Kljub začetnemu
zagonu za dezinstitucionalizacijo, ki ga je v začetku tega stoletja sprožil
Hrastovec, so danes redki zavodi, ki še naprej odpirajo bivalne enote in se
premikajo proti skupnosti. Proces preoblikovanja ustanov je zastal, še preden
se je korenito začel.
Razvoj
skupnostnih služb zavira MDDSZ, ki z urejanjem zakonodaje na področju
socialnega varstva zaostaja za stroko. Ne uredi financiranja oskrbe in
taksonomije storitev socialnega varstva tako, da bi ta omogočala zavodom razvoj
skupnostnih storitev in ljudem, ki živijo v zavodih, da bi se ponovno vključili
v skupnost.
Dezinstitucionalizacijo
zavirajo ideologije, ki jih ustvarjajo in vzdržujejo institucije.
Dezinstitucionalizacije ne razumejo kot popolno
ukinitev velikih ustanov zaprtega tipa in zagotavljanje oskrbe za vse ljudi v skupnosti.
Večinoma si
zavodi dezinstitucionalizacijo razlagajo kot zagotavljanje oskrbe v skupnosti
za tiste ljudi, ki so najbolj samostojni, najbolj sposobni. Zavodi pa naj bi
ostali za tiste, ki potrebujejo največ oskrbe.
To vsekakor ni
dezinstitucionalizacija. Taka ureditev pomeni ohranjanje ustanov, izboljšanje
“življenjskih pogojev ” in “dvig kakovosti življenje” v njih.
Dvotirna ureditev
oskrbe v zavodih in skupnosti ni stroškovno učinkovita in sama po sebi ustvarja in ohranja razlike
med boljšimi in slabšimi ljudmi, med uporabniki, ki lahko izkoristijo svobodo
in tistimi, ki je ne morejo. Hkrati ta sistem ohranja institucije kot
kaznovalni mehanizem za tiste uporabnike, ki padejo na absolventskem izpitu
samostojnega življenja.
Tako MDDSZ kot
tudi zavodi sami še vedno ogromne količine denarja investirajo v obnovo
ustanov. To nam govori, da nimajo resnega namena korenito in dosledno izvesti
dezinstitucionalizacijo. Zaradi investicij v obnovo in ohranjanje obstoječih
represivnih aparatov, ostanemo brez sredstev za razvoj skupnostnih služb in
kadrov. Če bi pol toliko denarja, kot ga država nameni za obnovo zidov,
investirala v ljudi - tako v tiste, ki delajo, kot tiste, ki živijo v
ustanovah, bi gotovo imeli bistveno boljši in večji aparat skupnostnih služb.
Zadnja taka
investicija, ki so jo zavodi in MDDSZ skupaj izvedli, je obnova varovanih
oddelkov posebnih zavodov. MDDSZ je hkrati z uradno napovedjo
dezinstitucionalizacije, zagnalo projekt, ki naj bi uredil in izboljšal pogoje
bivanja v zaprtih oddelkih posebnih zavodov. Urejanje zaprtih oddelkov pomeni
okrepitev institucij in institucionalnega načina zagotavljanja oskrbe. Ta
sredstva bi lahko investirali v izgradnjo novih stanovanj za povratnike iz
zavodov ali v ITK tehnologijo, ki bi omogočala človeku varnost, z manj
represije in oviranja, v skupnosti.
Dezinstitucionalizacijo
ovira tudi kultura nesodelovanja v socialnem varstvu. Zdi se, da se različni
tipi ustanov, kot so zavodi, centri za socialno delo in društva, ki naj bi vsi
delovali v javnem interesu, ne zmorejo preseči delitve dela in sodelovati med
seboj za zagotovitev boljšega življenja uporabnikom. Če želimo zares izvesti
preselitve v skupnost, morajo vse institucije socialnega varstva stopiti
skupaj, preseči delitev na vaše in naše uporabnike in skupaj ustvarjati in vzpostavljati
nove oblike pomoči v skupnosti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar