstvu lahko očitamo predvsem to, da tega ni preprečilo in bolj ostro reagiralo. Sporočilo bi moralo biti jasno, da kaj takega ni moč tolerirati.

Lahko si mislimo, da so taki očitki del folklore, ki je pogosta v zavodih, nagajanja vodstvu, manever, da ga ne bi ponovno izvolili. Morda tudi tako je. Boj proti korupciji tudi ne bi smel postati lov na čarovnice – če se nekoga hočeš znebiti, ga diskvalificirati, ga preprosto ovadiš za korupcijo. To je nevarna igra, ki nas lahko stane dveh vrednih stvari – demokracije in solidarnosti.[1] Na drugi strani pa je treba indice, še zlasti če niso zgolj natolcevanja, jemati resno.

Kot nam je znano, so »žvižgači« pristojne organe opozorili. Med njimi tudi pristojno ministrstvo. Odziva, takega ali drugačnega, za zdaj še ni bilo. To samo po sebi ni nič narobe. Pravica včasih rabi čas. In je prav tako. Bolje, da organi vse natančno preiščejo in dejansko ugotovijo,kaj se je dogajalo. V tem je njihova moč in pristojnost.

Problem je, da preiskava sovpada z začetki sistemske dezinstitucionalizacije in izborom direktorja v tej konkretni ustanovi. Zato je treba o tem javno govoriti.

Skupnostne službe niso imune za korupcijo in nepreglednost poslovanja. Dezinstitucionalizacija pa vseeno zaradi manjših koncentracij sredstev, večjega vpliva uporabnikov in ker so skupnostne službe bolj na očeh, bistveno zmanjšuje tveganja korupcije in naredi poslovanje bolj transparentno.
Očitki, ki smo jih navedli zgoraj, pa so težka hipoteka za zavod, ko naj bi storil korak naprej, hkrati pa mečejo zelo neugodno luč na izbor nove direktorice. Če očitki držijo, je izbor problematičen, saj je bila do zdaj pomočnica direktorja in je vsaj objektivno odgovorna za domnevne prekrške in prestope. Še več, izbor v takih okoliščinah, vzbuja sum, da je bila motivacija za njen izbor morda prav prikrivanje nepravilnosti. Če pa očitki ne držijo in če bi bila kandidatka res najboljša izbira, pa bi bilo najbolj modro počakati, da pristojni organi opravijo svoje delo in se izbor opravi brez madežev, saj tako Hrastovec kot dezinstitucionalizacija potrebujeta čisti začetek.



[1] Velja pa tudi nasprotno – korupcija namreč najeda ravno ti dve vrednoti.

Ni komentarjev:

Objavite komentar